Dálnicí se vine had nákladních aut, nad nimi jsou patrná mračna zplodin z výfukových plynů. I to dnes patří k exportu. Jakož i geometrickou řadou narůstající objemy přepravy zboží kamiony i jinými přepravními službami, kvůli jejichž působení dochází ke zhoršování stavu životního prostředí. Spalování pohonných směsí v přepravním sektoru má totiž na svědomí v celosvětové produkci více než 26 procent oxidu uhličitého.

Dá se ale čelit tvorbě skleníkových plynů? Má problém východisko? Bez ohledu na všeobecnou skepsi některé logistické a spediční firmy odpovídají: "Ano, má".

"Chceme-li snižovat spotřebu energií v silniční přepravě, musíme optimalizovat logistické služby a významně snížit počet přeprav," ukazuje řešení Petr Hejzlar, Quality Manager logistické a spediční společnosti SCHENKER CZ.

Právě zavádění efektivních logistických systémů, používání úspornějších vozidel a čerpání biologických pohonných hmot může napomoci snižování počtu najetých kilometrů a tedy spotřeby fosilních paliv.

Takovou filozofii ochrany životního prostředí zvolili ve společnosti SCHENKER. "V září roku 2003 byla vytvořena vize, která v rámci koncernové sítě zajišťuje kontinuální nápravné procedury v oblasti životního prostředí. Její součástí je implementace normy ISO 14001 do systému environmentálního managementu," vysvětluje Petr Hejzlar.

Norma ISO 14001 odpovídá přísnějším podmínkám dopravní politiky Evropské unie, v níž Brusel apeluje na snížení negativních dopadů dopravy v oblasti spotřeby energie a kvality životního prostředí. Evropské snahy přinesly u emisí kyselých látek již v období let 1990 - 2000 jejich snížení. Lze to přisuzovat především vestavěným katalyzátorům, spotřebě motorové nafty ochuzené o síru a modernizaci vozového parku v silniční nákladní dopravě.

Od roku 1982 jsou emise škodlivin produkované nákladními automobily řízené evropskou legislativou, která zpočátku vytyčila emisní limity pro oxidy dusíku, oxid uhelnatý a uhlovodíky. O několik let později zavedla limity pro částice prachu.

Na přepravce jsou kladeny stále přísnější požadavky - předpis pro výfukové plyny nových automobilů Euro 1 vstoupil v platnost v roce 1992, Euro 2 o čtyři roky později a Euro 3 v roce 2000. Oba další stupně, Euro 4 a 5, platí od roku 2005 resp. 2008.

Vozový park SCHENKER dnes nabízí dvacet tři vozidel třídy EURO 5. Přesto nedávno založené oddělení environmentu v centrále firmy v německém Essenu hledá další cesty, jak přispět k řešení environmentální problematiky. Patří k nim i implementace zmíněné normy ISO 14001 na pobočce společnosti v Liberci a přenášení zde úspěšně zavedených postupů na ostatní pobočky v ČR.

"Naším cílem do konce roku je intenzivně pracovat na další implementaci. V srpnu proběhlo školení všech zaměstnanců v oblasti EMS. Pro tento účel slouží zvláštní tréninková internetová aplikace, která obsahuje i závěrečný test. Cílem pravidelného tréninku je systematicky zvyšovat povědomí zaměstnanců o negativních účincích lidské činnosti na životní prostředí a podněcovat jejich zájem a přístup k problematice. Do poloviny roku 2008 chceme mít normu zavedenou na všech pobočkách v ČR. Závěrečný audit proběhne v dubnu příštího roku. Chceme také do systému environmentálního managementu více zapojit naše subdodavatele a servisní organizace," vysvětluje aktivity společnosti Petr Hejzlar.

Ostatně SCHENKER implementuje ISO 14001 i v jiných zemích Evropy. Kromě Francie, kde certifikace proběhne do konce roku, a dalších sedmi zemí má společnost normu zavedenou již všude. Certifikovaných poboček v jednotlivých zemích stále přibývá. Důraz klade na vzdělávání zaměstnanců, řidičů, na efektivitu a optimalizaci vytížení vozových kapacit.

Zelená logistika má i ekonomický aspekt. Podle zásady o původci zatížení musí každý dopravce nést výlohy za jím způsobené zatěžování životního prostředí. Paušály za časově ohraničené užívání dopravní infrastruktury jsou stále častěji nahrazovány poplatky za ujetou vzdálenost.

Tento systém zohledňuje v předpisech EU stanovené rozdílné tarify pro množství produkovaných výfukových plynů, tzn. čím více ekologicky přijatelnější motor, tím nižší jsou poplatky. Mezi země, které tento druh poplatků v oblasti těžké silniční nákladní dopravy zavedly, patří Německo, Švýcarsko a Rakousko.

Při řešení environmentu jsou dnes nejdále v severských zemích. Ve švédském Helsingborgu využívá proto SCHENKER již několik vozidel na bioplyn. Ve Finsku se snaží maximum přeprav těžkých nákladů přesunout ze silnic na koleje, neboť se ukázalo, že tím se ušetří dva miliony litrů paliva ročně.

Přestože orientace na životní prostředí nepřináší okamžitý finanční efekt, je vhodné se zaměřit na dlouhodobé cíle. "Již dnes řada zákazníků zohledňuje vztah k životnímu prostředí a aktivní environmentální politiku při svých výběrových řízeních," dodává Petr Hejzlar. 

Autorka pracuje ve společnosti SCHENKER