Rozhodující je rozsah nabízených služeb
Operativní leasing je jedním ze způsobů financování firemního vozového parku, který se v České republice velmi dynamicky rozvíjí. Martin Mitterwald, obchodní ředitel společnosti LeasePlan ČR však upozorňuje, aby si zájemci o tyto služby velmi pečlivě prostudovali nabídky jednotlivých společností. Rozdíly jsou značné.
HN: Na trhu operativního leasingu panuje ostrý konkurenční boj, především v oblasti cen. Někteří odborníci mluví až o dumpingu. Jaký je váš názor?
Operativní leasing je složitý produkt, u nějž se obtížně porovnávají kalkulované položky. Zatímco jedna společnost do ceny promítne maximální rozsah služeb, jiná do ní zahrne jen základní údržbu vozů. Potom může nabídnout klientovi nižší měsíční splátku, ale to vůbec neznamená, že její produkt je ve výsledku levnější. Všechny výkony spojené s provozem automobilu totiž klientovi přefakturuje na bázi měsíčního vyrovnání.
Typickým příkladem jsou třeba pneumatiky. My do ceny započítáváme neomezený počet pneumatik, protože počítáme s jejich běžným opotřebením. Některé firmy ale kalkulují jen s jednou sadou gum. Potom zákazník jednorázově zaplatí při každém dalším obutí. Při větším počtu aut ve flotile může jít o poměrně vysokou částku.
HN: Podle čeho by se zájemci o operativní leasing měli v nabídkách jednotlivých firem orientovat?
Zájemci o operativní leasing by se vždy měli velmi dobře zorientovat v tom, co jim která firma nabízí, jaký rozsah služeb je zahrnut do pravidelných splátek. Měli by si pečlivě vyhodnotit, jaký způsob kalkulace jim bude vyhovovat - zda otevřená, nebo zavřená varianta. Doporučuji podrobnou analýzu všech nabídek. V našem oboru totiž skutečně platí, že, co je na první pohled laciné, může být nakonec pořádně drahé.
HN: Kalkulace leasingové splátky vychází z odhadů zůstatkové ceny vozu. Jak tuto částku stanovujete?
Dříve jsme pracovali pouze s daty renomovaných firem, například společnosti Eurotax. Nyní přednostně využíváme vlastní systém. Máme asi 15 tisíc aut ve správě, každý měsíc ukončujeme několik stovek vozů a to znamená, že máme přístup k jedinečnému objemu statistických dat. Díky tomu dokážeme velmi přesně predikovat reálnou výši zůstatkových cen.
S největší pravděpodobností u nás v příštích letech bude docházet ke snižování cen ojetých vozů. Loni spadly v průměru o necelých deset procent, za poslední kvartál letošního roku o více než 13 procent. Pokud tedy některé leasingové firmy kalkulují s vyššími zůstatkovými cenami, nepracují s reálnými daty, ale spíše se svými přáními. To se musí dříve či později projevit v jejich hospodaření. Pro nějaký razantní pád cen operativního leasingu již prostor není. (šal)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist