Většina vedoucích se nijak nepyšní svými chybami učiněnými při práci. Někteří mají ze svých chyb dokonce pocit provinění, zahanbení nebo rozpaků. Zapomínají nejspíš na to, že bez chyb by se nedostali kupředu.

Chyby jsou našimi největšími učiteli. Musíme se ovšem chtít učit ze svých chyb. Ještě lepší než učit se z vlastních chyb je učit se z chyb druhých lidí. Chcete-li se poučit z chyb druhých lidí, máte možnost si to rovnou vyzkoušet.

Učit se z chyb je správná věc. To je vlastnost schopných lidí. Opakovat stejné chyby je naopak projev neschopnosti.

JAK SE UČIT Z CHYB


Chyby většinou nejsou tak špatné, jak si myslíme.

Lidé mají sklon vidět své vlastní chyby silně zveličeny, ostatním lidem to ale tak nepřipadá. Lidé mají krátkou paměť. Možná, že několik vašich nepřátel začne vaše chyby rozmazávat, ale vaši přátelé je rychle přehlédnou a většinu ostatních lidí vaše chyby nebudou zajímat. Jste dost možná tím posledním člověkem, kdo na svoje chyby zapomene.

Chyba je někdy dobrá věc.

Včas učiněná malá chyba vám pomůže k ostražitosti a umožní vám odvrátit pozdější katastrofu. Pouhé zakopnutí je prevence pádu na zem. Ve své signální funkci jsou chyby špatné jen tehdy, jestliže jim nevěnujeme pozornost a neuvědomíme si je.

Všem chybám nelze předejít.

Některé chyby nastanou bez ohledu na to, kolik preventivních opatření přijmete. Nikdy nemůžete být na 100 % bez chyb. Příroda zřejmě nesnáší dokonalost. Naučte se s tímto faktem žít!

Chyby plodí chyby.

Zdá se, že chyby mají tendenci se znásobovat nebo se objevovat ve shlucích. Pokud najdete jednu chybu, pátrejte po dalších. Pravděpodobně jsou někde nablízku.

Nikdy se nenechte odradit od aktivity ze strachu učinit chybu.

Je vždycky lepší něco dělat, třeba i s chybami, než nedělat nic a o nic neusilovat. Pokud něco nesplníte z obavy neučinit chybu, je toto nesplnění vaší chybou.

Někdy je lepší se dodatečně omluvit než žádat předem o svolení.

Jsou situace, kdy nevíte, zda něco bude fungovat, pokud to nevyzkoušíte. Pokud v tom případě požádáte svého šéfa o souhlas se zkouškou, je dost možné, že žádný souhlas nedostanete. Často je proto lepší, když vezmete odpovědnost na sebe, nebudete nikoho žádat o svolení a prostě to zkusíte. Pokud se ukáže, že to byla chyba, budete vědět něco, co jste předtím nevěděli. Takovému postupu se říká učení. Za učení tohoto druhu nemůžete přijít o hlavu.

Dělejte svoje vlastní chyby.

Nedělejte chyby, do kterých vás uvrtali druzí lidé proti vašemu zdravému rozumu. Vzpomeňte si na to, co říkávali vaši rodiče: "Kdyby ostatní skákali po hlavě z prvního patra na beton, ty to budeš dělat taky?" Správná odpověď tehdy zněla: "Ne". Nyní zní úplně stejně. Pokud hodláte udělat chybu, udělejte ji tak, že půjdete do akce, kterou považujete za správnou, a ne tak, že uděláte něco, co vám druzí lidé řeknou, že je správné. Je zbytečné "vypůjčovat si" chyby druhých lidí.

Čím dříve chybu napravíte, tím lépe.

Chyby se nenapravují samy od sebe. Pokud je necháte bez povšimnutí, stanou se viditelnějšími a vážnějšími. Řešte chybu ihned jakmile ji objevíte.

Čím dříve přiznáte chybu, tím lépe.

Kromě jiného budete chybou méně trpět. Zaměstnanci respektují manažery, kteří bez váhání přijímají odpovědnost za svá selhání. Každé zpoždění v uznání chyby produkuje pochybnosti.

Chyby vysílají signály o tom, kdo a jaký jste.

Jen zřídka je člověk definován jedinou chybou. Naproti tomu opakování chyb a opakování určitého chování při vzniku chyb nezůstává spolupracovníky nepovšimnuto. Například manažer, který častěji přijímá nové zaměstnance s chabou výkonností, dostane nálepku naivního, hloupého nebo dokonce neschopného manažera. Nejlepší způsob, jak se něčemu takovému vyhnout, je odhalovat a napravovat chyby velice rychle a hlavně je neopakovat. Pak bude manažer vnímán ostatními lidmi jako vedoucí pracovník s lidskou tváří, který se dokáže rychle učit ze zkušeností. A to je dobrý image.

Je správné oslavovat své chyby.

Každý oslavuje své úspěchy. Nicméně i mnohé chyby a neúspěchy stojí za oslavu. Chyby jsou často důležitějšími body obratu ve vývoji než některé krátkodobé triumfy. Chyby jsou důkazem toho, že usilujete o něco nového. Jsou pro vás důležitou informací o tom, co nefunguje. Čím dříve takovou informaci získáte, tím lépe. A pokud ji skutečně získáte, je to důvod k oslavě (viz glosu na s. 5).

To, jak na chybu reagujete, je důležitější než chyba samotná.

Zdá se, že toto je nejdůležitější lekce ze všech. Pokud neporozumíte této lekci, nebudete nikdy úspěšným vedoucím.

JAK CO NEJLÉPE VYUŽÍT SVÉ VLASTNÍ CHYBY

Hodně lidí se nemůže učit ze svých chyb, protože všechnu energii vyplýtvají na popírání a ignorování chyb. Chyby mohou podkopat vůdcovskou kariéru. To, jak zacházíte se svými chybami, je známka toho, jaký druh lídra jste nebo můžete být. Chyby jsou testem vůdcovských kvalit.

Je mnoho způsobů, jak lidé reagují na své vlastní chyby. To nejhorší, co můžete udělat, když zjistíte nějakou svou chybu, je:

ignorovat ji,

popřít ji,

obalit chybu lží,

dát chybu pod pokličku,

svést vinu na někoho jiného,

vzdát se a přestat zkoušet nové věci.

Reakce tohoto druhu jsou chybami samy o sobě a působí tak, že původní chybu opevňují. Tyto reakce mohou rychle převést chybu omezeného dosahu na katastrofu. Mohou vést k tomu, že vůdce ztratí svoji důvěryhodnost a někdy dokonce i svoje místo. Stává se to manažerům, šéfům velkých firem i politikům.

Je jen jedna zcela bezpečná formule pro reakci na chybu, ať malou či velkou:

Vezměte na sebe odpovědnost za chybu.

Omluvte se.

Napravte chybu.

Zajistěte odškodnění postiženým, pokud to je třeba.

Poučte se z chyby.

Pokračujte ve svém úsilí, věnujte se mu s ještě větší intenzitou.

Je to skutečně takto jednoduché a funguje to vždy a za všech okolností. Nepotřebujete k tomu dlouhé studium. Osvojte si tento postup teď hned!

Chyba je vždy tak velká, jak to připustíte. Pokud se budete držet uvedeného jednoduchého postupu, začnete se učit a současně zlepšovat svoji vážnost, svůj image. Pokud dokážete zužitkovat své chyby, stanete se lepším manažerem a lepším člověkem. Velká moudrost zní: Chyby mohou být našimi nejlepšími přáteli.


Chyby jsou součástí produktivního života. Bez několika přehmatů či selhání na cestě k cíli by se většina úspěchů vůbec nedostavila.

HLEDEJTE PŘÍČINU CHYB!

Existují hloupé chyby, chyby z nedbalosti, nevinné chyby, chyby v úsudku. Nejhorší chyby jsou ty, které působí druhým lidem nějakou škodu. Většina chyb vzniká proto, že chceme příliš mnoho příliš rychle, že jsme příliš tvrdohlaví, než abychom naslouchali druhým lidem. A také příliš pyšní a nadutí, než abychom se zeptali nebo dávali pozor na to, co se děje kolem nás. Další, často se vyskytující příčinou chyb je, že nenasloucháme ani svým vlastním ponaučením, které jsme přijali z minulých chyb. "Ten, kdo nedělá chyby obvykle nedělá nic." To jsou slova jednoho amerického diplomata. Chyby se nestávají jen tak, pro nic za nic. Vždy mají nějakou příčinu. Zjistěte a uvědomte si tuto příčinu a chyba dostane smysl.

 

Ramsey, R. D.: Lessons learned. SuperVision 2/2005, s. 7 -10; výtah

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist