Mezinárodní úmluvy
Letecká přeprava se řídí Úmluvou o sjednocení některých pravidel v mezinárodní letecké přepravě, která je známa spíše pod názvem Montrealská úmluva. Do konce minulého roku ji podepsalo více než 70 zemí, včetně Spojených států, Japonska a většiny států EU.
Montrealská úmluva mimo jiné upravuje odpovědnost leteckého dopravce za vzniklou škodu v případě zničení, ztráty nebo poškození přepravované zásilky v průběhu letecké přepravy. Ale upravuje i okolnosti, za kterých je dopravce této odpovědnosti zproštěn.
Kdo, kdy nese odpovědnost
Jedná se o vadné balení zásilky, které provedla jiná osoba než dopravce nebo agenti působící v letecké dopravě, škody vzniklé vlastní vadou či kvalitou přepravované zásilky. Do této skupiny patří i škody vzniklé válkou či následky ozbrojeného konfliktu a škody způsobené zásahem úředního orgánu, provedeného v souvislosti s příchodem, odchodem nebo tranzitem zásilky. Důkazní břemeno v takových případech vždy leží na leteckém dopravci. Odpovědnost dopravce je však omezena v jakémkoli případě zničení, ztráty, poškození nebo zpoždění zásilky na částku 17 SDR (zvláštní práva čerpání) za kilogram váhy zboží. Při aktuálním kursu SDR se tento limit v současné době pohybuje přibližně ve výši 600 korun za jeden kg. Při škodách, které vzniknou opožděným dodáním zásilky při letecké dopravě, je lze po dopravci požadovat v uvedeném limitu pouze v takovém případě, kdy neučinil veškerá možná opatření k odvrácení škod.
Určitě byste měli vědět, že vzniklé škody lze u leteckého dopravce či agenta reklamovat, a také kdy.
Jak reklamovat zásilku
Při zjevných poškozeních zásilky je nutné reklamaci dopravci podat ihned. Při nezjevných poškozeních nejpozději do 14 dnů. Při zpoždění dodání zásilky můžete reklamaci uplatnit nejpozději do 21 dnů ode dne, kdy mělo být zboží dodáno. Po uplynutí těchto lhůt již není možné domáhat se náhrady škody s výjimkou případů, kdy by se jednalo o podvod ze strany leteckého dopravce.
Mnoha výše popsaným nepříjemnostem se však dá vyhnout poměrně jednoduše sjednáním tzv. cargo (zbožového) pojištění, kdy při poškození zásilky obdrží zákazník náhradu škody v plné výši, bez ohledu na limity. Autor je prokurista a ředitel
správního úseku společnosti Schenker
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist