Nad Atlantikem se včera otevřelo "nové nebe." Aerolinie mají na základě dohody o letovém provozu, kterou spolu loni v dubnu uzavřely Spojené státy a EU, možnost létat z jakéhokoli letiště v unii kamkoli do USA a naopak. Například francouzské aerolinie tak mohou na přímé cestě z Ameriky do Evropy přistát nejenom v Paříži, ale také v Praze nebo Madridu.

"Je to velký průlom pro všechny letecké společnosti, kterým to přinese spoustu nových příležitostí. Evropské firmy mohou začít více investovat v zámoří a naopak. Evropský trh se otevře a to také přinese mnoho pracovních míst," řekl místopředseda Evropské komise Jacques Barrot, který je rovněž zodpovědný za oblast dopravy.

Dohoda platí i pro nízkonákladové společnosti. Podle odborníků však budou mít cestu do USA jednodušší velké aerolinie, spadající pod letecké aliance Oneworld, Star Alliance a SkyTeam, kam v patří většina leteckých gigantů - mj. francouzská Air France-KLM, americké ContinentalAirlines a Delta Airlines. Členem SkyTeamu jsou i České aerolinie.

"Členové aliancí mezi sebou spolupracují a společnosti, které v nich nejsou, budou mít problém sehnat v kterémkoliv státu EU výhodnější lety do USA, a naopak," tvrdí dopravní analytik Cyrrusu Jan Procházka. "Většina nízkonákladových společností za oceán ani nelétá a nemyslím si, že by kvůli této dohodě urychleně začaly nakupovat dálková letadla," dodal.

Ze všech letů více než dvě třetiny směřují nyní do Spojených států, třetina míří do Kanady. Na evropské straně oceánu dominuje Británie, která si drží zhruba čtyřicetiprocentní podíl na celkové dopravě mezi USA a státy EU. Na druhém místě je Německo se 17 % a na třetím je s patnáctiprocentním podílem Francie. Mnoho letadel létá i na nizozemská nebo italská letiště.

Česko patří k zemím s menším počtem spojů do zámoří. Kromě Atlanty se z Prahy přes Atlantik pravidelně létá ještě do Toronta a New Yorku, kam směřují letadla ČSA. České aerolinie však zatím letecké spojení do USA rozšiřovat nebudou. "Pro nás se tím nic zásadního nezmění, protože máme lety po Spojených státech nasmlouvány s Delta Airlines. Kvůli uvolnění letového prostoru ani zatím nezvažujeme nové linky," řekla mluvčí ČSA Daniela Hupáková.

S velkými změnami nepočítají ani odborníci. Domnívají se, že do "srdce" Evropy budou přímo z Ameriky létat jen některé z velkých aerolinií. "Nemyslím si, že by Praha byla najednou přeplněná novými letadly. Tak viditelná změna to určitě nebude," říká Procházka.


Nový letecký provoz nad Atlantikem

Vznik dohody mezi USA a EU

Spojené státy americké podepsaly s Evropskou unií smlouvu o liberalizaci leteckého provozu nad severním Atlantikem 30. dubna 2007 ve Washingtonu.
Nová dohoda platí pro všechny letecké společnosti ve Spojených státech a Evropské unii.
Nová dohoda umožňuje přímo létat do USA i jiným evropským zemím, kterým přímé transatlantické spojení do této doby zcela chybělo.

Česko patří k zemím s menším počtem spojů do zámoří. Kromě Atlanty se z Prahy přes Atlantik pravidelně létá kromě New Yorku také do kanadského Toronta, kam směřují letadla Českých aerolinií. ČSA však oznámily, že letecký provoz do USA zatím zvyšovat nebudou.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist