Od října může škodovkám zkřížit cestu nejen srnka nebo indický tygr, ale i klokan. Mladoboleslavská automobilka totiž začne prodávat své vozy v Austrálii. Na tomto trhu dosud české vozy chyběly.
"Vstup na trh v Austrálii je symbolickým pokračováním úspěšné mezinárodní expanze značky Škoda," uvedl včera Fred Kappler, člen představenstva firmy Škoda Auto pro prodej a marketing. Austrálie je pro Škodovku pátým kontinentem a stým trhem.
Premiéra je plánovaná na mezinárodní autosalon v Sydney, který potrvá od 11. do 21. října. Mladoboleslavskou automobilku tam budou reprezentovat modely Škoda Roomster a Škoda Octavia včetně provedení RS a Combi. Prodejní síť nového importéra bude pro začátek čítat 14 obchodníků v klíčových oblastech Austrálie.
Škoda následuje VW a Audi
Vozy s řízením na pravé straně - v Austrálii, stejně jako na Novém Zélandě nebo ve Velké Británii se jezdí vlevo - se budou vyrábět v továrnách v Česku. Na pátý kontinent nepojedou v rozloženém stavu, jako například do Indie, ale již jako kompletně smontované a vybavené automobily. O výstavbě australského montážního závodu nebo o kooperaci s některou tamní montovnou zatím vedení Škodovky neuvažuje.
"Jak velká bude první dodávka, zatím nevíme. Závisí to na objednávkách zákazníků. Předpokládáme, že prodej v Austrálii se bude pohybovat v řádu tisíců vozů," řekl mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.
Škodovka svým rozhodnutím následuje dvě sesterské značky z koncernu. Za pololetí vzrostl prodej Volkswagenu z loňských 9700 na letošních 13 800 aut, což představuje 2,6 procenta australského trhu. Audi loni za prvních šest měsíců v Austrálii prodala 2700 a letos 3800 vozů.
Pro Škodovku představuje australský trh jen zlomek odbytu. Za letošní první pololetí automobilka prodala 311 tisíc vozů, z toho v Asii a zámoří jen 22 tisíc.
Australané chtějí malá auta
Australané, s ohledem na velké vzdálenosti a stav silnic ve vnitrozemí, potřebují terénní vozy. Na rozdíl od Česka, kde sice prodej offroadů roste, ale stále představuje jen tři procenta trhu, je v Austrálii terénní každé šesté prodané auto. Terénní vozy nesou nejčastěji japonské značky Toyota, Nissan, Mitsubishi a korejskou Hyundai.
Vůbec nejprodávanější jsou však malé a středně velké automobily, představují polovinu trhu. Největší podíly v tomto segmentu, kam míří i Škodovka, mají Toyota, Holden (patří do skupiny General Motors) a Ford.
Letos poprvé ve finančním roce, končícím v červnu, překročil prodej aut v Austrálii milionovou hranici. Za prvé pololetí 2007 tam odbyt převýšil 524 tisíc vozů, to je o osm procent více než loni. Třetina prodaných aut pochází z australských továren značek Ford, Holden, Mitsubishi a Toyota.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist