Existují možnosti, jak si cestu na finanční úřad při podávání daňového přiznání zkrátit. Nebo alespoň trochu zpříjemnit. Umožní vám to internet. A to jak pro stažení příslušných daňových formulářů, použití kalkulátorů pro výpočet daně nebo přímo portál státní správy, díky kterému provedete celé podání on-line. Rok od roku se totiž zlepšuje komunikace se státní správou po síti. Z webových stránek České daňové správy letos máte možnost s finančním úřadem komunikovat úplně on-line a na rozdíl od let minulých nemusíte například daňové přílohy posílat poštou, ale pouze v elektronické podobě.


Výpočet on-line

Ministerstvo financí na svých webových stránkách www.mfcr.cz pravidelně zveřejňuje databázi aktuálních formulářů pro přiznání daně ve formátu .pdf, které si lze stáhnout do počítače a posléze i vytisknout. Na internetu lze najít i formuláře interaktivní, které umožňují okamžité vyplnění. Na začátku března zpřístupnila Česká daňová správa na svých webových stránkách aplikaci "Daňová kalkulačka", která nabízí možnost orientačního výpočtu daně z příjmů fyzických osob za zdaňovací období 2006 u nejběžnějších případů, a to včetně společného zdanění manželů. Díky těmto pomocníkům lze ušetřit spoustu času a rozhodně předejdete i několikanásobnému vyplňování jednoho přiznání ručně.


Doklady elektronicky

Během uplynulých dvou let podalo daňové přiznání několik tisíc poplatníků, a to díky nástroji, který se jmenuje EPO - Elektronické podání. Aplikaci EPO najdete přímo na internetových stránkách ministerstva pod odkazem na daňový portál. Nečekejte úplně jednoduché řešení, ale naštěstí budete cestou k získání aplikace EPO provedeni krok za krokem. Ostatně od poloviny února, kdy je možné používat novou verzi aplikace EPO, lze podávat písemnosti daňových podání k dani z příjmu doplněné přílohami v elektronické podobě. Vkládat lze soubory ve formátech .pdf, .doc, .xls, .jpg, .txt. Velikost souborů je limitována objemem 2 MB.


S podpisem i bez

K podání daňového přiznání po síti je potřeba zaručený elektronický podpis. Ten v Česku poskytují tři certifikační autority a lze ho získat za poplatek od 190 do 750 korun. V případě podání bez elektronického podpisu je potřeba ještě podání v písemné podobě, tedy doručení vytištěného formuláře z počítače na finanční úřad (tzv. e-tiskopis). Výhodou tohoto podání je, že i když si neušetříte cestu na poštu, vyplněním formuláře máte možnost využít automatickou kontrolu správnosti a výpočet daně. Čas na zaslání formuláře a zaplacení daně máte do pondělí 2. dubna 2007.


Placení daně po internetu

Nejhorší věcí spojenou s daněmi zdaleka není jen vyplňování desítek kolonek ve formuláři daňového přiznání. Ještě horší je pak povinnost daň zaplatit. Tedy za předpokladu, že vznikla. Oba úkony je třeba letos provést do 2. dubna.

Jednou z možností, jak zaplatit daň z příjmů, je využití internetu. K tomuto účelu pohodlně poslouží internetové bankovnictví. Poplatník však musí přesně znát, na jaký účet peníze odeslat. Číslo konta se přitom odlišuje podle druhu daně a finančního úřadu.

Určit, kam mají peníze směřovat, je možné podle jednoduchého klíče. Číslo bankovního účtu se vždy skládá ze tří částí. Dvou až pětičíselné předčíslí bankovního účtu jednoznačně určuje druh daně, k jejímuž vybírání je účet zřízen. Pro jednu daň je u všech finančních úřadů stejná. Například daň z příjmů fyzických osob, které podávají daňové přiznání, má předčíslí 721.

Druhá část bankovního spojení (zvaná matrika) určuje příslušný finanční úřad. Seznam čísel matrikových částí bankovního spojení jednotlivých berních úřadů si mohou zájemci zjistit na internetových stránkách ministerstva financí (www.mfcr.cz). Předčíslí bankovního účtu a matriková část se od sebe oddělují pomlčkou. Za matrikou pak následuje bez mezery lomítko a směrový kód České národní banky 0710. Pokud by například podnikatel z Jihlavy chtěl zaplatit daň z příjmů fyzických osob správně, peníze pošle na účet číslo: 721-7623681/0710.


Identifikace podnikatele

Stejně důležité jako číslo účtu příjemce je také přesná identifikace poplatníka. K tomuto účelu slouží variabilní symbol. Má-li podnikatel přidělené DIČ, uvádí jako variabilní symbol kmenovou část tohoto čísla, tedy číslo za pomlčkou. Nemá-li poplatník přidělené DIČ, pak jako variabilní symbol uvádí své rodné číslo.


Jak získat podpis

Při podávání daňového přiznání přes internet je důležité jej elektronicky podepsat. Jako elektronický podpis přitom slouží takzvaný kvalifikovaný certifikát uložený na paměťovém médiu. Zájemci o e-podpis se musejí obrátit na některou z certifikačních autorit, což je společnost, která kvalifikované certifikáty vydává. V současné době jsou tři možnosti.

Je možné se obrátit na společnost První certifikační autorita (I.CA), Českou poštu nebo společnost eIdentity. Jednotliví poskytovatelé elektronických podpisů se odlišují hlavně v ceně za vydání. Platnost certifikátu je jeden rok a lidé za něj zaplatí od 190 do 752 korun. Nejlevněji se dá certifikát pořídit přes Českou poštu. Veškeré informace zájemci získají na internetové adrese http://qca.postsignum.cz. Zájemce si zde podle pokynů vyplní žádost o certifikát a vygeneruje si dvojici klíčů, kterou si uloží na nějaké paměťové médium. S vytištěnou žádostí a paměťovým médiem se poplatník dostaví na některé z vybraných pracovišť České pošty (seznam je opět na internetu). Tam mu po zaplacení na počkání vygenerují kvalifikovaný certifikát, který má platnost jeden rok.

Další z možností pro získání elektronického podpisu je společnost První certifikační autorita (I.CA). Postup je podobný jako v případě České pošty. Cena je zde ale vyšší, zákazník zaplatí za kvalifikovaný certifikát 752 korun. Kontaktními místy jsou tentokrát pobočky ČSOB.Veškeré potřebné informace získají zájemci opět na internetu www.ica.cz. Certifikát je platný opět po dobu jednoho roku a je možné jej pak prodloužit již bez osobní návštěvy.

Poslední možností pro získání elektronického podpisu je společnost eIdentity. Celý postup je i v tomto případě podobný. Zájemce musí nejdříve navštívit internetovou adresu www.eidentity.cz, tam si vytvořit zákaznický účet a dále postupovat podle pokynů. Poté opět musí osobně navštívit registrační místo a tam si nechat po zaplacení na počkání vystavit certifikát. Cena zde na jeden rok činí 702 koruny. Problémem může být to, že společnost v současné době provozuje pouze jedno registrační místo, a to ve svém sídle v Praze 3.