Škoda Transportation připravuje nový typ tramvaje pro Prahu s typovým označením 15T, jichž může v metropoli jezdit až 250. Její design představí do konce roku spolu s pražským dopravním podnikem. Na podzim 2008 bude nová tramvaj na zkušební koleji, řekl generální ředitel Škody Transportation Tomáš Krsek. První kusy začne plzeňský výrobce tramvají, lokomotiv a metra dodávat podle smlouvy koncem roku 2009.
Škodovka nyní dodává do Prahy 60 velkokapacitních tramvají 14T s designem Porsche. Prvních 13 už tam je, všechny mají v hlavním městě jezdit do konce roku 2009. Na tento kontrakt navázala dodávka až 250 nových vozů 15T. Šéf projektu nové tramvaje Pavel Tarant už dříve uvedl, že do vývoje, který už trvá dva roky, dá firma 300 milionů korun, trojnásobek oproti typu 14T, jehož cena je 57 milionů korun za kus. "Do vývoje finálních produktů a do informačních a konstrukčních systémů budeme v letech 2007 až 2009 investovat 700 milionů korun, od roku 2000 to bylo přes půl miliardy korun," řekl ředitel úseku realizace Marek Herbst. Před dvěma lety otevřela firma v Praze konstrukční a vývojovou kancelář.
"Vyvíjená tramvaj je tříčlánková a stoprocentně nízkopodlažní," řekl Krsek. Nový model ale může mít až pět článků, podobně jako 14T s délkou přes 30 metrů, která je z více než poloviny nízkopodlažní. K výrobě i vývoji nových vozů přispívají zkušenosti z Brna a polské Vratislavi, kam Škoda dodává vozy obdobných parametrů.
Firma vyrobí počátkem listopadu stou nízkopodlažní tramvaj. Padesát jich dodala do pěti českých měst, devět do italského Cagliari, Vratislav objednala 17 a americký Portland a Tacoma koupily deset. Podnik letos vyrobí 35 tramvají, o devět více než loni. Na rok 2008 jich plánuje 42.
Tramvaje vytěžují plzeňský závod se 630 lidmi z více než 50 procent. "Nyní vyrábíme každý den jeden článek," uvedl Herbst. Zakázky za několik miliard jsou důvodem, proč Škoda vkládá dvě miliardy do tří nových výrobních hal. Zkušební výroba tam začne v prosinci. Montážní haly na tramvaje, lokomotivy, metro a svařování a montování podvozků budou k dispozici v květnu či červnu. Podnik tam může ročně vyrobit 50 až 60 tramvají, deset lokomotiv a deset pětivozových souprav metra, buď rekonstruovaných, nebo nových.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist