Prakticky v celé Evropě vzrostly letos ceny benzinu a nafty. Může za to především rekordní zdražení nafty a postupný začátek motoristické sezony.

Z čísel, která včera zveřejnil Ústřední automotoklub, vyplývá také trvalý a obrovský rozdíl v tankovacích nákladech řidičů jednotlivých zemí. Litr benzinu v Rusku vyjde skoro o celé euro laciněji než v nejdražší evropské zemi - Norsku.

Z cenového srovnání je také zřejmé, že české pumpy sice patří v Evropě ke střední cenové třídě, ale nárůst ceny benzinu a nafty za uplynulé dva měsíce je jeden z největších.

Ceny brzdí silná koruna

V rozmezí ledna a března jde v přepočtu o zdražení z 1,14 eura na 1,21 eura. A nebýt výrazného posilování koruny k dolaru, mohla být cenovka na stojanech čerpaček u nás ještě vyšší.

Oslabující americký dolar ve světě tak na jedné straně vede k horečné aktivitě spekulantů, kteří ženou nahoru cenu ropy i paliv, ale na druhé straně funguje po přepočtu na sílící korunu jako bytelný polštář pro peněženky českých řidičů.

Stačilo by dolar zdražit o korunu a průměr tuzemských čerpaček by z nynějších 30,50 koruny za litr benzinu vyskočil o více než dvě koruny.

"Silná koruna už ale nedokáže nárůst cen brzdit tak jako dřív. Hlavně nafta na rotterdamské burze zdražila v minulém týdnu natolik, že v nejbližších dnech to výrazně - řádově o desítky haléřů - poznáme i u čerpaček," potvrzuje analytik společnosti Colosseum Petr Čermák.

Experti očekávají, že ještě v tomto týdnu může u nás nafta, které je ve světě na rozdíl od benzinu nedostatek, zdražit na víc než 31,50 koruny, tedy o šest eurocentů oproti březnovému průměru, který český Ústřední automotoklub uvádí nyní ve statistickém srovnání cen s údaji podobných sdružení v ostatních evropských zemích.

Benzinová turistika

Česko se ale cenou ani v nejbližších letech zřejmě nevyrovná svým západním sousedům. Němečtí řidiči tankují doma v průměru za 1,43 eura a tankovací turistika německých řidičů do českého pohraničí jen kvete.

Na jednom litru ušetří třeba v pumpě na folmavském přechodu 30 centů, na plné nádrži to už udělá 18 eur. Pistole například u plně vytížených jedenácti stojanů folmavské čerpačky Robin Oil jdou z ruky do ruky. Ke zlosti majitelů pump v Německu, kteří tankovací turistikou denně přicházejí podle odhadu spolkového Svazu volných čerpacích stanic natrvalo o jednoho zákazníka.

"Cenový rozdíl mezi jednotlivými zeměmi je daný jejich velmi rozdílnou spotřební daní. U nás jsme i v porovnání daně - vychází u nafty na téměř deset korun na litr - takový průměr," říká šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček.

Zatímco ale u zemí eurozóny zůstává spotřební daň na stejné výši, v Česku vlivem posilující koruny hodnota daně, vyjádřená v eurech, postupně roste. K nynějším téměř 400 eur za tisíc litrů. A to je už nad limitem, který by chtěla Evropská komise zavést kvůli omezení tankovací turistiky jako minimální daň v členských státech.

K zemím, kde se rozhodně vyplatí tankovat, patří podle aktuální statistiky Rusko, Estonsko nebo Bosna a Hercegovina, kde stojí litr benzinu s oktanovým číslem 96 pod jedno euro.

Nejdražší je naopak Nizozemsko a Norsko s průměrnou cenou nad 1,5 eura.


080318_17.gif

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist