Björk: Volta

Universal Music

Björk stále nepřestává inspirovat. Zatímco na předchozí Medúlle (2004) si ozkoušela všechny možnosti lidského hlasu při vytváření plnohodnotné nahrávky, na Selmasong (2000) výrazové prostředky filmové hudby a na Vespertine (2001) orchestraci, Volta zkouší všechny tyto cesty najednou. A závratná kariéra úžasné Islanďanky je nevyčerpatelnou studnicí nápadů, která však své bohatství neotevře jen tak někomu. Ty tam jsou časy jednoduchého alternativního techna z Debutu či Post. Aktuální Björk sice používá podobné kameny - různě modulovanou elektroniku a svůj nezaměnitelný způsob zpěvu -, staví z nich však úplně jinou budovu. Tu jsme svědky jemného dívčího popu, tu temného trip hopu, tady zaslechneme exotický sampl folklorní hudby nebo táhlé smyčce filmového soundtracku. Skvělé při tom je, že se Björk uprostřed hromádek těchto stavebních materiálů vůbec neztrácí, naopak přesně a cílevědomě nabírá dobře vyvážené množství a odsypává do tavícího tyglíku vlastní kreativity. Je výborné sledovat principy této stavby, je vzrušujícím dobrodružstvím vydat se na cestu za ruku s Björk. Na konci stojí malá holčička v nestvůrných brýlích, říkají jí Selma/Björk a hodlá spasit celý svět. Před sedmi lety o ní natočili film Tanec v temnotách, Volta nyní pokračuje ve zvukové podobě dál. Již se jen plaše neusmívá lidské hlouposti, Volta dokáže i pořádně pokousat.