Obchodníci z České rafinérské odložili loni v září kostýmky a saka a ve své pracovní době vymalovali a uklidili prostory charitativní organizace, jež pomáhá lidem s autismem. Přidali se tak ke stoupajícímu počtu pracovníků, které velké firmy poskytují charitativním organizacím.
Zaměstnanec si tak odpočine od své každodenní činnosti, pomůže dobré věci a firma mu zaplatí, jako by byl na pracovišti. Zatímco předloni se programu takzvaného firemního dobrovolnictví, ze kterého neplyne žádná daňová úleva, zúčastnilo v Česku 310 dobrovolníků ze dvou firem, loni jich bylo už 1200, a to z devíti podniků.
"Průkopníky těchto aktivit byly zpočátku hlavně velké nadnárodní firmy se zahraničními vlastníky, nyní se ale stávají oblíbené napříč všemi typy firem," říká Klára Šplíchalová z Fóra dárců, jež firmám doporučuje neziskové organizace, které potřebují pomoc.
Loni tak své zaměstnance vyslaly na akce třeba T-Mobile, Česká spořitelna, Staropramen nebo auditorské společnosti KPMG a Ernst&Young. Lidé pracující v kancelářských profesích vidí v dobrovolnické činnosti možnost odreagování, personalisté zase ušetří za nákladné akce na podporu týmového ducha. Ubývá také zaměstnanců, kterým princip dobrovolnictví až příliš připomíná neslavné socialistické akce "Z".
"Z reakcí dobrovolníků i zástupců neziskových organizací je zřejmé, že toto vůbec neřeší. Důkazem toho je i fakt, že řada dobrovolníků, kteří nejprve pracují pro charitu díky svému zaměstnavateli, v tom pokračuje i ve svém volném čase," vysvětluje Šplíchalová.
Mezi nejoblíbenější dobrovolnické aktivity manažerů patří práce v přírodě: sázení stromků či úklidy parků. "Vloni v říjnu strávilo patnáct členů nejvyššího vedení celé odpoledne mýcením husté trávy, kácením starých keřů a výsadbou nových ovocných stromů v Prokopském údolí," říká Michaela Trýznová z Pivovarů Staropramen.
Mezi dobrovolníky se ale prosazují i dřív méně obvyklé druhy činností, jako je například předčítání seniorům nebo hry s dětmi ve specializovaných centrech.
Neziskové organizace ale mají také často zájem o takzvanou službu "pro bono", kdy požádají firmu o bezplatné poskytnutí jejích služeb.
"Neziskovky, se kterými spolupracujeme, projevily zájem například o právní konzultace a služby v oblasti informačních technologií," říká Kristýna Havligerová z České spořitelny.
Počet firem, které by své zaměstnance rády zapojily do dobrovolnických aktivit, stále stoupá. Nedávno poslala zaměstnancům dotazníky, zda mají o tento druh charity zájem, například ČSOB a Poštovní spořitelna. Jestliže se najde dostatek zájemců, banka plánuje spustit dobrovolnický program na přelomu prvního a druhého čtvrtletí letošního roku.
Na Západě je obvyklé, že jsou uchazeči o zaměstnání vybíráni mimo jiné na základě toho, zda se angažují jako dobrovolníci. To zatím firmy v Česku nepraktikují.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist