Praha mění svoje priority při stavbě metra. A biti na tom zřejmě budou ti, kdo se těší na novou trasu D. Přestože to vedení města zatím oficiálně nepřipouští, počítá nejprve se stavbou prodloužení metra A z Dejvické do Motola. Právě na úkor stavby nové trasy z centra města na jižní sídliště.
Svědčí o tom to, že 45 milionů z celkem 50 určených na přípravu stavební dokumentace trasy D se má přesunout na studii prodloužení "áčka". Na trasu A tak město dá celkem 95 milionů, na déčko zbude pouhých pět. "Dokumentace k prodloužení trasy A se snáze připravuje. Parametry pro jeho stavbu jsou totiž stejné jako u všech dosavadních tras metra. U déčka je příprava složitější - počítá se s jiným typem metra a padesát milionů nevyčerpáme," říká pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Podle něho je také možné, že peníze na projekt metra D už bude platit soukromá firma, která pak i trasu postaví a metro bude také provozovat.
Obě metra se měla původně začít stavět společně (po dokončení linky C do Letňan v roce 2008), už dnes je jisté, že stavbaři začnou kopat nejdříve na trase A (v roce 2009). Stavba déčka by předběžně mohla začít v roce 2010.
Šéf finančního výboru pražského magistrátu Petr Hulinský (ČSSD) upozorňuje, že zatímco město mluví o podpoře obou tras, v usnesení zastupitelstva je za prioritu považováno jen metro A. "O déčku tam není ani slovo. Nicméně je zvláštní, že město mělo padesát milionů na projekty a po roce náhle zjistí, že 45 z nich nepotřebuje," říká Hulinský. Přesto radní Šteiner tvrdí, že s déčkem se nadále normálně počítá. "Nepreferujeme Losnu ani Mažňáka. U déčka ale máme možnost nastavit parametry úplně nově a nelze jej projektovat hned," říká radní.
Jenže tohle se ví už několik let. Přesto se před rokem ještě počítalo s tím, že se obě trasy podělí o devět miliard z bruselských fondů. Teď je jasné, že unijní peníze "slízne" jen trasa A.
Naopak na trasu D město peníze teprve hledá. Praha sice hovoří o možnosti stavět ho ze soukromých peněz, k tomu je však nejprve potřeba mít studii, která jasně řekne, jestli je vůbec možné v českých podmínkách metro takto stavět.
O zadání studie rozhodnou radní dnes. Otázkou však je, jestli po zmiňovaném přesunu 45 milionů korun na ni bude město mít. "Pokud srovnám cenu studie s jinou podobně velkou, na dálnici D3, její cena byla v řádech desítek milionů korun. Proto si myslím, že i cena za studii na metro D bude vyšší než zbylých pět milionů," říká zastupitel za ČSSD Miroslav Poche.
Dosud ani není jasné, kolik má metro D stát jako celek. Studie z loňského roku odhadují, že zhruba 31 miliard korun. Materiál, který jde dnes do rady hovoří už o 41 miliardách. K tomu se však musí připočíst ještě tři miliardy za stavbu depa. Na druhé straně, zatím není příliš jasno ani u prodloužení metra A. Není totiž rozhodnuto, jestli v roce 2013 bude metro končit na Petřinách (stavba by přišla na 15 miliard) nebo u Motolské nemocnice (21 miliard). S pokračováním na letiště se počítá až v roce 2018, celkem za 39 miliard.
Budoucnost pražského metra
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist