Už za dva roky začnou obyvatelé města Čcheng-tu využívat první linky metra o délce patnácti kilometrů. A na kolejích budou stát vozy, vybavené technologií české firmy UniControls. "Vybavíme sedmnáct šestivozových souprav metra nadřazeným řízením a výkonovou částí. V tendru jsme porazili hlavního konkurenta, společnost Mitsubishi. Vyhráli jsme díky důkladné znalosti prostředí, srovnatelným technickým řešením na světové úrovni, a zejména lepší cenovou politikou. Úspěchu napomohl i náš partner, japonská firma Toyo Denki Seizo K. K., která má v provincii Hunan výrobní závod. Je to náš první společný projekt," vysvětluje Tomáš Hajšman, Senior Sales Manager, který má projekt Čcheng-tu na starosti.
UniControls není v Číně nováčkem. To je značná výhoda, zejména pokud má firma za zády dobré reference. "Při tendru nám pomohlo to, že jsme právě plnili již dříve podepsanou smlouvu s firmou China Northern Locomotive and Rolling Stock Industry Corporation o prodeji technologické licence na výrobu klíčových komponentů nadřazeného řízení - komunikačního uzlu UIC Gateway," poznamenává Tomáš Hajšman. Jeho firma má ale větší plány a spolu s japonským partnerem jedná o dalších projektech. "Rostoucí čínská ekonomika se neobejde bez rozvoje dopravy, a to zejména železniční. Navíc Čína preferuje a de facto převzala evropské standardy v oblasti železniční dopravy, což znamená, že většina nových vozidel musí tyto standardy splňovat," dodává Tomáš Hajšman.
Příležitosti hledají na (západo)čínském trhu i firmy z oblasti průmyslu obnovitelných zdrojů energie. Čtveřice z nich se v říjnu loňského roku vydala do Čcheng-tu, aby se zde prezentovala. Jeden z účastníků, společnost Chemoprojekt, není na čínském trhu nováčkem. Spolupracuje s čínskou pobočkou německé společnosti Bayer při dodávce unikátní technologie na výrobu kyseliny dusičné. Rád by se však v rámci programu centrální čínské vlády na podporu západních oblastí zapojil do některého z tamních projektů.
Kdo nemá v Číně zahraničního partnera, měl by mít na trhu stálé zastoupení. To ostatně má již několik let i společnost TEDOM, která se zabývá úsporou energetických palivových zdrojů; ta rozpracovala v Číně ekologické projekty za mnoho milionů korun. A zakázek bude mít zřejmě více, její obchodníci jsou tu stálými hosty, jako třeba při uvedené říjnové prezentaci v Čcheng-tu.
Od roku 1992 má v Číně zastoupení i společnost Vítkovice, která se prosadila při dodávkách zalomených hřídelí.
Ostatně na tom, že bez zastoupení se nikdo s velkými záměry a plány neprosadí, se shodují všichni čeští podnikatelé, kteří mají s touto zemí co do činění.
Před třemi lety společnost VAE Controls, zaměřená na řídící systémy a technologie pro vodárenství a petrochemii, vystavovala na veletrhu v Pekingu. Při akci se její představitelé dohodli s čínskou manažerkou, že firmu bude zastupovat a hledat pro ni zakázky. "Takové rozhodnutí se nám osvědčilo. Bez místního zástupce to v Číně nejde, nemá cenu to zkoušet. To jsme zjistili velmi rychle," dělí se o zkušenost obchodní ředitel VAE Controls Martin Kuchta.
Přestože ji platí paušálně, důležité je podle něho nechat takového člověka vydělat. "Číňané jsou úžasně pracovití a při vyjednávání tvrdí. Přináší to výsledky. Do budoucna tam proto chceme založit firmu a využít zdejší lidi. My poskytneme základní kapitál a know-how. Naší představitelce můžeme nabídnout i podíl na této firmě a tím ji povzbudit," vysvětluje podnikovou filozofii Martin Kuchta.
Jeho firma se chce soustředit na okolí Šanghaje a na jižní část Číny, kde je největší spotřeba paliv, a tedy i poptávka po technologiích v petrochemii. Přesto nevylučuje ani obchody na západě země. Jeden poznatek je ale platný snad pro obě části země. "V palivové branži není zájem o levné zboží. V chemické fabrice si dobře rozmyslí, zda investovat do levných výrobků, a raději koupí dražší originál s dlouhodobou zárukou," dodává Martin Kuchta.
Kvalita, vysoce sofistikované a těžko okopírovatelné výrobky, to je směr, kterým se vydaly mnohé české firmy. Na kvalitu sází i TOS Varnsdorf, výrobce obráběcích strojů. Tato firma nejenže od roku 2005 na čínském trhu čile obchoduje, jen vloni tam prodala více než tucet vyvrtávacích strojů, ale již tři roky provozuje v hlavním městě provincie Jün-nan společný podnik. A nemalý podíl na obchodním úspěchu nese právě tento společný podnik TOS Kchun-ming.
"V Číně nevyrábíme něco podřadného, ale špičkové věci," prohlašuje Jan Rýdl, předseda představenstva TOS Varnsdorf. Podle něho Číňané vítají ty, kdo přicházejí s nabídkou spolupráce a přinášejí vyspělou techniku i produkt. Jeho slova potvrzují odhady tržeb, které by zde letos měly dosáhnout půl miliardy korun.
V západních provinciích by se chtěli uplatnit i výrobci dobývací techniky ze sdružení CDT, kteří posbírali na čínském trhu již nemalé zkušenosti. Například společnost Ferrit, člen sdružení, vloni vyvezla do Číny dvě důlní závěsné lokomotivy a na další dvě už jsou podepsané kontrakty. I lidé z CDT si uvědomují potřebu stálého zastoupení. A takovou investici vedení sdružení zvažuje v Ürüm-čchi, v provincii Sin-ťiang.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist