Podniky investují do vzdělávání svých zaměstnanců miliony korun. Mění se však stále pohled na další vzdělávání, na jeho cíle, ale také postupy a metody. Co dělat, aby vzdělávání dospělých drželo krok s vývojem a přinášelo co největší efekt všem zúčastněným? Vzniká mnoho zajímavých nápadů, ale často zůstávají dostupné jen malému okruhu zasvěcenců. Situaci má pomoci řešit projekt nazvaný Inovační centrum pro rozvoj dalšího profesního vzdělávání.

Celý nápad má kořeny v průzkumu zájmů institucí vzdělávání dospělých o podporu inovačních a výzkumných aktivit, který proběhl na jaře roku 2005. Vyplynulo z něj, že pravidelné vzdělávání metodiků, lektorů a konzultantů v České republice nezajišťuje 73 procent vzdělávacích institucí, v Praze pak 63,6 procenta těchto organizací.

Problémy, které ukázal průzkum

Průzkum, kterého se zúčastnilo 63 institucí, z toho 22 pražských, dal nahlédnou i do dalších oblastí. Například podporu výzkumu a rozvoje inovací v oblasti dalšího profesního vzdělávání by v Česku uvítalo přes 68 procent respondentů. Očekávali by od ní zejména poradenství a metodickou pomoc Asociace institucí vzdělávání dospělých (AIVD), vytvoření informačního systému o nových metodách ve vzdělávání a další.

Oblastmi s největší informačním a metodologickým deficitem jsou hodnocení efektivnosti vzdělávání, dále analýzy, trendy a prognózy, ale i další. Odpovídá tomu fakt, že přes 65 procent institucí v Česku - alespoň podle zmíněného průzkumu - nemá vlastní kapacity pro výzkum a inovace. V Praze pak přes 59 procent.

Sdílení informací

Reakcí na dané problémy bylo rozhodnutí vytvořit a spravovat databanku a knihovně informační služby. Princip je podobný známé internetové otevřené encyklopedii - Wikipedia. Databanka se nyní pilotně otvírá pro všechny zájemce, a to až do konce roku bezplatně. Pak budou služby poskytovány za úplatu, protože v prosinci končí projekt a jeho financování ze sociálního fondu Evropské unie, státního rozpočtu a rozpočtu hlavního města Prahy. Jeho další život tedy bude záviset na tom, zda si na sebe vydělá. Přesto bude celá databáze založena na principu: chci-li získat know-how, musím něco ze svého know-how poskytnout ostatní účastníkům systému. Ten bude zahrnovat různé návody jak měnit formální i metodickou stránku vzdělávání dospělých, přinese i relevantní dokumenty z této oblasti, výsledky průzkumů a výzkumů...

Role dobrovolných spolupracovníků

Každý, kdo chce databanku využívat, se musí nejprve do banky zaregistrovat. Tím získá uživatelské jméno a přístup k některým nabídkám (například k diskusím na vybraná témata). Může být buď pasivním uživatelem využívající pouze dostupnou nabídku nebo aktivním spolupracovníkem, který se zapojuje do rozvoje a budování databanky. Každý přispěvatel získá za vložené materiály kredity, na základě kterých může stahovat texty cizích materiálů. Jde vlastně o stimulaci k aktivní účasti na práci informačního střediska.

Existuje ještě jedna forma zapojení - recenzent. Týká se odborníků, kteří sledují kvalitativní úroveň vkládaných materiálů. Například také kontroluje zjevné porušení autorských práv - vložení textu z nějaké knihy nebo cizího článku a podobně.

Samostatnou a vyčleněnou rolí má andragogický slovník, který vychází z Výkladového slovníku Lidské zdroje Zdeňka Palána (Academia, 2002). Jak sám autor slovníku říká, jedná se o interaktivní slovník dalšího vzdělávání, protože i tato oblast prochází dynamickým rozvojem. Mnoho hesel během dvou tří let zastarává, vznikají nové termíny a pojmy a je proto potřeba zařazovat do slovníku nová hesla, aktuální znění různých textů. I na tomto procesu se mohou podílet i další přispěvatelé z řad odborné veřejnosti.

Kdo za to může

Projekt má ještě širší záběr, zahrnuje výzkumy a analýzy, pořádání seminářů a workshopů, podporu vzdělavatelů... Na jeho realizaci se podílí Asociace institucí vzdělávání dospělých (www.aivd.cz), SEMIS - agentura pro vzdělávání a firemní poradenství (www.semis.cz), Univerzita Jana Ámose Komenského (www.ujak.cz) a Gradua-CEGOS - vzdělávací a poradenská společnost (www.gradua.cz).

Vzhledem k tomu, že v České republice není pro oblast dalšího vzdělávání zajištěn systém sledování kvality, sehraje Inovační centrum významnou roli i v této oblasti tím, že bude podněcovat stranu nabídky k benchmarkingu a tím k neustálé inovaci nabídky a tak následně tříbit konkurenční prostředí na vzdělávacím trhu, na straně druhé bude ukazovat poptávkové straně možnosti v moderních přístupech k dalšímu vzdělávání a podněcovat ji k adekvátní poptávce. Vznikne tak spirála s neustálým vzestupem kvality, efektivnosti a účinnosti vzdělávacích programů.

Podrobné informace jsou k dispozici na internetové adrese www.andromedia.cz.