Slyšel jsem, že zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů přinese změny z hlediska daní u přechodného ubytování. Poskytuji-li ho zaměstnancům, mohu si částku bez omezení uznávat do daní? Jak je to u mých zaměstnanců? T. Pokorný, Praha


Od počátku roku 2008 u přechodného ubytování skutečně nastanou změny. Pro zaměstnavatele platí plná daňová uznatelnost těchto nákladů.

Zákon ruší dosavadní ustanovení o daních z příjmů, podle kterého byl výdaj zaměstnavatele na uvedené přechodné ubytování zaměstnance daňovým výdajem do limitu 3500 korun.

Pokud nyní bude příspěvek na přechodné ubytování od zaměstnavatele dohodnut v kolektivní smlouvě nebo stanoven ve vnitřním předpisu zaměstnavatele či sjednán jako právo zaměstnance v pracovní nebo jiné smlouvě, bude takový výdaj pro zaměstnavatele daňovým výdajem bez ohledu na jeho výši. Na straně zaměstnanců ale bude po reformě platit limit pro daňové osvobození tohoto nepeněžního plnění.

Hodnota přechodného ubytování poskytnutého jako nepeněžní plnění bude u zaměstnance od daně z příjmu osvobozena pouze do výše limitu 3500 korun.

Do konce letošního roku to je přitom bez omezení.

Nepeněžní příjem zaměstnance do výše 3500 korun nebude také součástí vyměřovacích základů pro odvod pojistného na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění. Hodnota nad tento limit a peněžní plnění bez ohledu na jeho výši budou součástí obecného základu daně zaměstnance. Budou tedy zdaňovány a stanou se součástí vyměřovacích základů pro pojistné.

Odpovídá:
Vladimír Pelc, daňový poradce


Své dotazy zasílejte na adresu podnikani@economia.cz

Tento článek máteje zdarma.
Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení.
Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články.
HN mini
45 Kč první dva měsíce
Od 3. měsíce 229 Kč
  • Veškerý obsah
  • Bez reklam
  • Mobilní aplikace
HN roční
3290 Kč za rok
2 měsíce zdarma
  • Veškerý obsah
  • Bez reklam
  • Mobilní aplikace