Výhrady proti rozšíření prostoru bez hraničních kontrol stále mají někteří starší členové EU, především pak Rakousko. Oficiálně hovoří o nepřipravenosti nováčků, ve skutečnosti se však chtějí zalíbit voličům, kteří se obávají opatření, jež by mohla znamenat svobodnější přístup cizinců do země.

Z podobných pohnutek ospravedlňovaných pro změnu rostoucími byrokratickými náklady rozhodli již v loňském roce evropští ministři vnitra o zvýšení poplatku za vydání víza do zemí Schengenu z 35 na 60 eur. Poté, co se v zimě zruší kontroly na českých hranicích, bude se tato cena - jež tvoří podstatnou část průměrné měsíční mzdy lidí v dotčených zemích - týkat i cest turistů, studentů a podnikatelů z rozvojových zemí a států bývalého Sovětského svazu.

Ač unie prohlašuje, že má zájem podporovat demokratický vývoj těchto zemí a jejich přibližování Evropě, chová se spíše naopak a hrozí tak, že po chystaném rozšíření Schengenu vznikne v Evropě další železná opona v podobě drahých a těžce dostupných víz. Jejich nová cena je pro dotyčné země zhruba taková, jako by Češi za vízum do Spojených států museli platit dvacet tisíc korun.

S Ruskem a Ukrajinou unie sice podepsala dohodu o zjednodušení vízových procedur a udělování bezplatných víz některým skupinám obyvatel, jako jsou studenti, novináři, invalidé a umělci, toto opatření však nejspíše celou záležitost jen zkomplikuje a vyžádá si nárůst byrokracie.

Podobná dohoda se chystá s Moldavskem, v případě Běloruska a Gruzie však rozšíření Schengenu bude znamenat vznik ještě absurdnější situace. V prvním případě EU tvrdí, že nelze zjednodušit podmínky pro cestování Bělorusů do Evropy bez dohody s režimem Alexandra Lukašenka, který však dobře ví, že čím více jeho občanů by v zemích EU poznalo, že kvalita života je zde nesrovnatelně lepší než v Bělorusku, tím více by jich začalo požadovat hospodářské a politické reformy.

Vízum za 60 eur by měli od nového roku platit i Gruzínci. Paradoxně však jen ti, kteří žijí na území kontrolovaném demokraticky zvolenou vládou. Ti, kteří jsou obyvateli separatistických útvarů v Jižní Osetii a Abcházii - a k cestování používají pasy, které jim vydává Rusko - budou moci do EU jezdit za zjednodušených podmínek platných pro Rusy...

Nejasné jsou motivy českého ministerstva vnitra, které spolu s některými dalšími státy brání změně této nesmyslné situace. V tomto případě máme šanci i povinnost ovlivnit a korigovat absurdní politiku unie. Pro začátek by stačilo, kdyby si česká vláda a premiér Topolánek uvědomili, že zahraniční politika naší země se nemá utvářet v budově ministerstva vnitra na Letné, ale v Černínském paláci a na Úřadu vlády.


Autor je analytikem Asociace pro mezinárodní otázky

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist