Pražský Dopravní podnik chce od příštího roku výrazně zdražit jízdné. Jednotlivou jízdenku o polovinu - na 30 korun. Předplatné kupony o 28 až 39 procent. "Podle klíče - čím kratší kupon, tím výraznější zdražení," říká ředitel Dopravního podniku (DP) Martin Dvořák.

Přeloženo: roční kupon by místo nynějších 4150 korun stál 5312 a měsíční 640 místo dnešních 460 korun. Jisté je však zatím pouze to, že se od ledna jízdné zdraží. Konkrétní částky musí ještě posvětit magistrát. A tomu se navržené sumy příliš nelíbí.

"Pro mne a myslím, že i pro ostatní kolegy z rady včetně primátora tato varianta přijatelná není. Musíme s vedením Dopravního podniku najít kompromis," říká pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner. Na hledání kompromisu ale mnoho času nezbývá. Návrh musí městskou radou projít do konce listopadu. Jinak by se kupony s novými částkami nestihly včas vytisknout.

Se zdražením nesouhlasí ani opozice. "Jediným důvodem, proč platit více, by bylo pouze zlepšení kvality cestování," namítá zastupitel za ČSSD Miroslav Poche.

To ale podle ředitele Dvořáka už brzy přijde. Už od prosince by měla současná síť metra, tramvají a autobusů lépe navazovat na příměstské vlaky. Uvažuje se o prodloužení času dopravní špičky, kdy spoje jezdí s kratšími intervaly. Od února bude na lince B mezi Zličínem a Černým Mostem jezdit po celé trase už každý vůz metra.

A to prý spolu s vyššími náklady na energie a daň z přidané hodnoty Dopravnímu podniku zvýší náklady o 1,1 miliardy korun. "K tomu se musí přidat to, že se snižuje dotace hlavního města o 700 milionů korun," říká Dvořák.

Dopravní podnik proto chce snížit náklady a do příštího roku tak ušetřit až 600 milionů korun. I tak by mu ale oproti letošku scházelo 1,2 miliardy. A právě to by mělo kompenzovat zvýšení jízdného. Přinést má asi 850 milionů korun.

Desítky milionů korun už DP podle Dvořáka ušetřil tím, že zkrátil a vypověděl smlouvy na modernizace starých tramvají typu T3. "Bylo zbytečné současně modernizovat staré vozy a nakupovat nové," říká mluvčí podniku Ondřej Pečený.

Jenže i nákup nových 250 tramvají ze Škody Transportation za 17 miliard korun budí pochyby. Soud teď již podruhé řeší to, jak se k podmínkám tendru na vozy postavil Úřad na ochranu hospodářské soutěže. "Cena zakázky mohla být nižší. Existuje možnost, že soud řekne úřadu, aby nařídil zrušení soutěže," říká advokát Vlastislav Kusák, který zastupuje v tendru neúspěšnou firmu Inekon.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist