Americká společnost Boeing je na odchodu z největší české zbrojovky Aera Vodochody. Její lidé již v managementu vodochodské firmy nefigurují. Jedním z největších problémů je neexistence zakázky na stěžejní program - bitevník L159.
"Věřím, že první kontrakt podepíšeme v horizontu měsíců," tvrdí prezident společnosti Antonín Jakubše.
hn: Jak hodnotíte působení Boeingu v Aeru? Převažují pozitiva nebo negativa?
Otázka je zdánlivě jednoduchá, ale odpověď nikoliv. Nechtěl bych ani hledat jednoznačnou větu v podobě bílá nebo černá. Určitá pozitiva účast Boeingu ve společnosti určitě přinesla. Negativa zřejmě lze vysledovat především z pohledu určitých očekávání od působení Boeingu v Aeru. Očekávání se koncentrovala především do dvou oblastí, a to podpory strategického partnera při prodejích letadel vyráběných v Aeru a transformování Aera do výkonné finančně efektivní a tržně zákaznicky orientované společnosti. Tato očekávání bohužel nebyla z větší části naplněna.
hn: Může odchod Boeingu ohrozit dodávky od amerických firem pro vaše projekty?
S řadou lidí z Boeingu nadále dobře komunikujeme. Jedna věc je odchod Boeingu jako akcionářské společnosti a jako strategického partnera, ale druhá rovina je, že nadále existuje prostor pro komerční spolupráci vyloženě na základě toho, zda spolupráce bude či nebude výhodná a přijatelná pro oba subjekty. A tam, kde bude přijatelná a výhodná pro oba subjekty, tak tam je důvod, aby spolupráce pokračovala a nebo třeba i nově vznikla.
hn: Boeing vždy říkal, že má podporu americké vlády. Když nebude akcionářem tak o ni můžete přijít...
V letounu L159 jsou americké komponenty, proto americká vláda rozhoduje o licenci na marketinkové nabídky nebo na prodej tohoto letounu konečnému uživateli. Takže to je místo, kde se znovu budeme s americkou administrativou potkávat. Odchod Boeingu z Aera nezpůsobí, že by se na letoun potenciální zákazníci dívali hůře, než když Boeing byl v Aeru. Zákazníci dnes po celém světě už velmi dobře vědí, že letoun L159 je špičkový. Za poměrně krátkou dobu uplynulých dvou let s ním létalo deset týmů testovacích pilotů z deseti zemí.
hn: Tak proč se zatím nepodařilo uzavřít žádný kontrakt?
Odpověď je velmi jednoduchá. Od roku 1998 až do konce 2001 tehdejší vedení společnosti nemohlo prodávat a efektivně nabízet letadlo zákazníkům, protože nemělo dvousedadlovou variantu. Mělo jen jednosedadlovou variantu letadla a české zákony neumožňují do jednosedadlového letounu pustit vojáka - pilota cizí země tak, aby nad územím Česka létal. Kromě toho je samozřejmě riskantní posadit cizího pilota bez jakýchkoliv zkušeností s letounem, samotného do tohoto stroje. Dvousedadlový letoun stál bohužel ve stavu polotovaru v rohu hangáru a nikdo na něm nepracoval, protože firma nestíhala vyrábět letadla v rámci zakázky pro českou armádu, nestíhala dopravní letoun Ae270 ani vrtulníky pro Sikorského. Všechny programy byly v září 2001 zpožděny oproti termínům v podepsaných kontraktech.
Firma byla prostě koncentrovaná sama na sebe, na své výrobní problémy, na potíže s dodávkami. Bohužel vůbec nepřemýšlela o tom, co bude po naplnění těchto dodávek. Takže ne, že Aero letadlo neúspěšně nabízí a prodává sedm let. My jej nabízíme a snažíme se prodat od července 2002, kdy nové vedení Aera nechalo letoun dodělat v rekordně krátké době a prvně jsme jej představili odborné i laické veřejnosti na leteckém salónu Farnborough v Londýně. To znamená, že Aero nabízí a snaží se prodat L159 dva roky a dva měsíce.
hn: Jaká je obvyklá lhůta u zahraničních výrobců od vzniku letadla až po první prodej?
To je různé. Vezměme si příklad, který všichni známe - jak dlouho česká armáda a vláda vybírala nadzvuková letadla. První studie, které udělala česká armáda na tehdy dostupná nadzvuková letadla, vznikla někdy na přelomu let 1997 - 98. Letoun si armáda, respektive vláda, vybrala až letos. Nechci dávat rovnítko mezi tento případ a námi, já věřím, že Aero bude kontrahovat letadlo ve výrazně kratší době.
hn: V jaké?
Věřím, že během několika měsíců bychom mohli podepsat kontrakt. Jednáme s řadou subjektů, kterým se to letadlo moc líbí, ale některým se třeba prostě jenom zdá jako bariéra být prvním zákazníkem tohoto letounu. Samozřejmě pokud nepočítám českou armádu s jednosedadlovou verzí L159A.
hn: Kolik máte rozjednaných obchodních případů? Se kterými zeměmi jednáte?
Jak jsem již uvedl, v poslední době s L159 létalo deset testovacích týmů, z toho si můžete škrtnout Indii, kde byla úspěšnější britská konkurence. Konkrétní státy sdělit nemohu, pouze prozradím formou eliminační podle kontinentů s kým nejednáme - se Spojenými státy, se zeměmi západní Evropy a Austrálií.
hn: Proč jste v Indii neuspěli?
V závěru roku 2002 nám v Indii řekli: Víme, že vaše letadlo je lepší a cenově daleko dostupnější než Hawk od BAE Systems. Vyvažte váhu lobby, která jde z Británie - premiéra, ministra zahraničních věcí, ministra obrany, a k tomu použijte obdobnou sílu lobby ze Spojených států...
hn: Které z vašich tří nosných programů - L159, Ae270 a Sikorsky - jsou v plusu?
Se všemi byly od samého počátku problémy. Vojenský program, zakázka pro armádu, byl sice finančně ziskový. Bohužel tuto ziskovost trošku stíní penále, které jsme museli zaplatit kvůli zpoždění výroby a dodávek v letech 1999 až 2001. Civilní program Ae270 je financován z finančních zdrojů, tak, jak byly vytvořeny dvěma partnery v tomto projektu, námi a tchajwanským AIDC. A program Sikorsky, respektive kooperací, kde Sikorsky je největší, čelil v náběhové křivce zásadním finančním problémům. Projekt byl prostě ztrátový. Proto jsme s partnerem nově nastavili takové parametry, podle nichž by letos v prosinci měly první dva letouny pokrývat přímé náklady a od příštího roku bude program ziskový.
hn: Poslední tři roky jste byli vždy v plusu, ale většinu toho zisku jste dávali do úhrady ztrát v minulosti. Kdy myslíte, že se této zátěže zbavíte?
Ztráta hospodaření let minulých byla dána do vínku už uskupením, do kterého v roce 1998 vstupoval Boeing. Před tímto krokem bylo Aero částečně oddluženo, ale v letech 1993 až 2000 vytvářelo z různých důvodů ztráty. I přes poslední tři ziskové roky nám nadále zůstává neuhrazená ztráta z minulých let. Bohužel kvůli problémům se zmíněnými programy očekáváme v následujících dvou letech ztrátové hospodaření. Zlomit by se to mělo s prvními dodávkami letadel L159 zákazníkům.
hn: Je do budoucna nutná přítomnost strategického partnera typu Boeingu?
Management společnosti k tomuto tématu měl několik zasedání a já vím, že na to jsou na různých místech různé pohledy. Můj názor je takový, že firma by měla projít určitým obdobím, kdy by se stabilizovala a věřím, že jsme se na tom shodli s většinou managementu. Nejlepší cesta pro Aero je stabilizovat firmu dovnitř, stabilizovat její pozici v Česku, zlepšit její renomé, její image v tuzemsku i v zahraničí. Důležitá bude i podpora vlády při výběrových řízeních. Pak může Aero v budoucnosti nadále slušným způsobem existovat. Věřím tedy, že můžeme společnost stabilizovat z pohledu finanční soběstačnosti a v oblasti její transformace na zákaznicky a tržně orientovanou firmu sami. Jsem přesvědčen, že v obou těchto směrech společnost udělala již velký kus práce.
hn: Kdy by mohl do firmy vstoupit nějaký investor?
V okamžiku, kdy bude skutečně stabilizovaná a kdy bude mít dva tři kontrakty na vojenský letoun L159. Pak bude čas znovu se podívat na možnost firmu odstátňovat. Variant je několik. Od prodeje celé firmy subjektu z oboru či institucionálnímu investorovi, a nebo ji rozprodat po částech.
Antonín Jakubše
Většinu své profesní kariéry spojil devětačtyřicetiletý Antonín Jakubše s Českými aeroliniemi. Tam nastoupil po absolvování Vysoké školy ekonomické v roce 1978.
Postupně prošel finančními a obchodními složkami národního dopravce. Jeho kariéra vyvrcholila v roce 1994, kdy se stal prezidentem společnosti. V této pozici vydržel až do srpna roku 1999. Poté necelý rok působil v představenstvu Investiční a poštovní banky, další rok strávil jako generální ředitel společnosti EPE. Od září roku 2001 je prezidentem Aera Vodochody.
Jakubše je ženatý, má dceru a syna. Ve volném čase si rád zahraje tenis a v zimě vyráží na hory lyžovat. Nepohrdne sklenkou dobrého vína či kvalitní whisky.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist