Tramvaje z plzeňské Škody Transportation jezdí na trati, kterou včera slavnostně zprovoznili v italském městě Cagliari. Čeští výrobci mají ve světě úspěch i díky dobrému jménu.
Do Cagliari na ostrově Sardinie dodala firma zatím devět nízkopodlažních tramvají typu 06T. "Jsme rádi, že jsme tuto zakázku získali a české tramvaje se tak dostávají i do západní Evropy," řekla mluvčí Škody Radka Pistoriusová. Souprava je podle ní zajímavá tím, že je upravena pro tamní úzkokolejnou trať. "Za devět souprav jsme utržili zhruba půl miliardy korun," dodala Pistoriusová.
Výstavba nové tramvajové trati dlouhé šest a půl kilometru začala v Cagliari v roce 2003. Italský ministr dopravy Alessandro Bianchi rozvoj tramvajové dopravy podpořil a zástupci města hodlají provoz ještě rozšířit a vypsat výběrové řízení na další vozy. Zástupci Škody věří, že jejich tramvaje v provozu obstojí a budou moci na dodávky navázat.
Od USA po Severní Koreu
Ještě koncem osmdesátých let byla každá třetí tramvaj na světě česká. Tramvaje Tatra ze smíchovského závodu ČKD byly rozšířeny téměř po celém východním bloku. Na tento úspěch z minulosti se ČKD snažilo navázat i po revoluci, ovšem koncem 90. let zde výroba tramvají definitivně skončila.
Dodnes jsou české tramvaje v provozu ve zhruba patnácti zemích světa, kromě východoevropských států jde i o Severní Koreu, Uzbekistán a nověji i Filipíny, kam bylo dodáno téměř osmdesát tramvají.
Samotná společnost ČKD skončila s tramvajemi neslavně, jeden z posledních modelů čekal devět let v depu pražského Dopravního podniku, než jej svěřili šumperské společnosti Pars Nova. Až ta soupravu dostala do stavu, který umožnil schválení pro provoz v pražských ulicích.
V polovině 90. let se do výroby tramvají pustila i společnost Škoda Holding společně s pražskou firmou Inekon Group. A dokázaly české tramvaje prosadit poprvé na Západě, a to dokonce přímo v Portlandu v USA. Mezi firmami ovšem později došlo k neshodám a záhy jejich spolupráce skončila.
Dnes jsou tramvaje se značkou Škoda nejen v Portlandu, ale i v americké Tacomě, polské Vratislavi a nyní i na Sardinii.
Samostatný Inecon se s dceřinou společností Inekon Trams také dokázal prosadit. Ostatně zakázku v USA vyhrál právě Inecon se Škodou pouze jako s výrobcem. V letech 2006 až 2007 dodala firma celkem šest nízkopodlažních tramvají i do amerických měst Portland a Seattle. Předány byly i tři tramvaje pro město Washington. Ty ovšem stále čekají v depu, protože trať pro ně nebyla dokončena.
Rekonstrukce na východě
Pro české podniky však hlavní výzva spočívá v tisících tramvajích z produkce ČKD, které pomalu dosluhují v zemích na východ od našich hranic. "Český průmysl má šanci se vrátit na trhy, kde mají české tramvaje svou tradici. Největší příležitost je pak v oblasti rekonstrukcí straších českých tramvají," potvrzuje předseda Asociace českého železničního průmyslu ACRI Tomáš Ignačák.
Ostravská firma Inekon Trams již dodala zrekonstruované vozy pro ruská města Ufa, Moskva a Iževsk i pro srbský Bělehrad. V současnosti pracuje na zakázce modernizace 18 tramvají pro bulharské hlavní město Sofie.
Také samotná Škoda se nedávnou akvizicí šumperské společnosti Pars Nova pouští na trh rekonstrukcí tramvají. Zatím je ve výběrových řízeních v Bělehradu a Bratislavě. Později chce zamířit i do dalších zemí zejména jihovýchodní Evropy.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist