Až zítra stavaři otevřou prvních sedmnáct kilometrů dálnice D47 mezi Ostravou a Bohumínem, Česko se konečně přehoupne přes tisícovku kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Přesně čtyřicet let po zahájení stavby nejstarší české dálnice D1.
První tisíc kilometrů tak "dé jednička" začala i skončí - každý úsek D47, který stát dostaví, se totiž automaticky přiřadí pod jednu dálnici, která má v roce 2009 spojit Prahu, Brno a Ostravu.
Kilometr za 830 milionů
Vybudování ostravského úseku dálnice D47 (kterým však řidiči projedou až den po slavnostním otevření, tedy v neděli) patří k nejdražším úsekům dálnic v Česku. Za sedmnáct kilometrů "asfaltu" totiž stát zaplatil čtrnáct miliard korun.
"V přepočtu na kilometr to vypadá jako velká částka, ale je třeba si uvědomit, že jsme stavěli průtah městem s třemi sty tisíci obyvateli, což je v Česku unikátní projekt. Stavby jsou navíc na poddolovaném území, náklady zvýšily také složité mostní estakády," řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Alfred Brunclík. Otevření této části dálnice pojímá ŘSD velkolepě, a tak na sobotní slavnosti na poddolovaná území symbolicky písní Krtek upozorní například populární skupina Buty.
Hned tři kilometry dálnice mezi Ostravou a Bohumínem ale nepovedou pod zemí, nýbrž "vzduchem" po několika mostech.
Prozatím nový úsek ostravské dálnice poslouží hlavně jako objezd Ostravy. Původně se sice měl společně s touto dálnicí otevřít i takzvaný Severní spoj, který řeší spojení centra Ostravy s obvody Poruba a okolím. Tato stavba se však zatím odkládá. Ke svému hlavnímu účelu - tranzitu z Čech, Moravy a Slezska do Ostravy, a dále do Polska - bude dálnice sloužit až v roce 2010.
Do té doby by měl být už dostavěn i zbývající zhruba osmdesátikilometrový úsek z Lipníku nad Bečvou do Ostravy.
Slib bývalého ministra dopravy Milana Šimonovského, že dálnice D47 bude kompletně hotová do konce roku 2008, se tak nenaplní. K tomu je potřeba dostavět ještě dva úseky. Ten první mezi Bělotínem a Bílovcem stát dokončí až na sklonku roku 2009 a hraniční část za Karvinou se otevře až v roce 2010. Kompletní dálnice D47 má vyjít na 58 miliard korun.
Bude dálnice poloprázdná?
Dálnice D47 je i ukázkou toho, jak obtížně a draze v Česku dálnice vznikají. Když stát v roce 2001 zvažoval, jestli dálnici postaví sám nebo její stavbu svěří soukromé firmě, předpokládal, že zaplatí 44 miliard korun a hotová bude nejpozději v roce 2005. V březnu 2001 ale vláda Miloše Zemana rozhodla, že bez výběrového řízení osloví společnost Housing&Construction Holding a zadala jí zakázku na vybudování dálnice D47 z Lipníku nad Bečvou do Ostravy. Cena poté výrazně narostl a o akci se začala zajímat protikorupční policie. V roce 2003 vláda Vladimíra Špidly dohodu s firmou H&C vypověděla.
Dohady kolem vysoké ceny dálnice však pokračují dodnes. Naposledy tento měsíc prohlásil hejtman moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský, že dálnici neprodražili politici ani stavaři, ale tlaky různých aktivit a sdružení. Zelení kontrovali, že stát staví dálnici v místech, kde je zbytečná. "Třeba v úseku z Bohumína k hranicím s Polskem by stačil poloviční profil dálnice. Ze studie ŘSD vyplývá, že kapacita komunikace bude za dvacet let využita jen z necelých třiceti procent," říká i poslankyně Věra Jakubková (SZ).
Už včera přibylo v Moravskoslezském kraji jiných osm kilometrů rychlostní silnice - R48 z Frýdku-Místku do Českého Těšína. Úsek mezi Tošanovicemi a Žukovem stál 1,5 miliardy korun.
Kilometry českých dálnic
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist