Zhruba patnáct různých karet by už mohl mít v peněžence řidič, který by chtěl využívat při tankování paliv v Česku všechny dostupné systémy bezhotovostních plateb. Kreditní karty pro své zákazníky už mají prakticky všechny přední petrolejářské firmy. A přibývají další.
Nejnověji rozvíjí systém pro své čerpací stanice EuroOil státem ovládané Čepro. Letošní novinkou jsou i karty IDS od společnosti Kuwait Petroleum, které u prvních sedmi čerpaček akceptuje nejpočetnější tuzemská síť - Benzina.
Hotovost je přežitek
"Jde o moderní bezhotovostní systémy, které při modernizaci sítě našich dvou set pump nemohou chybět. Jednáme o jejich akceptaci i v jiných sítích," říká člen představenstva Čepra Tomáš Zikmund. Karty EuroOil jsou určené soukromým osobám, živnostníkům i velkým společnostem a poskytují všechny dostupné služby - od měsíčních výpisů, faktur a daňových dokladů po slevy při větším nákupu.
Podobně postupuje i Benzina, která ke svým už rozšířeným vlastním kartám v síti 320 pump nově nabízí u hlavních dálničních tahů služby karty IDS. Kuwait Petroleum je přes anglickou dceru provozuje nejčastěji pod značkou Q 8 u 650 benzinových pump po celé Evropě.
Firmy nikde nezveřejňují, kolik litrů a za kolik peněz prodaly benzinu, nafty a plynu prostřednictvím svých kartových systémů. Odhaduje se ale, že zhruba jen 25 procent tržeb u tuzemských čerpaček inkasují pumpaři v hotových penězích. Zbytek jde na vrub nejrůznějších čipových nebo magnetických karet.
Řidiči osobních vozů využívají hlavně všude dostupné klasické bankovní karty typu Visa nebo MasterCard, v případě osobních vozů firem pak i kreditní karty specializované společnosti CCS. Přestože CCS poskytuje firmám nejrůznější výpisy o množství a místě tankování a další servis, nemá rozšířený systém množstevních slev.
Jde hlavně o kamiony
Největší konkurenční boj se tak odehrává na poli nákladní dopravy. Ostatně Českem loni proteklo skoro pět miliard litrů nafty, o čtyři procenta více než předloni. A pro flotily kamionů s velkoobjemovými nádržemi jsou množstevní slevy lákadlem číslo jedna. K dispozici mají většinou i zmíněné výpisy transakcí v měsíčních fakturách, účtování bez DPH a jeho úhradu za zákazníka, nejrůznější benefity. Pumpařským sítím pak věrnostní karty zajišťují vyšší výtoče - odbyt.
"Karty mají i společnou výhodu - nemusíte vozit hotovost. Navíc ty množstevní slevy a další služby dávají těmto platbám v nákladní dopravě obrovskou budoucnost," říká šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček.
Už nyní operují na českém trhu největší evropské tankovací karetní firmy - německé společnosti DKV a UTA, jejichž kreditní karty především pro nákladní dopravu akceptuje v téměř 40 zemích skoro 30 tisíc čerpaček. Podobné rozšíření mají EuroShell karty britsko-nizozemského gigantu Shell.
OMV a Agip spoluvlastní a ve svých pumpách provozují karty Routex, do Evropy se už šíří i kreditní karty české společnosti WAG - eurowag, zastoupeny jsou u nás i karty firmy AS 24 - součásti francouzského Totalu, německé karty Tankpool 24, tuzemské společnosti JS Petrol a další.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist