Až si stát bude stěžovat, že mu kamiony ničí silnice a vyjíždějí v nich koleje, může za to částečně poděkovat sám sobě. Jako jediná země v této části Evropy máme povolenou maximální hmotnost kamionů 48 tun. V sousedních zemích je přitom tato hranice nižší - 40 tun.
Ministerstvo dopravy teď řeší, jestli zůstaneme raritou mezi okolními zeměmi nebo se v Česku maximální hmotnost také sníží.
"Zatím to je opravdu jen ve fázi diskusí. Určitě to ještě není tak, že by se začalo pracovat na legislativní změně," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Přetížené kamiony
Jenže i kdyby stát maximální hranici snížil, moc se toho nevyřeší. V Česku chybí místa, kde kamiony vážit. Navíc tu platí nejasná vyhláška o hmotnosti aut.
"Naše vyhláška je vysokou školou matematiky. Vlastně říká, že třikrát deset je 24," říká Pavel Bergman z Centra služeb pro silniční dopravu. Podle vyhlášky smí být kamion s návěsem (což je většina kamionů, které mají návěs připojený kloubem) těžší než kamion s přívěsem (tedy s "vozíkem s ojí"), i když mají stejný počet náprav a vejde se do nich stejně. Právě zátěž na nápravu má vliv na vyrývání kolejí do silnic.
Přívěs se třemi nápravami je vyhláškou omezen na maximálně 24 tun, zatímco mnohem používanější návěs vyhláška omezuje mnohem obecněji, a tak se stejným počtem náprav může vážit až 30 tun.
Někteří policisté tvrdí, že při kontrolách odhalí přetížený každý pátý kamion. Jiné policejní údaje ale mluví dokonce o polovině přetížených aut. Odborníci z Centra služeb pro silniční dopravu zase tato čísla mírní.
"Podle našich dlouhodobých odhadů to je tak sedm procent," říká Pavel Bergman z této příspěvkové organizace ministerstva dopravy. Jeho pětačtyřicet kolegů má v každém kraji po jedné expertní hlídce, která důkladně kontroluje kamiony po technické stránce a také je i váží. Jenže tyto kontroly jsou stále jen namátkové. Navíc si řidiči o nich do několika minut řeknou přes vysílačku, a tak se jim stačí vyhnout.
Zlepšení přijde za dlouho
Zatímco třeba v Německu, Rakousku nebo Polsku jsou specializované instituce, které mohou kamion zastavovat, zkontrolovat a pokutovat, v Česku nic takového není.
Na podrobnou kontrolu kamionu a jeho nákladu je potřeba víc lidí, kteří mají různé pravomoci: policistů, celníků, expertů z Centra služeb, kteří mají techniku, a někdy krajských úředníků. Kamiony sice kontroluje třeba i samotná celní správa, ta ale nezkontroluje všechno.
Ministerstvo dopravy nyní začíná pracovat na vzniku Dopravního úřadu, který by mohl tento problém částečně vyřešit. "Silniční doprava je v tomhle státě jediná, která nemá svou inspekci," upozorňuje Pavel Přikryl z Centra služeb pro silniční dopravu. Jenže na rozdíl od zahraničí se zatím nepočítá s tím, že by šlo o instituci, která bude zahrnovat také kontroly nákladní dopravy. Podle současných plánů se má zabývat všemi řidiči a auty - přestupky počínaje a technickou způsobilostí aut konče. Se vznikem úřadu se navíc počítá až v lednu 2010.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist