T-Mobile se vrhá na trh stahování hudby


Mobilní telefon pouze jako prostředek komunikace? Dávno překonaná koncepce, tvrdí zástupci mobilní operátorů. Mobil budoucnosti bude branou k interaktivní zábavě. Již nyní se v hraní mobilních her pořádají turnaje, dalším územím, které mobilní operátoři hodlají dobýt, je hudba. Podle odhadů se stahování hudby do mobilních telefonů má stát byznysem, který v nejbližších letech bude generovat miliardy eur. Ty si operátoři rozdělí s gramofirmami a výrobci přístrojů.
Z českých operátorů jako první ohlásil tuto službu v únoru Eurotel, který spolupracuje s hudebními vydavatelstvími BMG, Sony a Warner Music. V těchto dnech spuštění celosvětové služby stahování, ukládání a přehrávání hudby v mobilech Mobile Jukebox ohlásil i T-Mobile. "Chtěli bychom se zaměřit na nové skupiny zákazníků. Lidé se mění - chtějí více poslouchat hudbu, dívat se na obrázky nebo sledovat sport. To všechno pro nás vytváří nové obchodní příležitosti," řekl marketinkový ředitel T-Mobile International Nikesh Arora.
Záměrům mobilních operátorů hraje do karet dosavadní vývoj trhu s digitální hudbou v mobilech. Podle agentury Jupiter Research majitelé mobilních telefonů utratili v loňském roce 833 miliónů eur za uvítací tóny, v roce 2008 by pak tržby měly stoupnout na 2,9 miliardy eur. Zájem zaznamenaly i real tones - zvonění v podobě skutečných písní, doposud T-Mobile zaregistroval již 500 tisíc uživatelů této služby.
Nástup na trh stahování hudby se proto T-Mobile rozhodl pojmout ambiciózně. Díky smlouvám s Universal, Sony, Warner Music a několika nezávislými labely se jí podle posledních zveřejněných údajů Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) podařilo pokrýt takřka 60 procent světového trhu s hudbou. V současnosti je k dispozici 500 úryvků písní, na konci letošního roku si pak zákazníci budou moci vybrat 250 tisíc skladeb v plné délce.
Služba bude nejdříve dostupná v USA a Velké Británii, český zákazník si bude muset nějaký měsíc počkat. "Podle našich informací bude služba v Česku dostupná na konci tohoto roku," sdělil mluvčí T-Mobile Jiří Hájek. Cena za stažení jedné skladby by se měla pohybovat kolem 1,5 eura ve světě a mezi 39 až 49 korunami v České republice.
Firmy cítí nové tučné zisky. Podle údajů IFPI i přes několikaletý pád tržby hudebního průmyslu v loňském roce dosáhly 32 miliard dolarů. Část z nich by se podle předpokladů operátorů měla přelít do mobilního stahování hudby. To potvrzují zkušenosti z internetového nahrávání - podle výzkumné agentury Forrester 50 procent evropských posluchačů, kteří si stahují hudbu z internetu, přiznalo, že si kupuje méně cédéček. Analytici Jupiteru soudí, že trh se stahováním hudby by v roce 2008 mohl dosáhnout objemu 5,8 miliardy eur.
Hlavním limitujícím faktorem pak bude rozšíření nové generace mobilů, které umožní využívat Jukebox. V současné době je na trhu k dispozici pět typů přístrojů, na konci roku by to již mělo být o sedm více. "Od této chvíle by měl každý nový mobil podporovat stahování hudby," prohlásil Arora. Do půlky roku 2005 tak T-Mobile počítá s prodejem jednoho miliónu těchto mobilů, do konce roku 2006 jeho marketinkoví experti očekávají čtyři milióny prodaných přístrojů.
Přehráváním hudby v mobilu by však nová strategie mobilních operátorů nekončí. "Hudba je jen začátek. Další na řadě je stahování hudebních videoklipů, které bychom chtěli nabízet již od letošních Vánoc" podotkl Arora.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist