Zhruba patnáct různých karet by už mohl mít v peněžence řidič, který by chtěl využívat při tankování paliv v Česku všechny dostupné systémy bezhotovostních plateb. Kreditní karty pro své zákazníky už mají prakticky všechny přední petrolejářské firmy. A přibývají další.

Nejnověji rozvíjí systém pro své čerpací stanice EuroOil státem ovládané Čepro. Letošní novinkou jsou i karty IDS od společnosti Kuwait Petroleum, které u prvních sedmi čerpaček akceptuje nejpočetnější tuzemská síť - Benzina.

Hotovost je přežitek

"Jde o moderní bezhotovostní systémy, které při modernizaci sítě našich dvou set pump nemohou chybět. Jednáme o jejich akceptaci i v jiných sítích," říká člen představenstva Čepra Tomáš Zikmund. Karty EuroOil jsou určené soukromým osobám, živnostníkům i velkým společnostem a poskytují všechny dostupné služby - od měsíčních výpisů, faktur a daňových dokladů po slevy při větším nákupu.

Podobně postupuje i Benzina, která ke svým už rozšířeným vlastním kartám v síti 320 pump nově nabízí u hlavních dálničních tahů služby karty IDS. Kuwait Petroleum je přes anglickou dceru provozuje nejčastěji pod značkou Q 8 u 650 benzinových pump po celé Evropě.

Firmy nikde nezveřejňují, kolik litrů a za kolik peněz prodaly benzinu, nafty a plynu prostřednictvím svých kartových systémů. Odhaduje se ale, že zhruba jen 25 procent tržeb u tuzemských čerpaček inkasují pumpaři v hotových penězích. Zbytek jde na vrub nejrůznějších čipových nebo magnetických karet.

Řidiči osobních vozů využívají hlavně všude dostupné klasické bankovní karty typu Visa nebo MasterCard, v případě osobních vozů firem pak i kreditní karty specializované společnosti CCS. Přestože CCS poskytuje firmám nejrůznější výpisy o množství a místě tankování a další servis, nemá rozšířený systém množstevních slev.

Jde hlavně o kamiony

Největší konkurenční boj se tak odehrává na poli nákladní dopravy. Ostatně Českem loni proteklo skoro pět miliard litrů nafty, o čtyři procenta více než předloni. A pro flotily kamionů s velkoobjemovými nádržemi jsou množstevní slevy lákadlem číslo jedna. K dispozici mají většinou i zmíněné výpisy transakcí v měsíčních fakturách, účtování bez DPH a jeho úhradu za zákazníka, nejrůznější benefity. Pumpařským sítím pak věrnostní karty zajišťují vyšší výtoče - odbyt.

"Karty mají i společnou výhodu - nemusíte vozit hotovost. Navíc ty množstevní slevy a další služby dávají těmto platbám v nákladní dopravě obrovskou budoucnost," říká šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček.

Už nyní operují na českém trhu největší evropské tankovací karetní firmy - německé společnosti DKV a UTA, jejichž kreditní karty především pro nákladní dopravu akceptuje v téměř 40 zemích skoro 30 tisíc čerpaček. Podobné rozšíření mají EuroShell karty britsko-nizozemského gigantu Shell.

OMV a Agip spoluvlastní a ve svých pumpách provozují karty Routex, do Evropy se už šíří i kreditní karty české společnosti WAG - eurowag, zastoupeny jsou u nás i karty firmy AS 24 - součásti francouzského Totalu, německé karty Tankpool 24, tuzemské společnosti JS Petrol a další.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist