V Česku je nyní 133 tisíc volných pracovních míst. To jsou přitom jenom ta "oficiálně" nahlášená. Další, minimálně desítky tisíc lidí si firmy hledají samy. Nedostatek nejenom kvalitních, ale doslova jakýchkoliv zaměstnanců byl tématem včerejšího Fóra Hospodářských novin, které se konalo v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně.

"Ať jde o jakýkoliv region, ze všech podniků se ozývá pláč na nedostatek pracovních sil," potvrdil ministr práce a obchodu Martin Říman.

Na trhu chybějí všichni - od dělníků po střední management. Zatímco firmy zaměřené na informační technologie řeší problém s nedostatkem lidí už druhý rok, výrobní podniky narazily na tento problém letos.

"Když není dostatek odborníků, vede to logicky ke zvyšování mezd. Ne každá firma si to ale může dovolit a někde už narazili na strop. Dalším nástrojem, který musí přijít, jsou benefity," řekl Aleš Křížek, šéf českého zastoupení personální agentury Robert Half International.

Práce stále dražší


Zdražili už i zaměstnanci, které si firmy nabírají od personálních agentur.

"Za poslední dva roky zdražila cena za tyto lidi zhruba o pětatřicet procent. Například za svářeče dnes platíme více než dvě stě korun na hodinu," potvrdil HN šéf společnosti Linet Zbyněk Frolík. Upozorňuje přitom, že zrovna Linet je firma, která si může dovolit kvalitní zaměstnance zaplatit. "Budou s tím však konfrontovány ostatní podniky v okolí a odstartuje to další nárůst platů," dodává Frolík.

Obavy, že by tempo růstu mezd mohlo přeskočit produktivitu práce, zazněly také na včerejším Fóru HN. "Zatím ale čísla ukazují, že produktivita práce roste rychleji než platy," řekl Martin Jahn, člen představenstva automobilky Škoda Auto.

Místo lidí automaty


Jahn ale upozornil, že nedostatek lidí musí společnosti řešit zvýšenými výdaji do automatizace provozů svých závodů. Škoda, která patří mezi největší české zaměstnavatele, bude přitom v příštích letech potřebovat tisíce nových lidí.

"Dnes máme čtyři tisíce agenturních zaměstnanců z Polska a ze Slovenska a víme, že se tito lidé budou postupně vracet domů," líčí Jahn. "Nejsme schopni je okamžitě nahradit. V Mladé Boleslavi je nezaměstnanost u mužů pod dvěma procenty, tam prostě lidi nenajdeme."

Odborníci se shodují, že je třeba otevřít cestu na český trh cizincům.

"Když jsme dělali průzkum a ptali se podniků na zaměstnávání pracovníků ze zahraničí, ukázalo se, že až devadesát procent z nich požaduje zjednodušení přístupu k jejich zaměstnávání. K tomu by měly sloužit chystané zelené karty," slibuje ministr Říman.

Firmy ale navíc musí být také při "lovu nových duší" nápaditější. Podle Hany Krbcové, která řídí lidské zdroje ve společnosti ČEZ, klasické inzeráty už nezabírají: "Využíváme netradiční nástroje, například v jaderné elektrárně pořádáme letní univerzitu pro profesory a studenty z vysokých škol." ČEZ láká i na cesty do zahraničí.

Právě studenti a spolupráce s vysokými i středními školami je jednou z cest, kterou se firmy při hledání nových lidí zabývají. ČEZ ve spolupráci s univerzitami připravuje obory, které jsou šité na míru budoucím zaměstnancům ČEZ, Škodovka zase šikovné vysokoškoláky hledá v zahraničí. "Chceme spolupracovat na přílivu zahraničních studentů na české univerzity a pojistit tak pro Česko mladé talenty," dodal Jahn.