V České republice rychle roste počet firemních karet. Podle nedávných průzkumů společnosti MasterCard činí meziroční nárůst jejich počtu 44 procent. Celková útrata uskutečněná těmito kartami v roce 2006 činila 14,3 miliardy korun, což znamenalo o 24 procent víc než o rok dříve.

Vedou úvěrové karty


Největší zájem je o kreditní karty, protože kromě běžné funkce bezhotovostního placení představují pro firmy v případě potřeby ideální prostředek krátkodobého úvěrování. Podle průzkumu se ukázalo, že kreditní karty používá 78 procent malých a středních firem, debetní 55 procent oslovených firem a 23 procent používá služební charge karty. Bankovní platební karty VISA a MasterCard nabízejí k podnikatelským a firemním účtům všechny banky. U některých lze získat i American Expres a Diners Club. Běžné firemní karty typu Business stojí ročně od 1500 až do 3000 korun. Bývá s nimi spojeno cestovní pojištění a asistenční služby motoristům, takže tyto služby není třeba zvlášť sjednávat pro zaměstnance, kteří často cestují. Firmy si mohou požádat i o kvalitnější karty řady Silver nebo Gold, jejichž roční provoz stojí 3000 až 5000 korun s vyššími limity čerpání a kvalitnějším pojištěním. Vybavují jimi často vrcholové manažery, u nichž předpokládají potřebu nečekaných vyšších výdajů. Přes polovinu platebních karet pro malé a střední firmy vydává Komerční banka. V této bance má totiž podle průzkumu MasterCard konto 44 procent z nich. Na druhém místě je ČSOB, která vede asi čtvrtinu účtů malých a středních firem a má podíl na firemních kartách 18 procent. Třetí je Česká spořitelna, kde mají malí a střední podnikatelé 11 procent svých účtů a k nim se váže 9 procent firemních karet. Stejné procento vydaných firemních karet připadá i na GE Money Bank.

Přinášejí kontrolu a úspory


Firemní platební karty mají několik základních výhod. Umožňují optimalizovat cash-flow, protože výdaje hrazené kartou jsou z firemního účtu odečteny s určitým časovým zpožděním. Když se platí hotově, je třeba peníze z účtu vyzvednout předem. U kreditních karet je vliv na cash-flow ještě větší. Poskytují levné krátkodobé úvěry, které mohou suplovat nebo doplnit firemní kontokorent. Na rozdíl od něj však mohou být levnější, pokud firma dodržuje bezúročné období. To je dnes běžně 45, ale v některých bankách až 55 dnů. Bohužel některé firmy stále ještě nedovedou této výhody kreditních karet plně využívat nebo o nich nedostatečně instruují své zaměstnance.

Ti pak používají kartu k inkasu hotovosti z bankomatů. Na výběry hotovosti se však u většiny bank nevztahuje bezúročné období (kromě kreditních karet ČSOB), a firma tedy přichází o výhodu levně půjčených peněz.

Využívání firemních karet přináší úsporu času a personálu obsluhujícího hotovost. Není třeba vyplácet zálohy na nákup zboží, služeb, případně na cestovní výdaje a není nutné je zúčtovávat. Všechny výdaje placené kartou jsou evidovány bankou a přicházejí účtárně v hotové podobě, kterou je možno jen zaúčtovat. Firma má k dispozici přehledné měsíční i roční výkazy, které jí umožní kontrolu i plánování cash-flow na příští období. Placení kartou snižuje riziko neoprávněného manipulování s prostředky firmy, protože pro většinu operací se dají nastavit limity (pro inkaso hotovosti z bankomatu, platbu za zboží a služby, denní nebo týdenní výdaje). Z přehledu karetních operací, které může mít firma k dispozici velmi rychle zvláště přes internetové nebo telefonické bankovnictví, má přesný přehled o tom, kdy, kde a za co zaměstnanec kartou zaplatil. Některé banky nabízejí on-line informace o proběhlé platbě kartou i na mobil. V případě jakéhokoli podezření může firma kartu zablokovat.

Jak zajistit řidiče


Firemní karty nevydávají jen banky. Podobný platební prostředek nabízí například společnost CCS. Primárně byly její karty určeny pro spediční a dopravní firmy, ale dnes je využívá většina firem, které mají byť i jen malý vozový park. CCS karty jsou jak debetní, tak i kreditní. Firma s jejich pomocí může dobře zajistit řidiče nebo firemní zaměstnance na cestách, protože CCS kartou mohou platit nejen palivo a služby spojené s provozem auta, ale i s cestováním - například autoservis, nocleh v hotelu či stravování. Přitom účtárna nebo účetní firma spravující firemní účetnictví mají možnost kontroly a mohou lépe sledovat aktuální náklady, protože dostávají všechny údaje v podobě, kterou mohou snadno začlenit do svého účetnictví. Nejrozšířenější firemní čipovou kartou v České republice je CCS Limit. Pro spediční a dopravní společnosti pak Omniplus ServiceCard. CCS nabízí i univerzální karty CCS Business.

Předplacené karty nastupují


Do České republiky si možná brzy najdou cestu i další karty, které jsou v zahraničí firmami hojně využívány. Jde o nejrůznější druhy předplacených karet. U nás jejich obdobu známe například z kuponů na dobíjení mobilů. V zahraničí jsou někde dokonce využívány i k vyplácení mezd. Zaměstnanec má kartu, kterou mu zaměstnavatel prostě jednou měsíčně nabije, a ta pak funguje na principu elektronické peněženky. Česká spořitelna už má připraven systém na provozování předplacených karet. V krátké době předpokládá spuštění pilotního programu a k prodeji předplacených karet v širší prodejní síti přistoupí až na základě jeho vyhodnocení. Rychle se rozšiřuje využívání firemních předplacených karet na stravování, tedy obdoba v České republice známých stravenek. Zaměstnanec dostane kartu s určitým nabitým měsíčním kreditem a může s ní platit za stravování ve firemní "kantýně" nebo jakékoli jiné restauraci, která přijímá platební karty.

Předplacené karty mohou sloužit i jako mimomzdové odměňování či k poskytování zaměstnaneckých benefitů. Zaměstnanci s jejich pomocí mohou hradit výdaje za nákupy ve vybraných obchodních centrech, za lékařské služby nebo rehabilitaci, za léky nebo za volnočasové aktivity ve sportovních areálech, fitcentrech nebo jiných zařízeních.

Autorka je spolupracovnice týdeníku Ekonom

Karty podporují žádoucí image firmy


- Moderní design karet - cesta k větší bezpečnosti nebo lepší propagaci firmy

Tuzemští vydavatelé platebních karet hledají nové nástroje, kterými se snaží oslovit stávající i potenciální držitele karet. Jedním z takových nástrojů se nepochybně stává personalizace karet. Od letošního léta si i čeští držitelé platebních karet mohou navrhnout vlastní design jejich lícové strany. Zatím to u svých platebních karet umožňuje Komerční banka a ČSOB, brzy však jistě budou následovat i další vydavatelé.

- Něco pro kreativce

Takzvaná personalizace platebních karet neboli také card customization dává držiteli možnost odlišit se od ostatních. Nemá však žádný zásadní vliv na funkčnost karty v platebním styku. Nicméně umožňuje zlepšit její bezpečnost a využít ji jako marketingový nástroj. Pokud držitel karty využije tuto možnost a umístí si na lícovou stranu karty svoji fotografii, funguje to jako dodatečný ochranný prvek při běžném používání karty. Obchodníci přijímající platební karty tak mohou lépe identifikovat jejich držitele. Je to mnohem rychlejší a praktičtější než například porovnávání podpisů. Fotografie držitele karty na přední straně patří například k tradiční nabídce karet MasterCard, které vydává Citibank.

- Nástroj marketingu

Na první pohled by se mohlo zdát, že je personalizace platebních karet určena jen retailovým klientům bank. Může však být významným nástrojem také pro firemní klientelu, tedy pro držitele firemních platebních karet. Není výjimkou, že se na takových kartách objevuje logo firmy, fotografie typického výrobku či symbol obchodní činnosti společnosti. Personalizace firemních platebních karet dává firmě nejen možnost dostatečně se odlišit od konkurence, ale je zároveň určitou formou reklamy a nástrojem formování vztahu mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem.

Placení přímo u stojanu


Od září začaly fungovat v České republice tankautomaty. S jejich pomocí mohou řidiči zaplatit za pohonné hmoty, aniž se vzdálí od výdejního stojanu. Tankautomat je v podstatě obdobou bankomatu, jen místo hotových peněz zprostředkuje výdej pohonných hmot. Většinou se jedná o samostatně stojící zařízení (stojan), situované do bezprostřední blízkosti výdejního stojanu pohonných hmot.

- Jak funguje tankautomat

Toto samoobslužné zařízení je vybaveno grafickým displejem se symboly výdejních míst a malým displejem, kde najdete pokyny týkající se platební karty. Jeho nezbytnou součástí jsou rovněž dvě klávesnice - ovládací a pinová, stejně tak i tiskárna dokladů. Automat řídí celý proces od identifikace zákazníka pomocí jeho platební karty přes výdej pohonných hmot až po uzavření transakce (odúčtování skutečně odčerpané částky).

Tankautomat umožňuje placení za pohonné hmoty držitelům všech platebních karet (jak debetních, tak kreditních), a to tak, že nemusejí navštívit pokladnu čerpací stanice a nedávají svoji platební kartu z ruky. Výhodou bude kromě úspory jejich času i úspora finanční na straně provozovatelů, kteří ušetří na pracovní síle. Kromě toho tankautomaty umožní noční provoz i těch čerpacích stanic, které si to dosud nemohly dovolit nebo nechtěly riskovat bezpečnost svých zaměstnanců. Tankautomaty uvádí do života HVB Bank ve spolupráci se společnostmi Unicode Systems a SoNet. Další bankou, která se na tankautomaty připravuje, je Česká spořitelna. Zatím běží pilotní projekt a předpokládá se široké využití čipové technologie.

- Výhody i pro firmy

František Jungr, manažer oddělení platebních karet HVB Bank, na otázku, zda tankautomat bude mít význam také pro firemní řidiče, odpovídá: "Tankautomat má řadu benefitů a jedním z nich je výrazná úspora času. Asi každý z nás někdy spěchal na služební cestu a ví, jak nepříjemné je každé zdržení na pumpě. Tankautomaty umožní vyhnout se dlouhým frontám u pokladen a načerpané pohonné hmoty zaplatit firemní kartou. V blízkosti tankovacího stojanu u samoobslužného platebního terminálu je pouze potřeba vložit kartu, označit číslo stojanu, potvrdit částku a po načerpání pohonných hmot odebrat daňový doklad o zaplacení, což proběhne snadno a velmi rychle."

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist