Miliardy korun navíc budou muset investovat české podniky, pokud parlament schválí návrh zákona, který zakazuje jízdy nákladních aut o víkendech.
"Jen pro automobilky a jejich dodavatele by zákaz znamenal zvýšení nákladů o 3,5 miliardy korun ročně, v celém průmyslu pak až o deset miliard," odhaduje Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Například kolínské automobilce TPCA by se zásobování ročně prodražilo o 20 milionů korun a jednorázově by firma musela nakoupit další obaly za sedm milionů. Takových firem jsou tisíce.
Kamiony na českých silnicích o víkendech nechce Strana zelených a Svaz obcí a měst.
"Myslím, že alespoň o víkendech mají obce právo na klid, zvýší se i bezpečnost na silnicích," tvrdí Jan Potměšil z právního oddělení Svazu měst a obcí.
"Víkendový zákaz znamená, že se zintenzivní doprava ve čtvrtek a v pondělí, navíc budou muset firmy investovat miliardy korun do skladů i vozových parků," tvrdí Miroslava Jechoux, prezidentka Klubu logistických manažerů.
Reguluje se i v zahraničí
Dosud nesmějí kamiony na silnice celoročně pouze v neděli odpoledne. Podle návrhu Svazu měst a obcí by se měla nákladní doprava zastavit v pátek odpoledne, v sobotu dopoledne a v neděli po celý den.
"Není důvod, abychom byli tolerantnější než zahraničí. Regulace je bariérou, která chrání i před tranzitem," tvrdí Potměšil.
V pátek odpoledne se nejezdí na Slovensku a o prázdninách ani v Polsku. V sobotu dopoledne nesmí kamiony na silnice na Slovensku a sezonně v Polsku, odpoledne v Rakousku a po celý den v Maďarsku a Německu. Zákaz v neděli má Německo, Slovensko, Maďarsko, Rakousko a sezonně i Polsko.
"Pokud jde o klid v obcích, v Rakousku a v Německu se s růstem dopravy počítalo a stavěly se obchvaty. Česko zaspalo. Navíc v řadě západních zemí není povolen nedělní prodej, obchody se zásobí jen na sobotu," tvrdí prezidentka Jechoux.
V Česku by podle ní musely obchodní řetězce a další prodejny postavit nové sklady, protože ty současné mají kapacitu jen na jednodenní předzásobení. V řadě míst ale není pro rozšíření prostor. Proto by musely nakoupit menší nákladní auta s nosností do 7,5 tuny, na která se budoucí omezení nemá vztahovat.
Znamenalo by to, že místo jednoho kamionu by na silnicích přibylo pět menších aut. To si vyžaduje další investice, protože současná logistická centra nejsou schopná bez dalšího rozšíření naložit v kratším čase pětkrát víc vozidel. Musela by se rozšířit pracovní doba i o noční směny a tím vzrostou i mzdové náklady.
Porostou ceny zboží?
Příkladem může být výrobce nealko nápojů Kofola.
"U našich výrobních závodů nemáme dostatek skladových kapacit. Pokud chceme vyrábět o víkendech, musí v těchto dnech jezdit i kamiony. Regulace víkendových jízd pro nás znamená omezení výroby anebo větší investice do skladů," uvedl Martin Klofanda z marketingu Kofoly. Jakékoli víkendové omezení navyšuje podle něho objem přepravy během týdne.
"Množství, které musíme převézt, je pořád stejné. O co méně kamionů pojede o víkendu, o to více jich musí jet během týdne. Výsledkem budou ucpané silnice a zdevastované vozovky," dodal.
"Všechny náklady firmy nakonec zakalkulují do cen," odhaduje Miroslava Jechoux.
"Nevěřím, že by konkurence, která mezi prodejnami i výrobními podniky panuje, dovolila zdražení. Nikde v zahraničí k němu nedošlo. A i kdyby, nechť kupující zaplatí vyšší ceny. Alespoň se tak prokážou skutečné náklady. Takhle jsou skryté a platíme je všichni," uvedl Potměšil.
Kamiony na silnicích o víkendech si podle něho nepřeje 92 procent obyvatel země. To je výsledek průzkumu, který Centrum pro výzkum veřejného mínění provedlo loni v květnu mezi 1132 respondenty.
Zákon se teprve rodí
Jak bude regulace nákladní dopravy o víkendech nakonec vypadat, o tom ministerstvo dopravy rozhodne ve druhé polovině roku. Nyní totiž probíhá proces RIA, což je povinná analýza dopadu změny zákona na firmy i na celou společnost. Analýza má být dokončena nejdříve v květnu.
"Zatím platí dosažená dohoda, pracujeme na variantě zákazu v pátek odpoledne a v neděli, obce chtějí zákaz i v sobotu. Posuzují se dopady navrženého opatření do reality," uvedl ministr dopravy Aleš Řebíček. Odhady zvýšení cen komentovat odmítl.
"Divil bych se, kdyby se někdo nepokusil využít jakoukoli změnu k otevření diskuse o cenách. To není nic míň a nic víc než legitimní byznys taktika," dodal ministr.
Česko by nemělo řešit regulaci víkendové dopravy izolovaně od dalších států Evropské unie, soudí Antonín Šípek.
"Zákazy v celé Evropě by se měly sjednotit, aby se zabránilo frontám na hranicích. I tak je ale regulace z hlediska dopravců omezením volné soutěže, na níž si unie zakládá," řekl Šípek.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist