Cílem tohoto projektu, který funguje v zemích Západní a Střední Evropy (Malta, Rakousko, Anglie, Polsko, Česká republika, Slovensko) a Thajsku, je spojit studenty všech 80 účastnících se škol a ukázat možnost jednoduché pomoci lidem po celém světě na základě drobné změny v jejich každodenním životě. Tímto článkem si přiblížíme, co dále se skrývá za termíny Global Action Schools, fair trade, a jakým způsobem lze integrovat tento program do vyučovacího systému. Cílem je změnit věci, které jsou považovány za projev laskavosti, na samozřejmost. Vytvoření spojitosti mezi jednáním jedince a výzvami, kterým lidstvo čelí na počátku třetího tisíciletí, si uvědomujeme vlastní pozici ve světě. Tím, že se do vytváření takových spojitostí zapojí celé školy, vzniká projekt Global Action Schools (dále jen GAS), jehož se účastní studenti The English College in Prague. Náplní programu GAS je vypracovat školní audit, který zahrnuje od informací o zdroji energie školy, počtu oken, dveří, počítačů, až po informaci o původu kávy z nápojového automatu. Součástí jsou také přednášky týkající se zachovávání lidských práv, změn klimatu nebo spravedlnosti celosvětového obchodu (fair trade).

Aktivní zapojení do boje s problémy moderní doby


Úzká spolupráce s organizacemi jako je UNICEF nebo Člověk v tísni je samozřejmostí, která ústí v pomoc lidem, jimž chybí hlavně finanční prostředky pro vlastní rozvoj. Díky přednáškám, které ve škole probíhají, se tato samozřejmost přenáší i na studenty. Cílem ovšem není darovat co nejvíce peněz a ulehčit tak svému svědomí, nýbrž naučit studenty, jak se aktivně zapojit do boje proti problémům moderní doby. Jako příklad takového boje lze uvést třeba akci "fair trade week", která, přestože byla původně iniciována učitelským sborem, je ve výsledku počinem hlavně studentským.

Myšlenka fair trade vychází ze zachovávání lidských práv, k jejichž porušování dochází díky bezohlednosti nadnárodních koncernů. Fair trade je obchodní partnerství založené na komunikaci, průhlednosti a respektu vůči lidskému faktoru, který bývá často opomíjen. Cílem tedy je zajistit původním výrobcům a pěstitelům spravedlivý zlomek z konečné ceny výrobku, samostatnost, bezpečné pracovní podmínky a prostředí bez genderové, rasové či jiné diskriminace. Naneštěstí pro české konzumenty se v České republice nenachází dostatečný trh, a tím pádem ani investor , který by byl schopen navázat takové obchodní partnerství přímo s výrobci např. z Angoly a dovážet fair trade kávu za příjatelnější cenu, než za kterou je na trhu nyní. Cenový rozdíl mezi obyčejným zbožím a zbožím fair trade je markantní, protože momentálně dochází k importu fair trade výrobků ze západních zemí, díky čemuž se ceny navyšují.

Pro snížení cen fair trade produktů je tedy třeba zvýšit povědomí o jejich významu, k čemuž měl posloužit projekt "fair trade week" na The English College in Prague. Jeho náplní bylo pozvání zástupců několika českých fair trade dovozců, promítání filmů s fair trade tématikou, pravidelné informace v bulletinu, rozvěšení plakátů a jiných upoutávek v prostorech školy a prodej přímo dovezených fair trade produktů nebo zákusků vyrobených studenty z fair trade surovin. V průběhu roku probíhá ve škole "cake sell", kdy studenti pečou dorty a jiné deserty, které se prodávají o přestávkách. Výtěžek z těchto prodejů je investován zpět do školních projektů nebo darován na charitativní účely.

Studenti přijali projekt nadšeně


Dále se během fair trade týdne uskutečnilo několik interaktivních přednášek a workshopů s příslušnou tématikou, jejichž cílem bylo přiblížit nejen fair trade, ale i životní styl, který je s fair trade spojován. Studenti poznali osudy lidí, kterým fair trade pomohl, a díky diskuzím, které následovaly, měli příležitost si doplnit vlastní znalosti. Myšlenka tématického týdne vychází z britského školní systému, kde se podobné projekty uskutečňují pravidelně. "V Británii se často setkáváme s podobný projekty na rozšíření vědomostí a pro mě bylo výzvou přenést tento systém i do jiného prostředí," říká Su Corcoran, iniciátorka fair trade týdne a vyučující fyziky.

Za zmínku také jistě stojí fakt, že z oslovených firem se ozvali jen malí dovozci, kteří projevili zájem a ochotu, narozdíl od mezinárodních firem, z jejichž strany jsme se nedočkali žádné odezvy. Do myšlenky fair trade patří i šíření vědomostí a nebylo pro nás tedy těžké rozlišit, kdo se věnuje fair trade z vlastního přesvědčení a kdo se jen snaží rozšířit svou klientelu nabídkou "trendy" produktů. Výsledky společného snažení byly mezi studenty evidentní. "Překvapilo mě, s jakým zájmem a nadšením se celý projekt setkal. Při diskuzích jsme byli svědky zasvěcených názorů, v kterých se odráželo soukromé bádání studentů," dodává Su Corcoran. Díky velkému ohlasu lze tedy ve škole očekávat další podobné projekty, jejichž cílem bude rozšiřovat znalosti studentů i mimo hodiny výuky.

David Gaberle
student 5. Ročníku English College