Když Marco Polo zavítal do Čcheng-tu, byl udiven bohatstvím a přepychem tohoto města. Dnes tato metropole západní provincie S'-čchuan navazuje na bývalou slávu obchodní křižovatky. Pravda, symbolem ekonomického úspěchu Číny je kvetoucí východní pobřeží a také Peking. To je magnet pro zahraniční podnikatele, západní část země zůstává jaksi ve stínu tohoto zájmu. Tedy zatím. Razance, s jakou Čína prochází změnami, může skutečně do roku 2020, jak prognózují některé studie, západ Číny přiblížit úrovni východu. Přispívá k tomu i strategie centrální čínské vlády, která otevřela pokladnici pro podporu investic v západních provinciích.

Ano, jsou tu nevýhody, vzdálenost od mořských přístavů, nedostatečná infrastruktura, nepřipravenost většiny místních byznysmenů a administrativy jednat v jiném než čínském jazyce. Ale i to se mění. Číňané jsou pilní a houževnatí. "Lepší je těžká práce než nečinnost," tvrdí jedno staré čínské přísloví, a toho se drží i dnešní generace. Blahobyt a rodina, to je pro většinu Číňanů životní krédo. Jemu podřizují veškeré úsilí.

Navíc nadcházející lunární rok krysy, což je v asijské kultuře vznešený a chytrý tvor, přináší štěstí a hojnost. Vhodný je pro investování do dlouhodobých plánů, a tak promyšlené, letos zahájené projekty budou prosperovat. To je dobrý předpoklad pro ty, kteří se vydají za byznysem do této části Říše středu.

"Učitel ti může otevřít dveře, ale vstoupit do nich musíš ty sám," praví další čínské přísloví. Parafrázovat ho lze slovy o státu, včetně agentury CzechTrade, která má svou kancelář v Čcheng-tu. A také o červnové Národní výstavě ČR v Kchun-mingu, hlavním městě západočínské provincie Jün-nan, která navazuje na podobnou loňskou prezentaci ČR v Čcheng-tu. Ovšem pozvednout image naší země bude nadlidský úkol, povědomí o nás na západě Číny není valné.

Navíc, a na tom se shodují snad všichni, co se pohybují na čínském trhu, podnikání v Číně se neobejde bez zastoupení na místě nebo alespoň spolupráce s místními či zahraničními partnery. Nepřinese nic, pokud nejsou nastaveny úzké osobní vazby na místní podnikatelskou komunitu a administrativu a pokud si člověk neosvojí místní specifika. Jedno z nich připomíná jiné čínské přísloví: "Neuzavírej obchod, dokud jsou ryby ještě ve vodě". Snad k jejich vylovení přispěje svými informacemi o západní části Číny, zkušenostmi vývozců a zástupců proexportních organizací i toto vydání Exportéra.

Milan Mostýn,

vedoucí magazínu Exportér