František Schneider

Šéf českého Dellu a jeho deset rad, jak uspět v globálním koncernu

I. Uvažuj jako podnikatel

Řiďte svoji pobočku, jako by to byla vaše vlastní firma.

II. Využij zdroje

Dobře využijte všechny zdroje, které máte k dispozici - vaší vlastní pobočky i celé mezinárodní firmy.

III. Nekopíruj vše

Nepřebírejte z mezinárodních struktur slepě vše, co přichází. Pokaždé zvažte, co na vašem trhu bude fungovat a co ne. K tomu ale potřebujete svůj trh dobře znát.

IV. Dej si velké cíle

Nebojte se velkých cílů. Nízké cíle možná prodlužují přežití, ale neumožňují vyniknout. Nízké cíle také demoralizují vaše lidi.

V. Řekni si o to, co potřebuješ

Chcete-li dosáhnout nadprůměrné cíle, musíte mít nadprůměrné zdroje. Musíte si je dokázat získat a udržet.

VI. Pátrej po informacích

Nepodceňujte interní špionáž. Ty nejhodnotnější informace z ostatních poboček k vám nepřijdou samy, ale musíte je aktivně získávat.

VII. Pochlub se

Dobře prodávejte své úspěchy do vlastní firmy.

VIII. Zmapuj si lidi

Naučte se rozumět tomu, jakou roli hrají jednotliví lidé ve vaší firmě, jakou mají agendu a osobní cíle.

IX. Neboj se chybovat

Nepodlehněte prostředí, kde je cílem většiny lidí neudělat chybu. Chyby patří k podnikání. Naučte se na ně rychle přicházet a učit se z nich. Učte svůj tým upozorňovat na chyby a tato upozornění přijímat.

X. Mysli na sebe

Nezapomeňte na vlastní osobní rozvoj.


Josef Beneš

Šéf fondů ČSOB a jeho deset rad, jak udržet život a práci v rovnováze

I. Nesázej na jednu kartu

Nemůžete vsadit vše jen na jednu kartu. Dlouhodobě si vysoký výkon v práci udržíte jen tehdy, když váš život bude vyvážený.

II. Dva světy a dost

Svoji profesi ale doplňte jenom jednou další hlavní aktivitou. Příliš mnoho aktivit znamená, že nic nestíháte dělat pořádně a pozitivní efekt se tak vytrácí.

III. Získáš nadhled

Žití ve dvou naprosto rozdílných světech vám přinese proti ostatním velkou výhodu. Budete si uvědomovat daleko více souvislostí a naučíte se i k zásadním problémům přistupovat s potřebným nadhledem.

IV. Rodina je základ

Práce ani koníček ovšem nemůže suplovat spokojenost v soukromém životě. Rodina je opravdu základ.

V. Sport, nejlepší droga

Úspěch ve sportu je tou nejlepší drogou pro práci. A stejně to funguje i naopak.

VI. Když se nedaří v práci, máš rezervu

Váš mimopracovní zájem zároveň významně diverzifikuje všudypřítomné riziko neúspěchu. Když se nedaří jedna činnost, druhá vám to vynahradí.

VII. Dílčí úspěch nestačí

Smiřte se s tím, že dosažení nějakého cíle neznamená dosažení dlouhodobé spokojenosti. Ta je o stylu života, nikoliv o jeho dílčích úspěších.

VIII. Odpočívej aktivně

Snažte se být aktivní 16 hodin denně, 7 dní v týdnu, 12 měsíců v roce. Nedělat nic neznamená odpočívat.

IX. Bez zkušeností to nejde

Předpokladem pro to, abyste se dokázali opravdu prosadit, ale není jen váš životní styl. V první řadě hrají roli dobré vzdělání a nabyté zkušenosti.

X. Buď svým pánem

Všechny dobré rady berte s velkou rezervou. Vy jste pánem svého já!


Graham Maher

Šéf Vodafonu a jeho deset rad, jak zůstat nohama na zemi

I. Buď osobnost

Buďte upřímní, pravdomluvní a uvědomte si své vlastní chyby... teprve pak se můžete stát skutečnou osobností.

II. Skromnost především

I když jste šéf a řídíte velikou firmu, uvědomte si, že jste to právě vy, kdo má sloužit svým zákazníkům a zaměstnancům. Nikdy by to nemělo být naopak.

III. Pamatuj, že jsi jenom člověk

Pamatujte na to, že jste stále jen "obyčejný" člověk. Zůstaňte tedy normální, respektujte ostatní, naslouchejte jim a učte se od nich.

IV. Buď stále stejný

Nesnažte se být někým jiným v práci a někým jiným doma o víkendech.

V. Buď realista

Nesnažte se vzbudit dojem, že když jste šéf, víte vše. Ani náhodou nikdy neznáte odpovědi na všechny otázky.

VI. Nenech se ovládat vlastním egem

Nedopusťte, aby vaše ego řídilo vaše kroky. To, co děláte ve své profesi, by rozhodně nemělo být motivováno snahou uspokojit vlastní sebevědomí.

VII. Nepodlehni svodům peněz

Pamatujte, že peníze jsou jenom jednou dimenzí vašeho života. Rozhodně nezaručují štěstí.

VIII. Důležitější než funkce jsi ty sám

Vaše charizma je mnohem důležitější a také mnohem "trvalejší" než vaše současná funkce.

IX. Nepředstírej, že jsi někdo jiný

Nechovejte se jinak jenom proto, že si myslíte, že to od vás očekávají jiní.

X. Šéfem nejsi na věky

Pamatujte, že život je dlouhý a nestojí jenom na těch několika krátkých letech vaší kariéry.


Jaroslav Krabec

Šéf investic v ING a jeho deset rad, jak správně investovat

I. Ujasni si cíle

Najděte si svou kombinaci očekávaného výnosu, rizika a časového horizontu investic. Nejsou-li tyto faktory navzájem konzistentní, téměř jistě zažijete zklamání.

II. Neboj se

Nenechte se zmást složitostí finančních teorií. Investování na trzích není nic složitého.

III. Rozlož rizika

Diverzifikujte. Sázka na jednoho koně může, ale také nemusí vyjít.

IV. Nemáte čas? Kupte fondy

Nemáte-li dost času na analyzování investic, využijte podílové fondy, indexové certifikáty nebo indexové akcie. Jejich portfolia už jsou diverzifikována, stačí se tak soustředit jen na několik z nich.

V. Akcie chtějí čas

Jste-li aktivní investor nakupující přímo jednotlivé cenné papíry, úspěch vyžaduje čas. Kvůli rozložení rizika je vhodné držet alespoň 20 až 25 akcií, což vyžaduje více peněz.

VI. Zachovej disciplínu

Chcete-li se vyhnout smůle, buďte disciplinovaní. Neměňte názor na konkrétní investici jen na základě dočasně nepochopitelného vývoje na trhu.

VII. Věř si

Musíte najít co nejsilnější investiční příběh. Věřte "fundamentům" - trh se může dočasně vychýlit, ale dříve nebo později se k nim vrátí. Díky těmto odchylkám vznikají investiční příležitosti.

VIII. Nemusí vydělávat všechno

Nenechte se odradit, když je konkrétní investice i delší dobu ve ztrátě. Úspěch se dostaví, když vydělává většina investic z vašeho portfolia, ne nutně všechny.

IX. Změníš-li názor, jednej

Máte-li tendenci změnit názor, připomeňte si všechny argumenty, které vás k investici vedly. Pokud trváte na změně, jednejte bez otálení.

X. Najdi si své téma

Vsaďte na nosné téma, kterému věříte. My sázíme na to, že středoevropské ekonomiky ještě musejí ujít dlouhou cestu, než se začlení do celoevropských struktur.


Stanislav Bernard

Spolumajitel pivovaru a jeho deset rad, jak malí mohou bojovat s velkými

I. Najdi si svůj produkt

Vytvořte si svůj vlastní "rybník". Na začátku musíte mít svůj produkt, který je v něčem nový a který někdo bude chtít.

II. Nebojuj zbraněmi konkurentů

Snažte se vyhnout přímému střetu. Nelze bojovat s velkými konkurenty na jejich vlastním hřišti a myslet si, že budete lepší. I když budete lepší, v přímém boji vás porazí, protože mají víc síly a peněz.

III. Odliš se

Buďte sví. Nestačí mít jen svůj originální produkt, hledejte i svou vlastní cestu. Rozvíjejte svůj osobitý přístup k podnikání a dejte o něm vědět.

IV. Buduj osobní vztahy

Snažte se navázat se zákazníky opravdové a silné osobní vztahy. Vycházejte jim vstříc, buďte pružní a féroví. Držte své slovo.

V. Stanov jasné firemní hodnoty

Nedopusťte, aby se vaše firma navenek chovala jako neživé soustrojí, jak to bývá u velkých korporací. Dejte své firmě jasnou kulturu.

VI. Nech své lidi otevřeně mluvit

V prostředí, kde lidi práce baví, lze vyřešit skoro všechno. Pro zralé lidi jsou problémy příležitostí k tomu, aby se posunuli dopředu, a otevřené prostředí malé firmy je výhoda. Když ji nevyužijete, nejschopnější lidé odejdou.

VII. Mysli na zákazníka

Když bude vaším prvořadým cílem zisk, vaši zákazníci to vycítí. Snažte se myslet v první řadě na ně.

VIII. Investuj s rozumem

Vydávejte peníze tam, kde to přinese zisk. Každou investici si promyslete a po její realizaci vyhodnoťte.

IX. Inovuj

I když si najdete vlastní prostor, brzy do něj přijdou jiní a počáteční výhoda se vytratí. Trh se čím dál rychleji mění, musíte si udržet náskok.

X. Podporuj svůj region

Patriotismus lidí ve vašem okolí je výhodou, proto buďte ve svém regionu doma a podporujte to, na čem lidem záleží.


David Krajný

Šéf RE/MAX pro Česko a jeho deset rad, jak rozjet novou značku

I. Zvol si správnou strategii

Vytyčte si strategii v kategorii, která má růstový potenciál a kde se můžete odlišit od ostatních. Přineste zákazníkům něco navíc a udělejte to rychle, než vás někdo předběhne. Čas jsou peníze.

II. Jdi za svým cílem

Dejte si za cíl získat rozhodující podíl na trhu a za tímto cílem tvrdě jděte. Jenom ti nejlepší mají dnes šanci dlouhodobě obstát.

III. Vsaď na správné lidi

Obklopte se správnými lidmi, lidmi, kteří se ztotožní s vaším cílem a strategií a vloží do toho vášeň a srdce.

IV. Pracuj tvrdě

Nic se neudělá samo. Úspěch je založen na tvrdé práci. Čím méně má člověk zkušeností, tím tvrději musí pracovat.

V. Nestačí být jen dobrý

Musíte vynikat proti konkurenci ve všech aspektech svého podnikání - nestačí být dobrý, dobrý je průměr a průměrných je většina.

VI. Koncentruj se na podstatné

Je snadné trávit dvanáct hodin denně na poradách, služebních cestách či telefonáty, a přitom se nepohnout z místa. Věnujte čas jen produktivním činnostem, které vás povedou k vašemu cíli.

VII. Buď vytrvalý

Věřte ve své myšlenky a schopnosti a ve svoji strategii. Nesmíte zůstat stát v půli cesty, musíte nacházet neustálou motivaci k překonávání překážek.

VIII. Naslouchej lidem

Byznys jsou především mezilidské vztahy, nebudete v nich mít úspěch, budete-li sledovat jenom své individuální zájmy.

IX. Buď inovativní

Poslouchejte, pozorujte, hodně se ptejte a nacházejte řešení. Spojujte potřeby jiných a své schopnosti, jak pomoci.

X. Buď odolný

Odolní proti dočasnému neúspěchu, odolní proti kritice (od konkurence, manželky nebo maminky), odolní proti odmítání (klientů, podřízených i kolegů).


Vladimír Kovář

Šéf Unicornu a jeho deset rad, jak dobře zorganizovat firmu

I. Udržuj systém

Společnost je systém a systémový přístup umožňuje řídit věci s nadhledem a dává jim pořádek. Když každý věnuje pět procent času na udržování pořádku, celková výkonnost se až o třicet procent zvedne.

II. Deleguj

Nebojte se předat kompetence i mladým lidem. Když vložíte důvěru v jejich schopnosti, posune vás to vpřed. Delegování ale není jen předávání kompetencí a pravomocí. Ten, kdo deleguje, musí být přesvědčen, že podřízený je schopen úkoly splnit, a v žádném případě se delegováním nezbavuje odpovědnosti.

III. Musíš růst

Aby firma byla úspěšná, musí růst. Zaměstnanci chtějí vidět, že je čeká lepší budoucnost. Abyste rostl, musíte delegovat.

IV. Mysli na zákazníky a zaměstnance

Zaměstnancům je potřeba věnovat stejnou pozornost jako zákazníkům. Kvalitní služby jsou na kvalitních a spokojených zaměstnancích postavené.

V. Sleduj svůj cíl

V kterýkoli okamžik musí všichni vědět, co je jejich cílem. A musí dělat maximum proto, aby se k němu co nejdříve dostali.

VI. Průběžně vyhodnocuj, jak jsi daleko

Když jdeme k cíli, musíme vědět, jak už jsme došli daleko. Nejlepší plán je takový, který je měřitelný.

VII. Standardizuj

Pokud si vytvoříte standardy, umožní vám to dělat věci opakovaně a rychleji, měřit, srovnávat, zlepšovat. Musíte ale navést své lidi k tomu, aby se standardů drželi a systém fungoval.

VIII. Vymáhej informace

Firma a práce, to nejsou Vánoce - nechci žádná překvapení. Nestačí, že informace jsou v hlavách zaměstnanců. Když vymyslíte a zadáte úkol, musíte být schopen ho zkontrolovat.

IX. Uč se z chyb

Chyby se mohou stávat, ale ne opakovat. Abychom si je pamatovali, musíme je zaznamenat, vyhodnotit a navrhnout cesty, jak se jim příště vyhnout. Stejně tak úspěchy se snažíme co nejvíce opakovat.

X. Hledej, co zlepšit

Dělat věci dobře nestačí. Nikdy není možné se zastavit, pořád se musí něco zlepšovat, zkoumat a aplikovat nové postupy, přístupy a technologie.


Vladimira Papirnik

Šéfka právníků Squire, Sanders & Dempsey a její rady, jak velet mužům

I. Gender není téma

Zacházejte s každým stejně, bez ohledu na to, jestli jsou to muži nebo ženy.

II. Věř si

Vaše jednání se nesmí odvíjet od toho, jestli jste žena nebo muž. Nečekejte proto zvláštní zacházení jen proto, že jste žena.

III. Stav na tom, co umíš

Vybudujte si dobrou pověst na základě vašich dovedností, ne na základě toho, že jste žena. Dělejte dobře svou práci, ať vás lidé ocení v první řadě jako výborného odborníka, a teprve v druhé řadě jako ženu.

IV. Ale nepotlačuj sama sebe

I když se budete řídit výše uvedenými radami, někteří lidé se budou stále pozastavovat nad tím, že jste žena ve vedoucí pozici. Budou s tím mít problém a budou o tom mluvit. Nesnažte se stát mužem, buďte ráda, že jste žena. Ale uvědomte si, že budete muset pracovat o trochu víc, abyste se prosadila. Akceptujte to a dejte se do toho!

V. Jdi příkladem

Najděte si čas na svou rodinu a podporujte své mužské kolegy a podřízené, aby to dělali také tak. V tom je váš osobní příklad důležitý jak pro muže, tak pro ženy, i když pro každého jinak. Ženám musíte ukázat, že to jde, a mužům, že je to potřeba.

VI. Dělej to, co tě baví

Pokud vás nebaví to, co děláte, nebudete dlouhodobě ani dobří, ani efektivní. A nezáleží na tom, jestli jste muž nebo žena.

VII. Nejsi superžena

Snažit se stát superženou nemá smysl. Přináší to zbytečný stres a nerealistická očekávání od druhých. Stačí, když budete mít vše pod kontrolou a budete delegovat úkoly, a to nejen na pracovišti, ale i doma.

VIII. Nenadržuj

Někdy je těžké být spravedlivý. Často ženy potřebují vaši radu víc než muži nebo potřebují rady jiné. Dejte jim je, ale ne na úkor mužů ve vašem týmu.

IX. Neber si věci osobně

Pro ženu může být těžké, aby pracovní věci nebrala osobně a nezabývala se jimi i ve volném čase. Musíte se naučit být trochu nad věcí. Jestli je vaše pohlaví pro někoho problém, je to jeho problém, a ne váš.

X. Neztrácej smysl pro humor

Ať se vám to líbí nebo ne, jsme stále v menšině. Dokud to tak bude, zachovejte si smysl pro humor. Budete ho potřebovat!


Petr Dvořák

Šéf televize Nova a jeho deset lekcí ze showbyznysu

I. Zisk je víc než prestiž

Neplatí, že některé produkty musíte mít jen z "prestižních" důvodů, i když na nich budete prodělávat. Základní ekonomické zákonitosti platí všude: "Zisk je král."

II. Nesázej na "česká specifika"

Český divák (spotřebitel) není výjimečný. Chová se podobně jako jinde ve světě. Drobná přizpůsobení vyžaduje, ale základní principy na něj platí. Nehledejte "českou cestu", protože ji těžko najdete, a pokud se to podaří, bude vás to stát spoustu úsilí a peněz.

III. Plánuj, počítej, odhaduj, vyhodnocuj

Říkají vám, že vaše výsledky nelze dopředu odhadnout? Nevěřte tomu. Jde to, chce to jen trochu sebevědomí a zkušeností.

IV. Nepodceňuj klienta

Divák (zákazník) je velmi neloajální tvor. Ošiďte produkt, který mu nabízíte, a už je u konkurence. Nenamlouvejte si, že "oni to vydrží". Už byste je nemuseli získat zpátky.

V. Jen marketing tě nespasí

Pěkný obal pomůže produkt na začátku prodat. Ale jestli uvnitř konzument nenajde to, co hledá, nejenže se už nevrátí, ale možná vám už příště nebude věřit.

VI. Každý je nahraditelný

Média, a obzvláště televize vytvářejí osobnosti a hvězdy. Ale pokud ony získají pocit vlastní nezastupitelnosti, ať zkusí na chvíli z obrazovky zmizet. Za chvíli se o nich neví. Jedna hvězda nedělá televizi - stejně jako jeden bankéř nevytváří úspěšnou banku.

VII. Když dva dělají totéž, není to totéž

Nemyslete si, že když konkurenci něco funguje, tak to uděláte stejně a budete mít minimálně tentýž úspěch. Vždycky jeden z obdobných produktů bude mít něco "navíc", co se mnohdy dopředu nedá odhadnout.

VIII. Dbej na detail

Celek se skládá z detailů, nepodceňujte žádný z nich. Dokonalý produkt by neměl mít žádné viditelné, ale ani na první pohled neviditelné chyby.

IX. Zázraky se nedějí

Pokud váš produkt nenaplní očekávané prodeje (sledovanost), nečekejte na zázrak. Neprodlužujte agonii, nezachraňujte to, co už zachránit nejde.

X. Opakování, matka moudrosti

Nesnažte se přinášet další a další novinky, když vám dosavadní produkty fungují. Zákazník (divák) je konzervativní, i když o sobě rád tvrdí opak.


Ivo Lukačovič

Majitel Seznam.cz a jeho deset rad, jak se nespálit při výběru investora

I. Najdi si radši peníze jinde

Rizikový kapitál je vůbec nejdražší způsob financování rozvoje firmy. Pokud je to možné, rizikovému kapitálu se úplně vyhněte.

II. Připrav se na možný prodej

Rizikoví kapitalisté investují, aby prodali celou firmu i s vaším podílem. Připravte se, že přijde den D, kdy bude vaše firma prodána.

III. Zajímej se o faktické přínosy

Jediné, co vás musí zajímat, je: podíl ve firmě, který ukousnou; cena, již za něj zaplatí, a míra kontroly nad firmou, kterou získají.

IV. Nedopusť, aby ti došly peníze

Při vyjednávání nesmíte být ve finanční ani časové tísni. I pokud se s investorem nedohodnete, vaše firma poběží dál. "You have a power as long as you can say NO."

V. Vše dej na papír

Všechny dohody, sliby a ustanovení musí mít písemnou formu. Co není podchyceno písemnou smlouvou, jako by neexistovalo.

VI. Vše čti dvakrát

I přesto, že smlouvy o investici mohou mít stovky stran, přečtěte si je, a to hned dvakrát. Pozor na poslední, těžko srozumitelné odstavce, psané drobným písmem.

VII. Zachovej si kontrolu

Zkuste dojednat takové uspořádání, ve kterém si ponecháte faktickou manažerskou kontrolu nad firmou. Pokud kontrolu ztratíte, přestal jste být majitelem své vlastní firmy, bez ohledu na nějaký podíl.

VIII. Mysli na "deštivé dny"

Ve smlouvách a při vyjednávání se zaměřte na to, jak bude vztah s investorem vypadat, až přijdou "deštivé dny" nebo pokud dojde ke sporu. Tyto části smlouvy rozhodnou o tom, zda o firmu v dobách krize přijdete.

IX. Prosaď si manažerský plat

Bez ohledu na to, že vás při finálním prodeji firmy čeká pohádkové bohatství, myslete na dnešní den. Prosaďte si svůj vlastní manažerský plat. Možná to budou jediné peníze, které nyní po dlouhou dobu uvidíte.

X. Dodržuj veškeré smlouvy

Dodržujte smlouvy uzavřené s investorem. Hlídejte, že smlouvy dodržuje i on. Na porušení smlouvy z jeho strany okamžitě upozorněte a dožadujte se kompenzace.


To nejlepší z první stovky rad

Anthony Denny, AAA Auto:
Pořiďte si děti. Přestanete žít jen pro práci a vrátíte se na správnou cestu.

Jak Stack, exšéf České spořitelny:
Když předáte firmu nástupci, zmizte z města, nebo se prostě ztraťte. Nepleťte se nástupci pod nohy.

Daniel Beneš, ČEZ:
Deleguj. Koho ovládne operativa, skončí jako plachetnice bez kormidla.

Martin Dlouhý, Makro:
Rusko, Čína nebo Indie rostou mnohem rychleji než my. Nabízí se tam daleko větší pracovní příležitosti, zkuste je využít.

Martin Jahn, Škoda Auto:
Když vyjednáváte, nedělejte si z pusy trhací kalendář. Dáte-li na stůl "poslední" nabídku, musí být vážně poslední.

Petr Žaluda, AXA:
Přijdou-li velké změny, nejdůležitější je přesvědčit sám sebe, že jsou to změny k dobru.

Roman Šmidberský, Šmidberský Transport:
Když prodáte firmu, nesedněte si na zadek ze stavu konta.

Zuzana Řezníčková, O2 Slovakia:
Okolí vás zahrnuje respektem a pozorností, ale mnoho z toho není určeno vám osobně, nýbrž židli, na které sedíte.

Martin Borovka, SSŽ:
Nebojte se mít nepřátele. Mít jen přátele znamená, že se neumíte včas a správně rozhodovat.

Karel Janeček, RSJ Invest:
Rozlišujte velké a malé tahy. Dvě stejně složitá vylepšení mohou být nesrovnatelně užitečná.

Všechny díly seriálu najdete na: www.ihned.cz/xrad