Český Telecom minulý týden představil svůj první neomezený paušální tarif. Za 760 korun tak mohou už nyní domácí zákazníci volat nonstop celý měsíc. Ovšem jen na pevné linky Telecomu.
Neomezeně je možné surfovat také na internetu. Každý dnes ale zároveň používá i mobilní telefon, z něj ještě bez omezení volat nelze. Neomezené volání je ale stejně zatím jen pro velmi málo zákazníků. Cena za něj je totiž hodně vysoká a většina Čechů může své nutné hovory vyřídit levněji. Na druhou stranu určitě existuje skupina klientů, kteří neomezený tarif ocení.

Neomezený mobil je dražší
Hospodářské noviny přinášejí přehled nejpoužívanějších tarifů hlavních operátorů. Z něj je patrné, že pokud se někdo nechce v komunikaci příliš omezovat, zaplatí měsíčně tisíc pět set a víc korun. Zhruba polovinu za neomezenou pevnou linku, pokud volá tolik v pevné síti, že se mu vyplatí. Čtyři sta až pět set za rychlejší internet a dalších pár set korun za hovory na mobilní telefon. Ten má totiž téměř každý.
Levnější variantou mohou být alternativní operátoři. Z nich začal nabízet neomezené volání na pevné linky ještě před Telecomem operátor Volný. Umožňuje volat na pevné linky za méně než 500 korun. K tomu ale zákazník potřebuje rychlý internet.
Stále ale posiluje hlavně mobilní komunikace. Podle posledních údajů už v Česku připadá na jednoho obyvatele více než jeden přístroj. Je to dáno i tím, že někteří lidé mají telefony dva. Úplně bez mobilu je ale podle nedávného průzkumu společnosti IDC, který si u ní zadal T-Mobile, asi jen pětina Čechů. Naopak každým rokem je méně pevných linek. Jejich počet pravidelně klesá už od roku 2001. Loni jich Český Telecom evidoval zhruba 3,13 miliónu.
Nejvíc "neomezené" volání z hlavních operátorů nabízí Eurotel v tarifu Diamant, v němž je zahrnuto tisíc volných minut na všechny sítě. To odpovídá zhruba půlhodině volání denně. Cena za to je ovšem téměř 3700 korun měsíčně.
Takový paušál je ale určen spíše firemním zákazníkům. Z těch mají operátoři největší příjmy. Domácnosti naopak celkový průměrný výnos na zákazníka snižují. To, že 760 korun za měsíc jen za volání na pevné linky je relativně hodně, ukazují i průměrné měsíční výnosy mobilních operátorů. Nejlépe si v tomto ohledu vede Vodafone, kterému na konci loňského roku každý zákazník v průměru přinesl 679 korun. U Eurotelu a T-Mobile se tato suma pohybuje pod hranicí šesti set korun za měsíc. Částka zahrnuje příjmy z hlasových i datových služeb.

Volné víkendy se ujaly
Přesto jsou podle Telecomu ale tarify s "neomezeným" voláním oblíbené. Například Telefon Volno Plus, který firma zavedla zhruba před rokem, nyní používá asi půl miliónu zákazníků. Díky tomu si volají mimo špičku, tedy ve všední den po 19. hodině a o víkendech a svátcích, na pevnou linku v rámci celé republiky zadarmo. Platí jen jedna podmínka, a to, že hovor nesmí být delší než třicet minut. Pokud se tato doba překročí, tak se začne účtovat běžná minutová sazba. Každý ale může udělat neomezený počet hovorů.
Žádný z operátorů nechce odhalit, kolik provolají jeho klienti minut. Prozradí to jen částečně. "Nejpoužívanější tarif je T 30," říká například mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.
Analytici odhadují, že průměrný zákazník měsíčně provolá přes sto minut. "U Eurotelu to vychází zhruba na 140 minut měsíčně, včetně firemních zákazníků," říká Petr Bártek, analytik Cyrrus. Samotní domácí uživatelé ale telefonují mnohem méně.

Pozice operátorů na trhu koncem roku 2005

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist