Mylně jsem se před několika lety domníval, a podle toho ze začátku také jednal, že dvě americké firmy nemohou mít rozdílné firemní kultury. A když, tak si přece jednoduše poradím - přebereme z každé kultury lepší části. Zavedeme je jako standard, kterým se budeme řídit. Skutečnost však samozřejmě nebyla tak prostá a jednoduchá.
Když byla na jaře 2002 vyhlášena fúze dvou největších hráčů na IT trhu - společností Hewlett-Packard a Compaq, malovali mnozí na zeď pesimistické scénáře. Po uplynutí pěti let se ukázalo, že šlo o jednu z nejvydařenějších fúzí v historii IT. Svou roli v úspěšném spojení sehrála i citlivost v zacházení s jednotlivými firemními kulturami.
Teprve po roce snažení jsem si však skutečně uvědomil, že kultura firmy se buduje několik let až desetiletí. Není možné, aby byla lehce a rychle akceptována nově příchozími. Samy firmy si vědomě vybírají do svých řad zaměstnance vhodné pro jejich kulturu - podle toho, zda mají relativně stejné praktiky a způsoby, jak působit na zákazníky, jak se řídí nebo neřídí interními procesy, jak se chovají mezi sebou.
Mým úkolem po fúzi bylo do české pobočky přijmout a následně vést zhruba čtyřsetčlenný kolektiv techniků, konzultantů a manažerů v divizi služeb, přičemž můj výběr představoval kritickou fázi pro další rozvoj Hewlett-Packard (HP). Vedení nás přitom upozorňovalo, že fúze bude nelehká kvůli dvěma rozdílným kulturám.
V našem případě byl kulturní rozdíl hlavně v tom, že v HP ("modří") se před akvizicí řídili systémem: "Think! Think! Think again!", čili přemýšlet, přemýšlet a teprve po zvážení konat. Tím sice dělali méně chybných rozhodnutí, ale také ztráceli mnohé obchodní příležitosti. Compaq ("červení") zase vsadili na "Just do it!" - tedy na rychlost a agresivitu.
Po fúzi se dostali do stejných manažerských i projektových týmů lidé z obou stran. Pro šéfa týmu to znamenalo vynaložit obrovské úsilí. Musel si získat jejich důvěru, aby každý měl pocit, že jeho názor byl vzat v úvahu.
Nové manažery jsem vybíral z obou firem, takže hrozilo riziko, že jejich podřízení je budou podezírat ze zaujatosti k názorům jedné či druhé firmy podle toho, odkud přicházejí. "Červení" se museli učit více poslouchat a "modří" rychleji rozhodovat. Vzájemná důvěra se postupně zvětšovala s vyhranými zakázkami a lidé si na sebe začínali zvykat.
Bylo nutné se ovšem obrnit trpělivostí, protože jednotlivé týmy i konkrétní manažeři mezi sebou vedli před fúzí tvrdý konkurenční boj, což přijetí někdy nepopulárních rozhodnutí nezlehčovalo.
Klíčovým faktorem úspěchu bylo, že jsem vybral z obou firem manažery, kteří nediktovali výhradně svou kulturu, ale pokoušeli se vytvářet z toho nejlepšího v obou firmách něco nového, přínosnějšího. Čas a praxe mě naučily, že firemní kultura se pořád tvoří a změny v ní nikdy nekončí.
Milan Prypoň
generální ředitel, Hewlett-Packar v České republice
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



