Stávka německých strojvůdců, která začala včera v poledne, zastavila některé nákladní vlaky v Německu i za jeho hranicemi, Českou republiku nevyjímaje.

Rozsah stávky, která má trvat do sobotních 6.00 SEČ, zatím zhodnotil pouze provozovatel německých železnic, firma Deutsche Bahn.

Její dceřiná společnost, přepravní a logistická firma Railion, včera uzpůsobila mimořádné situaci služební plány tak, že údajně dvě třetiny z jejích 5400 strojvůdců zůstaly ve službě. V odborech GDL totiž zdaleka nejsou organizováni všichni strojvůdci. Odboráři ovšem varovali, že skutečná stávka se rozběhne večer a v noci, kdy se po kolejích přepravuje nejvíce zboží.

Na české firmy a dráhy nebude mít stávka dramatický dopad. České dráhy přepravují do Německa - v naprosté většině přes Děčín do Drážďan - nejčastěji zboží v kontejnerech, ale i osobní automobily nebo obilí. Přes Děčín jezdí k západním sousedům denně až 40 vlaků, přes další přechody - například Cheb nebo Domažlice - jde jen o zlomky děčínského počtu.

Nádraží v Děčíně nebo Ústí nad Labem ale nákladní soupravy včera nezablokovaly. Dráhy část z nich odstavovaly už blíže ve vnitrozemí, například v Nymburce. "Podařilo se nám navíc dostat do Německa devět nákladních vlaků," uvedl mluvčí ČD Ondřej Kubala. Problémy podle něj neměla například doprava strojírenských dílů, které ze Slovenska přes Česko putovaly na Západ pro automobilku Porsche.

Zatímco české automobilky Škoda Auto se stávka strojvedoucích podle mluvčího firmy Jaroslav Černého v Německu nijak nedotkne, provozovatelé kontejnerové dopravy mluví o problémech. "Naše vlastní vagony jsou zablokované v Německu, doprava do přístavu v Hamburku vázne," uvedla Alexandra Němcová, obchodní ředitelka přepravní kontejnerové firmy Metrans, která denně vypravuje do Německa pět až sedm vlaků.

V čase, kdy finišuje přeprava zboží před Vánocemi, ale představuje stávka pro některé zákazníky přepravních firem vážnou komplikaci. V kontejnerech se dopravuje nejčastěji do německých přístavů zboží nejen z Česka, ale i Slovenska, Maďarska i Dálného východu. Od elektroniky po potraviny. Prakticky jakékoliv zboží kromě paliv. Pokud ale němečtí strojvedoucí stávku v sobotu ráno skutečně ukončí, neměly by podle Němcové firmám vzniknout další vážné problémy.