"Výroba biopotravin je obchodem budoucnosti. Představují nejrychleji rostoucí sektor spotřeby potravin," tvrdí Tom Václavík z agentury Green marketing, která poskytuje poradenství ekologickým farmářům. Podle něj utratili v loňském roce Češi za biopotraviny 760 milionů korun, o rovných 49 procent více než v roce 2005, takže zájem roste.

Spotřeba biopotravin je zatím v Česku stále pod průměrem "starých" členských zemí EU. V roce 2005 utratil za biopotraviny každý Čech v přepočtu 2,65 eura, zatímco třeba v Německu to bylo 54 eur.

Agentura Green marketing proto očekává, že český trh s biopotravinami bude v následujících pěti letech dále růst. "Průměrně by to mělo být asi o 35 procent ročně," tvrdí Tom Václavík. V roce 2011 by pak měl český trh s biopotravinami dosáhnout obratu 32,5 miliardy korun. "Pokud se někdo v současnosti živí jako zemědělec, radil bych mu, aby přešel na produkci biopotravin," říká Tom Václavík. Poptávka po bioproduktech totiž podle něj v současné době již převyšuje nabídku.

Rozmach, a to zejména v Rakousku, zažívá i gastronomie zaměřená na bioprodukty. V Evropě má své logo asi 30 hotelů, které vaří pouze z biopotravin. Ještě oblíbenější jsou podobné restaurace v USA. "Můj kolega byl nedávno v New Yorku a říkal, že v podstatě nebylo možné najít lepší restauraci, která by se v jídelním lístku nechlubila tím, že vaří z biopotravin," podotýká Tom Václavík. K rychlému rozvoji biogastronomie dojde podle něj v brzké době i v Česku. "Hlavním problémem je zatím nedostatek českých surovin a také malé povědomí lidí o bioproduktech," podotýká.

Hitem poslední doby jsou ale i další bioprodukty, třeba výrobky z technického konopí, například kosmetika. Firmy, které je produkují, hlásí až stoprocentní nárůsty tržeb. O oblíbenosti tohoto druhu konopí svědčí i skutečnost, že od roku 2005 se u nás ztrojnásobila plocha polí, na kterých je pěstováno - v současnosti je to asi tisíc hektarů.

Využijte stárnutí populace

"Kdybych měl říct začínajícím podnikatelům, v čem si v současnosti založit živnost, asi bych jim poradil nějaký obor ve službách," říká prezident Hospodářské komory Jaromír Drábek. "Je to perspektivní sektor podnikání, ostatně statistiky jasně ukazují, že v Česku se na služby orientuje podstatně méně podnikatelů než v EU," dodává. Manažeři a šéfové podniků, které HN oslovily, považují za jeden z nejperspektivnějších oborů podnikání pečovatelské služby pro starší osoby.

"Řada možností se nabízí v oblasti poskytování zdravotnických služeb a služeb sociální péče. Sama bych se velmi pravděpodobně zaměřila na poskytování placených, ale cenově dostupných zdravotních a sociálních služeb pro seniory," říká vedoucí katedry demografie Fakulty informatiky a statistiky na Vysoké škole ekonomické Jitka Langhamrová.

Možností jak využít stárnutí populace je ale více. Od doplňků stravy pro seniory až po oblast cestovního ruchu.

Zatímco před deseti lety čeští senioři podnikali cesty do zahraničí jen zřídkakdy, v posledních letech jejich počet mezi klienty cestovních kanceláří výrazně narostl. Kdo se tedy rozhodne založit cestovní kancelář pro seniory či luxusní domov důchodců, o nedostatek klientů se bát nemusí.

Stavebnictví ještě poroste

Velký boom zažívá v několika posledních letech také stavebnictví. Příznivý vývoj by se podle stavebních firem neměl zastavit ani v příštích letech. "Očekávám, že ještě do roku 2015 trh určitě poroste," říká prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Zakázek je podle něj sice stále víc, stávající kapacity českého stavebnictví však zatím dostačují. "Založit si stavební firmu má samozřejmě perspektivu, musíte mít ale poměrně vysoký vstupní kapitál a samozřejmě kvalifikační předpoklady," vysvětluje.

Zároveň dodává, že by doporučoval specializaci v některém stavařském řemesle jako je tesařina či obkladačské práce.

bioprodukty a péče o seniory