HN_080131_14.jpgZakladatel společnosti Internet Mall Ondřej Fryc si už ani nevzpomíná, kdy byl naposledy v kamenném obchodě. "Na internetu jsem si koupil dokonce i auto," říká Fryc, podle kterého budou v Česku na síti brzy běžné i nákupy potravin.

Internet Mall obsloužil první zákazníky před osmi lety. Dnes vyřizuje osm set objednávek denně a patří mezi nejrychleji rostoucí technologické firmy Evropy. Aby mohl růst i nadále, zakládá firma holdingovou společnost v Nizozemsku a chystá další expanzi do zahraničí.


HN: Je něco, co se nedá prodávat na internetu?

Na internetu se dá prodávat všechno. Já ale mohu říct, co my zatím na internetu prodávat neumíme. Je to rychloobrátkové zboží jako potraviny a drogerie a s výjimkou outdooru a sportu neumíme prodávat ani oblečení. Ani se na to ale nechystáme, protože si myslíme, že v tom nemůžeme být nejlepší.


HN: Zmínil jste prodej potravin na internetu. Kdy si budou Češi pořizovat týdenní nákupy jídla u počítače?

Ta doba určitě brzy přijde. Ale bude s tím muset začít hráč, který je silný v kamenném retailu. Například ve Velké Británii takto velké řetězce úspěšně fungují.

Očekáváme tržby 1,9 miliardy korun


HN: Internet Mall začal v roce 2000. Jak se od té doby změnily nákupy na internetu?

Když jsme vstupovali na trh, byla u nás průměrná hodnota objednávky šestnáct tisíc korun. Dnes je to asi šest tisíc. Před osmi lety jsme ale neprodávali hračky, CD a DVD. Toto táhne ceny objednávek dolů. Také se mění způsob, jakým internetové obchody operují se skladovými zásobami. Dnes se velké internetové obchody bez logistických center neobejdou.


HN: Tržby ale jdou nahoru. Loni byl obrat internetových obchodů 18 miliard a letos to má být dokonce 22 miliard korun. Jaké tržby čekáte vy?

My máme hospodářský rok od dubna do března. V tuto chvíli jsme ve čtvrtém čtvrtletí a předpokládáme, že tento rok uzavřeme s tržbami 1,9 miliardy korun.


HN: Vaše firma je nejrychleji rostoucí českou technologickou firmou. V Evropě jste byli s růstem o 1368 procent osmí. Dá se i dál takto růst?

Tato procenta jsou vždy ošidná. Často se mě lidé ptali, proč jsme minulý rok měli růst tři tisíce procent a naposledy "jen" třináct set. Toto hodnocení je založeno na pětiletém období. Základ, ze kterého se růst počítá, se tedy liší a procenta už nemohou být tak obrovská, protože z nuly se roste snadno. Pro nás je ale důležitý růst v absolutních částkách.

Na evropské burzy se jde lépe z Nizozemska


HN: Když chcete růst, rozšíříte i síť poboček v zahraničí?

Připravujeme velké změny. V Nizozemsku už máme registrovanou holdingovou společnost Netretail Holding B.V. Ta se nyní stává vlastníkem všech společností ve skupině Internet Mall - tedy nejen v Česku, ale i poboček v zahraničí.

Česko tak bude zcela na úrovni Slovenska a dalších zemí. Dosud bylo holdingovou společností a to nám na určitých trzích, jako třeba v Německu či Polsku, moc nepomáhalo.


HN: Proč Nizozemsko?

V Nizozemsku je lepší dostupnost kapitálu, ale dalším důvodem je i transparentnost do budoucna. V horizontu několika let budeme dělat velké kroky, jako například vstup na burzu. Tam chceme vstupovat jako evropská společnost a pro to je nizozemský holding vhodný. Další důvod je lepší akcionářské právo. Už v tuto dobu máme přibližně jedenáct procent akcií společnosti ve vlastnictví zaměstnanců a v Nizozemsku chceme program akciových opcí pro zaměstnance ještě více rozšířit. Nizozemská legislativa je pro tohle výrazně příjemnější než česká.


HN: Jsou důvodem i nižší daně?

Nestěhujeme se do Nizozemska kvůli daním. Daně budeme platit dále v zemi, kde peníze vyděláme. Nizozemský subjekt je spíš reprezentativní a organizační než daňový. Neplánujeme ani, že bychom tam vykonávali nějaké aktivity, jako personální či mzdová agenda. Daně budeme dál platit tady, na Slovensku, v Německu a Polsku.


HN: Vy osobně zůstanete v Česku, nebo se přesouváte do vedení holdingu?

To je další změna. Od 1. února formálně opouštím všechny funkce v České republice. Ředitelem Internet Mall pro Česko je Marek Liška, obchodním ředitelem Jan Kolář. Došlo tedy k významnému posunu jednotlivých zaměstnanců a pozic. Já budu CEO celého holdingu a budu se věnovat expanzi na zahraničních trzích. V letošním roce to chceme pořádně rozjet a určitě bude potřeba, abych se tomu věnoval naplno.


HN: Do kterých zemí Internet Mall půjde?

V hledáčku máme více zemí, ale v tuto chvíli není nic definitivně rozhodnuto.


HN: Zmínil jste vstup na burzu. Kdy chcete na burzu?

Pokud takový krok uděláme, bude to v horizontu pěti let. Je možné, že do společnosti zaangažujeme finanční partnery. Pak by dávalo smysl nechat nejprve vydělat peníze našim finančním partnerům a teprve poté s nimi zrealizovat úpis akcií na burze. Když v té době budeme evropskou společností s evropským významem, půjdeme pravděpodobně cestou duálního listingu. V Praze a na některém významném evropském trhu.

Sklady před Vánocemi skoro nestačily


HN: Kolik skladů jste měli, když jste začínali, a kolik jich máte nyní?

Když jsme začínali, neměli jsme žádný sklad. Vše jsme nakupovali až na základě objednávky zákazníka a zboží šlo ze skladů našich dodavatelů. To ale přináší dva problémy. Jedním je rychlost doručení. Druhý problém je, že nejsme schopni zákazníkovi garantovat, že to zboží skutečně máme.

Nyní již máme velké množství zboží ve vlastním skladě, zrovna v listopadu jsme otevřeli zcela nové logistické centrum za Prahou, kde máme přes dva tisíce paletových míst. Máme možnost nakupovat ve velkém množství a tak získáme lepší cenu pro zákazníka. Něco podobného se nyní snaží budovat všichni velcí hráči, protože jinak to už v dnešní době nejde.


HN: Stačí to i v období před Vánocemi?

Před Vánocemi to bylo ťip ťop. Logistické centrum jsme projektovali před rokem a už teď si myslíme, že jsme měli naprojektovat více.


HN: O kolik procent rostou před Vánocemi vaše objednávky?

Záleží na sortimentu. Jsou obchody, které mají enormní nárůst, a jsou obchody, které nemají před Vánocemi nárůst vůbec. Když to vztáhnu na celý Mall, tak je to asi trojnásobek zákazníků. Tedy třikrát více zákazníků za den. Náš denní průměr je zhruba osm set objednávek.

HN: Mall má i kamenné obchody. Chystáte nějakou změnu tady?

 

Jsou to spíš výdejny zboží - místa, kde si mohou zákazníci zboží osahat a poradit se s prodavačem. Naše pražské obchody chceme nyní propojit a centralizovat jejich sortiment na jedno místo. Namísto tří menších středisek budeme mít jedno obrovské centrum.

 

Ondřej Fryc (35)

Vystudoval VŠE, obor Informační management. Svoji kariéru v obchodě zahájil jako dealer rybích konzerv dovážených z Pobaltí. Pak přešel do Nizozemské obchodní komory a v roce 1997 spoluzaložil agenturu na výzkum trhu .

V roce 2000 byl jedním ze tří spoluzakladatelů internetového obchodu bilezbozi.cz, předchůdce MALL.CZ. Ve firmě prošel všemi pozicemi od řidiče rozvozového vozidla po současnou pozici generálního ředitele.