Půjdou letušky do důchodu v 65 letech?


Prodloužit věk pro odchod do důchodu a omezit zvyšování důchodů: tak zní recept Williama Walshe, šéfa letecké společnosti British Airways (BA), na to, jak vyrovnat miliardový rozdíl mezi penzijními nároky zaměstnanců a penzijním fondem firmy. Různými ústupky nyní polovinu deficitu mají pomoci pokrýt sami zaměstnanci, další polovinou přispěje koncern. Odbory na tento návrh reagovaly zklamaně, jsou nicméně ochotny vyjednávat. Analytici naopak návrh považují za rozumný.
Penzijní deficit British Airways je ve srovnání s jinými společnostmi na britské burze obrovský. Jeho výše v bilanci roku 2004/2005 činila téměř dvě miliardy liber, což je zhruba polovina burzovní hodnoty koncernu. Přitom právě firemní důchody jsou pro mnohé Brity rozhodující část jejich celkových příjmů v důchodu.
Stále větší deficity v důchodových fondech společností způsobuje jak stále prodlužující se délka života, tak i chyba některých firem, které včas své deficity nezačaly naplňovat. Nyní je k tomu nutí nový regulační úřad. Problémy BA jsou přitom jedny z nejhorších.
Představenstvo koncernu se při propočtu deficitu orientuje bilancí firmy. V roce 2003 deficit činil 928 miliónů liber, nový propočet penzijních nároků se chystá v říjnu. Na vyrovnání nedostatků by tak zaměstnanci měli přispět zhruba 450 milióny liber a koncern zhruba 500 milióny. Walsh to řekl velmi jasně: pro zhruba 34 000 zaměstnanců, kterých se to týká, to bude znamenat pracovat déle, a to za stejný důchod. Ten ale nicméně bude jistý. "To by náš penzijní problém mělo jednou pro vždy vyřešit," slíbil.
Věk odchodu do důchodu se tak zvýší na 65 let, což pro palubní personál v letadlech znamená odklad o deset let. Piloti budou do důchodu moci již v šedesáti, jelikož musí splňovat také podmínky například v USA, kam také létají a kde je maximální věk pilota stanoven již na 60.
Pokud by se nicméně tamní legislativa změnila, bude i pro ně věk odchodu do důchodu prodloužen. Organizace International Civil Aviation Organisation (ICAO) v Montrealu například už o navýšení hranice odchodu do důchodu ze 60 na 65 let rozhodla, platit by toto opatření mělo od 23. listopadu. Výše důchodu se i nadále bude vypočítávat na základě posledního platu.
Zda plány vedení BA budou mít úspěch, bude podle analytiků záležet na tom, jak na ně zareagují odbory. Ty zastupují 2800 z celkových 3000 pilotů. Další odborové svazy GMB a TGWU si sice stěžovaly, že BA od svých zaměstnanců opět vyžaduje velké oběti, stávkou ale nehrozily.
Walsh, který do čela společnosti nastoupil před dobrým půlrokem, se ale také ničím nenechá zastrašit. Jeho pevným cílem je do roku 2008 navýšit výnosy z obratu na deset procent. Již vloni proto vytvořil několik úsporných programů pro různé části firmy. Rozhodl například o ukončení provozu cestovních kanceláří BA a jednoho ze tří call-center. Kromě toho nařídil také zúžení ve vedení koncernu. Cílem je tak získat peníze na další investice.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist