Českými vydavateli lomcuje nu-metal


Ostré a přitom melodické kytarové riffy, rapové frázování a mixování DJ - takové jsou základní charakteristiky hudebního stylu, pro který se vžilo označení nu-metal. Ve světě patří hlavní hvězdy tohoto stylu ke špičkovému obchodnímu artiklu, který vykazuje prodej miliónů desek a produktů merchandisingu. Ve hře jsou i reklamní smlouvy s mamutími firmami.
Český trh si ziskovost tohoto segmentu firmy teprve začíná uvědomovat. A to i přesto, že většinu trhu ovládají dceřiné firmy nadnárodních koncernů, které na prodeji nu-metalu již profitují několik let.
První vlaštovkou naznačující, že se české publikum začíná akceptovat i domácí interprety blížící se nu-metalové škatulce, je skupina Škwor. V posledním dubnovém týdnu se podle údajů české sekce Mezinárodní federace fonografického průmyslu umístila na devátém místě české hitparády. Za sebou nechala taková dobře se prodávající jména, jako je již neexistující popový projekt Holki, kapela Elán nebo zpěvačka Anastacia.
"Aktuální desky Škwor Vyvolenej se od letošního března prodalo již čtyři tisíce kusů," uvedl Michal Máka z vydávající společnosti Warner Music. Je to stejně jako předchozí nahrávky kapely Vyhlašuju boj, která vyšla u stejné firmy již v roce 2002.
"Podle mého názoru ovšem Škwor čistý nu-metal nehrají, jsou více rockovější," tvrdí Máka, podle něhož je tato kapela určena fanouškům od 20 let výše. "Pro skupinu posluchačů mezi 10 až 20 lety chystáme nové album skupiny Imodium, která kříží styl grunge se samply a elektronickými prvky," dodal Máka.
Domovský koncern Warner Music se přitom může pochlubit takovými nu-metalovými esy, jako jsou skupiny Linkin Park nebo Deftones, které v rámci žánru patří k nejprodávanějším. Debutová deska Linkin Park, nazvaná Hybrid Theory, se díky prodeji takřka pěti miliónů kusů stala nejprodávanější ve Spojených státech v roce 2001. Po celém světě se jí podle agentury Nielsen SoundScan dosud prodalo dalších devět miliónů nosičů.
Podobně úspěšně si vede i loňská nahrávka Meteora, díky které se Linkin Park stali nejprodávanější rockovou skupinou v USA za rok 2003. "V nu-metalu se nyní stalo něco podobného jako například v popu v 70. a 80. letech minulého století - velké firmy zjistily, že se z této hudby dají získat velké peníze," tvrdí hudební publicista Michal Jakubík.
Čeští Warner Music však nejsou jedinou firmou, která se snaží vydělat na vzedmuté nu-metalové vlně. Své favority do boje o českého nu-metalového posluchače vrhá česká pobočka EMI. Letos na jaře vydala debutové album kapely Dolores Clan, v hledáčku firmy je i skupina Cocotte Minute. "Minimálně dva roky už čekám, kdy se ospalá česká kotlina konečně probudí a jako vždy se zpožděním splyne s nějakým novým hudebním trendem. Což se snad právě děje. Pro EMI je tento žánr nyní sice "zkušební", ale pevně věřím, že perspektivní," uvedl umělecký ředitel EMI František Fiala.
Podle hudebních novinářů však není jisté, zda se kolem českých nu-metalových skupin strhne podobný kolotoč peněz, jako se to přihodilo zahraničním hvězd. "České kapely, které se blíží nu-metalu, nepřinášejí prakticky nic nového, pouze kopírují své americké vzory. Záleží na tom, zda se jejich hudbu podaří masívní reklamou dostat k publiku," říká Jakubík. Důležité podle něho bude, zda se kapelám podaří získat sponzory, kteří by tak dokázali zajistit dostatečnou reklamní kampaň nebo podpořit turné.
V zahraničí se to již největším nu-metalovým kapelám podařilo. Linkin Park v roce 2002 podepsali smlouvu s koncernem Microsoft na propagaci herní konzole Xbox, Limp Bizkit získali sponzoring internetového serveru Napster. Plesají i výrobci módního oblečení - mnoho nu-metalových hudebníků, včetně zakladatelů žánrů Korn, si oblíbilo značkové oblečení firmy Adidas.
V Česku zatím gramofirmy svá nu-metalová želízka v ohni posílají na turné se slavnějšími kolegy. Dolores Clan tak předskakovali zmíněným Limp Bizkit a pódium rovněž zahřívají na aktuálním turné pro firemní kolegy Kabát.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist