Place Vendôme. Tak se jmenuje opravdová pařížská Mekka pro všechny milovníky šperků. Na náměstí ze 17. století s klasicistickými paláci je jedno klenotnictví vedle druhého. U firem, jako jsou Chaumet, Bulgari, Boucheron či Chanel, se dá koupit téměř cokoliv, po čem srdce touží - od diamantů přes rubíny až po smaragdy.
Obzvláště "in" jsou právě nyní diamanty, které ještě donedávna byly považovány spíše za staromódní. Hvězdy šoubyznysu i podnikání je nosí se vším, dokonce i v kombinaci s jeansy. Čím větší a dražší, tím lépe.
Právě na cenu nesmí být zákazníci citliví - u pařížských obchodníků začíná cena diamantů většinou u 80 000 eur. Hranice nahoru je otevřená - klenotnická společnost Harry Winston, jejíž šperky nosila i Marilyn Monroe, tak nedávno například dostala zakázku na vytvoření sady s 200 karáty v hodnotě 5,2 miliónu dolarů.
Na luxusní šperky stále více sázejí také velké módní koncerny jako Chanel, Dior či Louis Vuitton. Přestože se jejich kolekce každým rokem stále rozrůstají, jsou většinou během krátké doby pryč.
"Obrat z prodeje luxusních šperků u nás vzrostl o 60 procent," říká šéf Diora Sidney Toledano.
Také konkurenční společnost Cartier si nemůže na nedostatek zájmu stěžovat. Na nedávné výstavě v New Yorku byly její nejlepší unikáty během jednoho dne vyprodány.
Velkou poptávku registruje také aukční síň Christie's, která v roce 2004 zvýšila prodej drahých kamenů o 40 procent.
Honbu za diamanty podle některých vyvolala americká zpěvačka Madonna, když si na svatbu s britským režisérem Guyem Ritchiem v roce 2000 nechala právě u zlatníka Harryho Winstona vyrobit kříž s 15 diamanty.
Její příklad pak následovaly i další slavné hvězdy - jako například zpěvačka Beyoncé, manželka fotbalisty Davida Beckhama Victoria či tenistky Serena a Venus Williamsovy.
Vzácné drahokamy se dnes přitom nenosí jen na prstenech, přívěscích či hodinkách, ale také na perech, telefonech, spodní prádlu či žiletkách. Někteří umělci si dokonce nechávají diamanty zasadit do zubů.
Fakt, že je nosí také muži, například David Beckham či zpěvák Puff Daddy, přitom není nic neobvyklého. Diamanty pro štěstí muži nosili již ve středověku, tvrdost kamene byla symbolem mužnosti. Ženy diamanty začaly nosit až v 15. století.
Velký zájem o diamanty ale v poslední době jeví například také bohatí Číňané či Rusové ve věku mezi 30 a 40 lety. Ti do luxusních šperků investují stejně tolik co do nemovitostí či umění.
"Prsten za šest miliónů eur se dá transportovat snadněji než obraz či dům," míní Philippe Schaeffer, viceprezident společnosti Harry Winston v Paříži. Drahé šperky tak například začal nabízet i výrobce tašek a kufrů Louis Vuitton.
"Opravdové šperky nemusí být nudné," prohlašuje o novém "diamantovém" trendu Victoire de Castellane, designérka společnosti Dior.
"Mé šperky nejsou klasické, neberu to tak vážně. A to se ženám líbí," míní návrhářka, jejíž produkty vlastní například herečky Meg Ryan či Cameron Diaz.
Ceny za jednotlivé kusy šperků jsou u Diora relativně výhodné a začínají zhruba na 20 000 eurech. Podobně jako u módy se ale o cenách drahých šperků většinou nemluví.
Nalákat zákazníky se Dior snaží různými historkami. Nejdražší šperk - náhrdelník v ceně "několik miliónů eur", osázený 20karátovými diamanty, který se nazývá Chateau hanté, například vypráví o strašidelném zámku, kde kdysi se svou krásnou snoubenkou žil vampír. Jejich šperky se ale nalezly až mnoho let po jejich smrti.