Prakticky v celé Evropě vzrostly letos ceny benzinu a nafty. Může za to především rekordní zdražení nafty a postupný začátek motoristické sezony.
Z čísel, která včera zveřejnil Ústřední automotoklub, vyplývá také trvalý a obrovský rozdíl v tankovacích nákladech řidičů jednotlivých zemí. Litr benzinu v Rusku vyjde skoro o celé euro laciněji než v nejdražší evropské zemi - Norsku.
Z cenového srovnání je také zřejmé, že české pumpy sice patří v Evropě ke střední cenové třídě, ale nárůst ceny benzinu a nafty za uplynulé dva měsíce je jeden z největších.
Ceny brzdí silná koruna
V rozmezí ledna a března jde v přepočtu o zdražení z 1,14 eura na 1,21 eura. A nebýt výrazného posilování koruny k dolaru, mohla být cenovka na stojanech čerpaček u nás ještě vyšší.
Oslabující americký dolar ve světě tak na jedné straně vede k horečné aktivitě spekulantů, kteří ženou nahoru cenu ropy i paliv, ale na druhé straně funguje po přepočtu na sílící korunu jako bytelný polštář pro peněženky českých řidičů.
Stačilo by dolar zdražit o korunu a průměr tuzemských čerpaček by z nynějších 30,50 koruny za litr benzinu vyskočil o více než dvě koruny.
"Silná koruna už ale nedokáže nárůst cen brzdit tak jako dřív. Hlavně nafta na rotterdamské burze zdražila v minulém týdnu natolik, že v nejbližších dnech to výrazně - řádově o desítky haléřů - poznáme i u čerpaček," potvrzuje analytik společnosti Colosseum Petr Čermák.
Experti očekávají, že ještě v tomto týdnu může u nás nafta, které je ve světě na rozdíl od benzinu nedostatek, zdražit na víc než 31,50 koruny, tedy o šest eurocentů oproti březnovému průměru, který český Ústřední automotoklub uvádí nyní ve statistickém srovnání cen s údaji podobných sdružení v ostatních evropských zemích.
Benzinová turistika
Česko se ale cenou ani v nejbližších letech zřejmě nevyrovná svým západním sousedům. Němečtí řidiči tankují doma v průměru za 1,43 eura a tankovací turistika německých řidičů do českého pohraničí jen kvete.
Na jednom litru ušetří třeba v pumpě na folmavském přechodu 30 centů, na plné nádrži to už udělá 18 eur. Pistole například u plně vytížených jedenácti stojanů folmavské čerpačky Robin Oil jdou z ruky do ruky. Ke zlosti majitelů pump v Německu, kteří tankovací turistikou denně přicházejí podle odhadu spolkového Svazu volných čerpacích stanic natrvalo o jednoho zákazníka.
"Cenový rozdíl mezi jednotlivými zeměmi je daný jejich velmi rozdílnou spotřební daní. U nás jsme i v porovnání daně - vychází u nafty na téměř deset korun na litr - takový průměr," říká šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček.
Zatímco ale u zemí eurozóny zůstává spotřební daň na stejné výši, v Česku vlivem posilující koruny hodnota daně, vyjádřená v eurech, postupně roste. K nynějším téměř 400 eur za tisíc litrů. A to je už nad limitem, který by chtěla Evropská komise zavést kvůli omezení tankovací turistiky jako minimální daň v členských státech.
K zemím, kde se rozhodně vyplatí tankovat, patří podle aktuální statistiky Rusko, Estonsko nebo Bosna a Hercegovina, kde stojí litr benzinu s oktanovým číslem 96 pod jedno euro.
Nejdražší je naopak Nizozemsko a Norsko s průměrnou cenou nad 1,5 eura.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist