Praha mění svoje priority při stavbě metra. A biti na tom zřejmě budou ti, kdo se těší na novou trasu D. Přestože to vedení města zatím oficiálně nepřipouští, počítá nejprve se stavbou prodloužení metra A z Dejvické do Motola. Právě na úkor stavby nové trasy z centra města na jižní sídliště.

Svědčí o tom to, že 45 milionů z celkem 50 určených na přípravu stavební dokumentace trasy D se má přesunout na studii prodloužení "áčka". Na trasu A tak město dá celkem 95 milionů, na déčko zbude pouhých pět. "Dokumentace k prodloužení trasy A se snáze připravuje. Parametry pro jeho stavbu jsou totiž stejné jako u všech dosavadních tras metra. U déčka je příprava složitější - počítá se s jiným typem metra a padesát milionů nevyčerpáme," říká pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Podle něho je také možné, že peníze na projekt metra D už bude platit soukromá firma, která pak i trasu postaví a metro bude také provozovat.

Obě metra se měla původně začít stavět společně (po dokončení linky C do Letňan v roce 2008), už dnes je jisté, že stavbaři začnou kopat nejdříve na trase A (v roce 2009). Stavba déčka by předběžně mohla začít v roce 2010.

Šéf finančního výboru pražského magistrátu Petr Hulinský (ČSSD) upozorňuje, že zatímco město mluví o podpoře obou tras, v usnesení zastupitelstva je za prioritu považováno jen metro A. "O déčku tam není ani slovo. Nicméně je zvláštní, že město mělo padesát milionů na projekty a po roce náhle zjistí, že 45 z nich nepotřebuje," říká Hulinský. Přesto radní Šteiner tvrdí, že s déčkem se nadále normálně počítá. "Nepreferujeme Losnu ani Mažňáka. U déčka ale máme možnost nastavit parametry úplně nově a nelze jej projektovat hned," říká radní.

Jenže tohle se ví už několik let. Přesto se před rokem ještě počítalo s tím, že se obě trasy podělí o devět miliard z bruselských fondů. Teď je jasné, že unijní peníze "slízne" jen trasa A.

Naopak na trasu D město peníze teprve hledá. Praha sice hovoří o možnosti stavět ho ze soukromých peněz, k tomu je však nejprve potřeba mít studii, která jasně řekne, jestli je vůbec možné v českých podmínkách metro takto stavět.

O zadání studie rozhodnou radní dnes. Otázkou však je, jestli po zmiňovaném přesunu 45 milionů korun na ni bude město mít. "Pokud srovnám cenu studie s jinou podobně velkou, na dálnici D3, její cena byla v řádech desítek milionů korun. Proto si myslím, že i cena za studii na metro D bude vyšší než zbylých pět milionů," říká zastupitel za ČSSD Miroslav Poche.

Dosud ani není jasné, kolik má metro D stát jako celek. Studie z loňského roku odhadují, že zhruba 31 miliard korun. Materiál, který jde dnes do rady hovoří už o 41 miliardách. K tomu se však musí připočíst ještě tři miliardy za stavbu depa. Na druhé straně, zatím není příliš jasno ani u prodloužení metra A. Není totiž rozhodnuto, jestli v roce 2013 bude metro končit na Petřinách (stavba by přišla na 15 miliard) nebo u Motolské nemocnice (21 miliard). S pokračováním na letiště se počítá až v roce 2018, celkem za 39 miliard.

070828_04p.jpg

Budoucnost pražského metra