Po otočení klíčku a zmáčknutí startéru se probudí jednoválec o obsahu 650 kubických centimetrů. Příjemné bublání provázejí mírné vibrace. Spojka perfektně vystaví a zařazení prvního rychlostního stupně provází malé klapnutí. První pocity jsou víc než příjemné.
Motocykl se proplétá kolonou popojíždějících aut s nečekanou lehkostí. Díky zátahu druhého a třetího stupně je možné vychutnávat nikoliv brutální, ale velmi silný zátah od středních otáček. Při devadesátikilometrové rychlosti se otáčkoměr usadí na 3500 otáčkách za minutu. Jízda při této rychlosti je velmi příjemná, ale řidič rychle zatouží vyzkoušet něco víc.
Pro dálniční provoz disponuje Dakar dostatečnou silou a stabilitou. Jezdec vyšší postavy bude sice vystaven náporu vzduchu, ale kdo by jezdil s endurem, kam se tento motocykl řadí, po dálnici... Po sjezdu z dálnice chceme vyhledat terén, pro který byl Dakar stvořen. Projíždíme několik vesnic, kde se projevuje výborné tlumení a přilnavost enduro pneumatik. Odpružení lze s trochou cviku nastavit i za jízdy - třeba při čekání na červenou.
Konečně prašná polní cesta, končící kdesi za obzorem, umožní zažít opravdové opojení. Oblaka prachu se zvedají a motocykl bez problémů zvládá nerovnosti. Naprosto bezproblémově zastavuje i bez brzdného systému ABS, který je ostatně možno dokoupit jako zvláštní výbavu.
Spolujezdec rozhodně ocení příjemné sedlo a umístění stupaček. Při delší jízdě sice vnímá nepříjemné vibrace na držadlech pro spolujezdce, ale má vždy možnost obejmout řidiče. Ostatně zvýší tím řidičův tepelný komfort, který mimo tepla z chladiče výborně zajišťují i vyhřívané rukojeti, které mohu jen doporučit. O ruce řidiče je postaráno i krytím, které je zakončeno netradičně pevným spojením s koncem řídítek. To mimo jiné zabraňuje sklouznutí rukou v terénu, což se nám při testování osvědčilo. Snad jen, že nemáte kam pověsit helmu.
Stálé osvětlení motocyklu je dnes samozřejmostí, která nechybí ani u tohoto stroje. Podsvícení přístrojové desky je jasné a neoslňující. Příjemné překvapení nám přichystalo nastavení sklonu předního světlometu. Ovládání je schováno pod přístrojovou deskou a nastavení lze provést rukou. To ocení každý, kdo odloží spolujezdce, a sám se vrací nocí po našich silnicích.
Drobný nedostatek se ukázal v ovládání spínání směrových světel. Páčka je při běžném držení řídítek poněkud nedostupná, a tak se lehko stane, že místo blinkrů zatroubíte. Tento problém je však jistě jen otázka zvyku.
Motocykly BMW jsou už standardně osazovány třícestnými řízenými katalyzátory, proto nebude vaši jízdu kazit ani pocit z přílišného poškození životního prostředí. Možnost uložení jakéhokoliv zavazadla je minimální, ale pod zadní sedadlo do úložného prostoru dáte rozhodně mobilní telefon i kreditní kartu. Tento typ motocyklů zřejmě nezůstane bez přídavných kufrů pro daleké cesty...
Od tvůrců z BMW přichází velmi pěkně designérsky provedený motocykl pro cestování do zapomenutých krajů se spolehlivostí, která je pro tuto značku samozřejmostí. Nejmodernější technologie, precizní zpracování a široká škála uplatnění dávají tomuto stroji velké možnosti na našem trhu. Cena společně s váhou a výkonem dává šanci i začínajícím motorkářům plně prožít krásu jedné stopy.
Autor je spolupracovníkem redakceBMW F 650 Dakar
Počet válců 1 svisle uložený
Objem válců 652 ccm
Maximální točivý moment 60 Nm při 5000 ot./min.
Objem nádrže/dojezd 17,3/4 l
Pohotovostní hmotnost 192 kg
Maximální rychlost 166 km/hod
Maximální výkon 37 kW/50 HP při 6500 ot./min.
Převodovka 5 stupňů
Výška sedadla 870 mm
Spotřeba (komb.) při 90 km/hod. - 3,4 l
Spotřeba (komb.) při 120 km/hod. - 5 l
Cena 267 000 Kč
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist