Nejpočetnější síť čerpacích stanic v zemi - Benzina - spouští letos velký projekt franšízingu. Chce se dohodnout minimálně s 15 soukromými vlastníky, jejichž pumpy přebarví a vybaví technologií, pohonnými hmotami a službami.

Cíl je jediný - zvýšit odbyt vlastních pohonných hmot a zvýšit obrat z maloobchodního prodeje. Má to být jeden z prostředků, jak do konce příštího roku dosáhnout plánovaného růstu tržního podílu z nynějších 14 na 20 procent.

Něco za něco

Rozdílní vlastníci, ale "kabát" jednotného střihu. Tak vypadá obchodní systém franšízingu, u nás rozšířený například značkami jako je Mc Donald's, Potrefená husa, Švejk restaurant, hobymarket OBI či kosmetický salon Yves Rocher. Vlastník značky poskytuje zájemcům za přesně daných podmínek, za vstupní poplatek a podíly ze zisku svoji image, své zboží a systém služeb.

V Česku zatím funguje na devadesát podobných systémů, především v oblasti obchodu, služeb a gastronomie. "V oboru čerpacích stanic je u nás zatím franšízing minimální. Ale může to být cesta. V Německu takhle třeba funguje část čerpacích stanic Aral," připomíná manažerka České asociace franšízingu Hana Jurášková.

Z pumpařských sítí je u nás nejdál Shell, který ale tají podíl cizích pump v barvách žlutočervené mušle na celkovém počtu 175 stanic Shell. "Podle dosavadních výsledků mohu ale konstatovat, že koncept naplňuje naše očekávání do něj vložená," říká tajemně mluvčí Shellu Petr Šindler.

Dobrou zkušenost s franšízou udělal třeba majitel čerpačky se znakem Shell u Slaného Milan Podkonický. "Shell znamená jisté zákazníky. U dříve provozovaných "bezbarvých" pump je nárůst prodeje až o sto procent. Přitom nezávislost majitele pumpy zůstává," popisuje situaci Podkonický.

Investice do vybavení jedné franšízové pumpy představuje podle jejího dosavadního stavu sumu od půl druhého do čtyř milionů korun. Generální ředitel Benziny Martin Durčák ale celkové náklady na tento projekt zatím nechce ani odhadovat.

"Záleží opravdu na každém konkrétním stavu pumpy, se kterou se dohodneme. Ten výběr ale ještě není kompletní. Předpokládám, že zájemců může být i víc než těch patnáct," říká Durčák.

O barvy Benziny už může být skutečně zájem. Česko má na evropské poměry vysoký podíl drobných soukromých vlastníků čerpaček - jsou jich stovky - a ti mají v tuzemské velmi silné konkurenci stále víc problémů. A navíc - tradiční česká značka už není podle Durčáka tou "šedou zastaralou pumpou někde na kraji města".

Firma za více než miliardu korun intenzivně modernizuje celou síť, v současnosti už prošlo rekonstrukcí přes polovinu z celkem 319 stanic značky Benzina. Zatím polovina obnovených nese značku "Benzina Plus" a je srovnatelná s nejvyšším standardem konkurenčních firem, jako jsou Shell, OMV, Agip. I samotné prodeje Benzině rostou - loni to bylo o 40 procent.

Výhody i nevýhody

Také dosavadní jednička trhu v prodaném množství, rakouské OMV, s více než dvoustovkou pump má ve vlastních barvách několik cizích čerpaček. "Ale není to ani deset procent. Franšíza není trend, kterým bychom chtěli jít. Kontrolovat a udržet vysokou úroveň je u pump druhých vlastníků složitější než v případě nájemců našich vlastních stanic," připomíná rizika marketingový ředitel OMV v Česku Viktor Kučera.

"Výhody a nevýhody musí zvážit obě strany," přidává se šéf Společenství čerpacích stanic Ivan Indráček. Majiteli pumpy zůstává příjem ze shopu a podíl nebo paušál z prodaného množství paliv. V některých případech tedy přemalování do barev některé přední pumpařské sítě a vybavení její technologií může prodávané množství benzinu a nafty určitě zvýšit. A vylepšit dosavadní příjmy majitele.

"To se týká třeba soukromých pump na lukrativnějších místech. Těm zastrčeným někde na venkově ale franšíza nemusí pomoci. Zatím. Za čas to ale třeba bude jiné," dodává Indráček.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist