Provozovatelé evropských drah se rozhodli společnými silami zvýšit konkurenceschopnost svých vysokorychlostních tras a dosáhnout tak lepší pozice v souboji s leteckými společnostmi. Pomoci jim v tom má společná aliance, která by měla odstartovat ještě letos. Příslušné dohody o spolupráci jednotlivé společnosti již uzavřely.
Členové z šesti zemí
Svazek, který se nechal inspirovat sdružením leteckých společností, jako je Star Alliance či Skyteam, zatím nese pracovní název Railteam. Stejně jako tyto letecké spolky by i železnice chtěly svým zákazníkům nabízet jednotné standardy kvality a služeb, stejně jako cenové výhody.
Jak se Handelsblatt dozvěděl z kruhů německých drah Deutsche Bahn, usilují společnosti o zahájení činnosti aliance v prosinci letošního roku. V té době by zároveň mělo odstartovat vzájemné propojení prostřednictvím vysokorychlostních vlaků TGV a ICE mezi Paříží a Německem.
Kromě německých a francouzských drah se mají na projektu podílet rovněž švýcarské dráhy a také rakouské, nizozemské a belgické. Dalším členem by měla být provozovatelská britská společnost Eurostar, která provozuje rychlé spojení mezi Paříží a Bruselem do Londýna prostřednictvím Eurotunnelu. Do svazku bude zahrnuta také společnost Thalys, jejíž vlaky jezdí na trase Paříž - Brusel - Kolín a Paříž - Amsterdam.
Bonusy pro zákazníky
"Cílem této koncepce je růst prostřednictvím rozšíření trhu, což má drahám zaručit větší podíl na trhu," řekla jedna z pracovnic tiskového oddělení rakouských drah. "Levným leteckým společnostem se podařilo navodit dojem, že jsou rychlejší a levnější. Proti tomu chceme bojovat," dodal pak mluvčí švýcarských drah.
Zájem u klientů chce aliance vzbudit také prostřednictvím nejrůznějších zákaznických programů, stejně jako je mají i letecké společnosti. Cestující by tak měli mít možnost na cestách sbírat bonusové body, takzvané míle. Německé dráhy již tento program v Německu mají.
Zatraktivnit chce svou nabídku Railteam také tím, že do jednotlivých národních sítí více zapojí mezinárodní vysokorychlostní spojení, zlepší přestupní možnosti a nabídne zajímavé ceny.
Na alianci se zástupci železničních společností dohodli již v loňském roce v Berlíně a podepsali takzvaný Letter of Intent.
Podle informací z kruhů společností přikládají jednotlivé firmy projektu velkou důležitost. O tom svědčí také fakt, že za něj zodpovídají lidé z představenstev jednotlivých drah. Silnou pozici chce mít Railteam především na síti tras mezi Marseille a Hamburkem a mezi Londýnem a Berlínem, kde již dnes jezdí mnoho vysokorychlostních vlaků TGV a ICE.
V nabídce bude také rychlé spojení mezi Paříží a Lotrinskem a od června pak trasa mezi Paříží a Štrasburkem, po níž bude možné jet dále do Stuttgartu a do Švýcarska. Nejvýchodnějším bodem celé sítě by měla být Vídeň, respektive Budapešť. Tam by měly od příštího roku jezdit nové vysokorychlostní vlaky rakouských drah.
Vlaky nesoucí název Railjet budou schopné jet rychlostí až dvě stě třicet kilometrů v hodině, a to po trase Budapešť - Vídeň - Mnichov. Tento projekt dráhy si vyžádá náklady kolem osmi set milionů eur.
Handelsblatt
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist