Autorka je partnerkou společnosti Ernst & Young


V byznysu, zvláště pak v odborných službách, se firmy musí vyrovnávat s tvrdou konkurencí nejen v boji o zákazníky. Stejně lítý boj mezi sebou stále častěji vedou také o nové schopné zaměstnance, ať už absolventy bez praxe nebo zkušené odborníky. Říká se tomu bitva o talenty, a i když situace není válečná doslova, není radno ji ignorovat.

Téma je to v Česku o to naléhavější, že ho doprovází tři aktuální trendy: odliv mozků, stárnoucí populace a klesající nezaměstnanost. Firmy navíc soupeří o relativně malou a konečnou skupinu nejtalentovanějších potenciálních zaměstnanců. Aby je přilákaly, předhánějí se v nabídkách. Kdysi možná stačilo nabídnout vysoký plat. Dnes je mzda jen součástí širokého, propracovaného systému zaměstnaneckých výhod. Zaměstnanci si umí dobře spočítat, jak i nepeněžní bonusy přispívají k jejich životní úrovni, a dokáží ocenit investice společnosti do vzdělávání.

Poradenské firmy, a nejen ony, dnes běžně loví budoucí zaměstnance mezi studenty a absolventy vysokých škol a snaží se je doslova vychovat k obrazu svému. Ten, kdo nadějné zaměstnance získá, však ještě nemá automaticky vyhráno. Často se stává, že pracovník, do jehož rozvoje jsme investovali nemalé finanční prostředky, odejde jinam. Určitá míra fluktuace je jistě prospěšná, ale pokud překročí zdravou výši, stává se pro firmu obrovskou zátěží.

Společnosti, u nichž jsou hlavním artiklem znalosti a schopnosti vlastních lidí, investují do jejich rozvoje a udržení stejně jako výrobní společnosti do inovací výrobků. Roste ale se zvyšujícími se nároky zaměstnanců na pracovní náplň i pracovní prostředí i jejich kvalita? Budou absolventi i zkušení pracovníci také více sami investovat do svého rozvoje a plánovitě zlepšovat své postavení na trhu práce? Povedou stále lepší a velkorysejší zaměstnanecké programy k větší loajalitě?

Pracuji v branži, kde jsou loajalita a neustálé rozšiřování vědomostí jedním z hlavních předpokladů úspěšné kariéry. A nestačí se jen pasivně spoléhat na to, co mi který zaměstnavatel nabídne. Možná to v dnešní konjunktuře nabídek zaměstnání nezní příliš atraktivně, ale je to tak.