Od října může škodovkám zkřížit cestu nejen srnka nebo indický tygr, ale i klokan. Mladoboleslavská automobilka totiž začne skodovka_sydney.jpgprodávat své vozy v Austrálii. Na tomto trhu dosud české vozy chyběly.

"Vstup na trh v Austrálii je symbolickým pokračováním úspěšné mezinárodní expanze značky Škoda," uvedl včera Fred Kappler, člen představenstva firmy Škoda Auto pro prodej a marketing. Austrálie je pro Škodovku pátým kontinentem a stým trhem.

Premiéra je plánovaná na mezinárodní autosalon v Sydney, který potrvá od 11. do 21. října. Mladoboleslavskou automobilku tam budou reprezentovat modely Škoda Roomster a Škoda Octavia včetně provedení RS a Combi. Prodejní síť nového importéra bude pro začátek čítat 14 obchodníků v klíčových oblastech Austrálie.

Škoda následuje VW a Audi

Vozy s řízením na pravé straně - v Austrálii, stejně jako na Novém Zélandě nebo ve Velké Británii se jezdí vlevo - se budou vyrábět v továrnách v Česku. Na pátý kontinent nepojedou v rozloženém stavu, jako například do Indie, ale již jako kompletně smontované a vybavené automobily. O výstavbě australského montážního závodu nebo o kooperaci s některou tamní montovnou zatím vedení Škodovky neuvažuje.

"Jak velká bude první dodávka, zatím nevíme. Závisí to na objednávkách zákazníků. Předpokládáme, že prodej v Austrálii se bude pohybovat v řádu tisíců vozů," řekl mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.

Škodovka svým rozhodnutím následuje dvě sesterské značky z koncernu. Za pololetí vzrostl prodej Volkswagenu z loňských 9700 na letošních 13 800 aut, což představuje 2,6 procenta australského trhu. Audi loni za prvních šest měsíců v Austrálii prodala 2700 a letos 3800 vozů.

Pro Škodovku představuje australský trh jen zlomek odbytu. Za letošní první pololetí automobilka prodala 311 tisíc vozů, z toho v Asii a zámoří jen 22 tisíc.

Australané chtějí malá auta

Australané, s ohledem na velké vzdálenosti a stav silnic ve vnitrozemí, potřebují terénní vozy. Na rozdíl od Česka, kde sice prodej offroadů roste, ale stále představuje jen tři procenta trhu, je v Austrálii terénní každé šesté prodané auto. Terénní vozy nesou nejčastěji japonské značky Toyota, Nissan, Mitsubishi a korejskou Hyundai.

Vůbec nejprodávanější jsou však malé a středně velké automobily, představují polovinu trhu. Největší podíly v tomto segmentu, kam míří i Škodovka, mají Toyota, Holden (patří do skupiny General Motors) a Ford.

Letos poprvé ve finančním roce, končícím v červnu, překročil prodej aut v Austrálii milionovou hranici. Za prvé pololetí 2007 tam odbyt převýšil 524 tisíc vozů, to je o osm procent více než loni. Třetina prodaných aut pochází z australských továren značek Ford, Holden, Mitsubishi a Toyota.