Stačil jeden měsíc a ve středočeském Mělníku změřil radar soukromé firmy 4500 řidičů, kteří jeli příliš rychle. Na železničním přejezdu, kde se vlak téměř neobjeví, se řidičům na třicítku brzdit nechce. Je to tak snadný zisk pro město a ještě vyšší pro firmu, od níž si Mělník radar pronajal - z každé pokuty jí jde do kapsy 60 procent.

A to i přesto, že právě podobné chování měst před měsícem kritizoval Krajský soud v Hradci Králové. Nejen Mělník, ale i další města jsou ovšem přesvědčena, že jednají správně.

Krajský soud v průlomovém rozsudku, na nějž jako první upozornily HN, rozhodl, že na základě fotky ze soukromého radaru řidiči nesmějí dostat pokutu a trestné body. A to mimo jiné kvůli tomu, že jde o sporný byznys: firma totiž nemá zájem na tom, aby se jezdilo bezpečněji. Chce naopak co nejvíc vydělat.

Mělnický případ dobře ilustruje to, jak se města s problémem pronajatých radarů vypořádala: rychlost vesměs měří stále stejně a kvůli nejasným výkladům zákona doufají, že brzy rozhodne Nejvyšší správní soud.

Rychlost nemá být byznys

Hradecký krajský soud řešil žalobu řidiče, který dostal pokutu za rychlou jízdu - ve vesnici ho změřil technik firmy objednaný radnicí. A soudce Pavel Kumprecht mu dal za pravdu. Zjednodušeně, právo měřit má podle něj obecní policie, nikoli firmy, kterým z toho plynou peníze. "Již jen tato skutečnost sama o sobě nutně musí vést k závěru, že tímto způsobem opatřované důkazy jsou naprosto nevěrohodné," prohlásil Kumprecht.

Na přejezdu silnice a vlečkové dráhy v Mělníku je navíc bezpečnost až v pozadí, radnice tady měří kvůli otřesům - na svědomí je mají těžká auta, která přejíždějí koleje příliš rychle a domy v okolí hrozí zřícením. "Ano, být řidič a neznat souvislosti, také bych byl asi naštvaný, že je tam ten radar jen kvůli pokutám," uznává starosta Neumann. Ale přesto: více než polovina z pokut pro firmu vlastnící radar není špatný obchod.

Navíc podle kritiků hrozí, že až si řidiči na podobných místech začnou dávat pozor, firmy budou nutit radní, aby radary namontovali na nová místa, která jim přinesou opět zisk.

Radar pomohl - tak co?

Druhý argument soudce Kumprechta souvisel s ochranou osobních údajů. Opět, zachytit řidičovu tvář a číslo vozu smí jen policie. Jestliže se k těmto údajům dostane "radarová" firma, porušuje zákon. A na základě nezákonných důkazů není možné nikoho trestat. Nebo jinak: firma smí pouze radar poskytnout, o nic víc se už starat nesmí.

radar_auto.jpgStejně si zákony vykládají také ministerstva vnitra a dopravy, která obcím doporučují, aby rychlost měřili pouze strážníci. Jinak totiž riskují stovky žalob řidičů na zrušení pokuty. Jak jsou na tom města nyní? Zatímco ještě před rozsudkem se radní chlubili, že uzavřeli smlouvu s firmou, která poskytne veškerý servis, nyní se brání, že firmy s osobními daty nepřicházejí do styku. Ověřit to téměř nelze, přesto někteří starostové sami připouštějí, že je spolupráce s firmami nápadně úzká.

Například ve Vysokém Mýtě má přístup do databází fotografií a pomáhá je řadit a zpracovávat. "Nevidíme v tom zradu," tvrdí starosta Martin Krejza. "Každý právník zákony vykládá jinak, takže nemůžu tvrdit, že způsob měření v naší obci bude stoprocentně v pořádku," říká starosta Nýřan Jiří Davídek.

Třeba Hradec Králové se ovšem chystá pronajmout 70 radarů s tím, že vítězná firma bude pomáhat i s vymáháním pokut. Na druhé straně: města, kde začaly firmy měřit, si pochvalují, že řidiči sundali nohu z plynu. A že je pro ně výhodnější radar pronajmout než ho koupit a platit i další strážníky.