Jediný český výrobce dieselových lokomotiv - společnost CZ Loko, která v Česku vlastní i několik železničních opraven, chce uspět v zemích bývalého Sovětského svazu. Na tomto trhu se hodlá prosadit především při modernizaci českých lokomotiv ČME-3, kterým se na dráze neřekne jinak než "čmelák". Ty pocházejí z dílen bývalého ČKD a dodnes jich zde jezdí tisíce. Jejich technický stav je ale díky stáří už často na hranici únosnosti.
Kontrakty za stovky milionů
Firma už letos uzavřela smlouvu o spolupráci s ukrajinským Poltavským teplovozoremontnym zavodem a prosadila se i na Litvě. Svým partnerům tam dodává české know-how, technologie i materiál. První "čmeláky" zde opraví už na podzim. Zatím jde jen o jednotlivé kusy, ale příští rok už o dvě desítky. Rekonstrukce jedné "mašiny", při níž zůstane zachován jen původní rám, se přitom podle náročnosti pohybuje od 1,2 do 1,5 milionů eur (kolem 40 miliónů korun). Nejde tedy o malé peníze.
"Vyplatilo se nám, že jsme před časem získali i špičkové konstruktéry ze zaniklé ČKD Lokomotivka. Tam se kdysi tyto lokomotivy vyráběly," říká Josef Červený obchodní ředitel CZ Loko. Firma, jejíž roční tržby přesahují miliardu korun, s expanzí do zahraničí spojuje svůj další růst, protože český trh je pro výrobce a opravny železničních kolejových vozidel poměrně malý.
Prvního zmodernizovaného "čmeláka" zároveň zkoušejí i v Rusku. Tam, na Ukrajině, pobaltských i středoasijských státech, jsou tyto lokomotivy stále nepostradatelné. Za socialismu se jich do bývalého Sovětského svazu vyvezlo přes sedm a půl tisíce kusů. Od jednoho modelu to byl světový unikát.
"Dosud se sem vozily jen náhradní díly. My ale chceme víc - prodávat naše nápady a práci," vysvětluje Červený. Kvůli tomu se například v Jihlavě, kde má firma vedle hlavního sídla v České Třebové další závod, plánuje rozšíření výrobních hal za až 180 milionů korun.
Nový prototyp pro ČD
CZ Loko, jak se od letošního roku jmenuje dřívější společnost ČMKS holding, při financování těchto projektů využívá grantu ministerstva průmyslu. Další zdroje poskytuje i její minoritní akcionář Phoenix-Zeppelin, který ve střední Evropě zastupuje zájmy amerického koncernu Caterpillar. Jeho motory se do lokomotiv montují.
Firmě, kterou z 51 procent ovládá česká fyzická osoba, se právě díky zvládnutí složitých modernizací podařilo v Česku obnovit i tradiční výrobu motorových lokomotiv. Jejich první sériová dodávka 12 kusů mířila předloni a loni do Srbska pro tamní státní železnice. Dalších čtyřicet modernizovaných lokomotiv už dříve firma vyvezla do Itálie a snaží se prosadit i v jiných zemích.
"Naším hlavním obchodním partnerem však stále zůstávají České dráhy," upozorňuje šéf marketingu Václav Vaniš. Pro ně firma připravila traťovou lokomotivu řady 755, jejíž první dva prototypy jsou už ve zkušebním provozu. Dalšími jejími významnými zákazníky jsou pak čeští soukromí železniční přepravci z velkých důlních nebo strojírenských firem.
UniControls uspěl v Číně
Podobně se v cizině v železniční branži prosazuje i pražská firma UniControls, zabývající se komplexními systémy pro dispečerské řízení, včetně řídících a komunikačních systémů kolejových vozidel. Ta letos vyhrála spolu s japonským partnerem ToyoDenki tendr na dodávku pro metro v čínském Chengdu. Nyní probíhá školení japonských techniků, vlastní dodávky začnou ve druhé polovině roku 2008. "Do Číny jsme už dříve převedli výrobu, ale know-how si stále držíme," říká Tomáš Zázvorka obchodní manažer UniControls.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist