Desítky čerpacích stanic v Česku změní zřejmě v nejbližší budoucnosti své majitele. Neočekává se však, že by na tuzemském trhu přibyli noví hráči. O pumpy firem, které se už rozhodly nebo ještě rozhodnou opustit český trh, se pravděpodobně podělí dosavadní největší prodejci pohonných hmot.
Přední firmy trhu, jako jsou OMV, Shell nebo Benzina, si brousí zuby především na čtyřicet pump Esso, patřících americké petrolejářské jedničce ExxonMobil, a případně i 43 pump JET americké firmy ConocoPhillips. Prodej svých pump Slovnaftu v Česku stále zvažuje maďarský koncern MOL a mezi pumpaři se už spekuluje také o možném prodeji české sítě Robin Oil.
Zatím oficiálně nepotvrzený odchod Essa z Česka souvisí podle servervu Euro OnLine s novým podnikatelským záměrem vlastníka a jeho strategií pro středoevropský trh. O prodeji pump JET se mluví už několik týdnů, v tomto případě se ale Američané údajně domlouvají s ruským gigantem Lukoil, ve kterém má Conoco minoritní podíl. "Vyhodnocujeme různé příležitosti na trhu. Do rozhodnutí nebudeme nic komentovat," uvedl bez dalších podrobností nedávno pro HN Greg Hart z centrály Conoca.
Esso i JET patří ke špičkám co do prodávaného množství, tak i kvality služeb, přičemž pumpy JET patří cenou prodávaných pohonných hmot k nejlacinějším klasickým řetězcům u nás. Tyto nepříliš početné sítě však nemají ve zdejší silné konkurenci naději na obsazení předního místa na trhu.
"Všechny budoucí akvizice u nás budou zajímavé především pro firmy, jako je OMV, Shell nebo Benzina, které bojují o přední místa na trhu. A rozšíření jejich sítě není finančně tak nákladné, jako kdyby vstoupil na český přeplněný rynek někdo nový," říká šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček.
"Zvážíme každou příležitost, bude-li nějaká," říká šéf Benziny Martin Durčák a podobně se dříve vyjádřili i zástupci OMV.
Benzině sice patří první místo počtem 327 pump, ale svým desetiprocentním podílem v prodaném množství výrazně zaostává za společností Shell i rakouským OMV. Jeho 210 pump prodává u nás nejvíce - tedy 18 procent motorových paliv.
Tuzemský trh s více než 2400 stanicemi je sice hustotou jedné pumpy na okruh šesti kilometrů srovnatelný třeba s Německem nebo Rakouskem, tam ale v přepočtu na hlavu jezdí skoro dvojnásobný počet osobních vozů.
Nové pumpy na našem přeplněném trhu tedy vznikají jen sporadicky a velké firmy posilují spíše nákupem těch menších. V minulých letech tak například Shell koupil stanice Total a Lukoil. Agip koupil síť Tamoil, OMV zase pumpy Petra, Avanti a Aral a Benzina získala menší sítě K-Petrol, Torola a nedávno Paramo Trysk.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist