Až páteční tragická nehoda tramvaje přiměla ostravský dopravní podnik k rozhodnutí namontovat na jednokolejnou trať signalizaci. I fakt, že se zde řidiči orientují jen podle vlastního zraku a časů na jízdním řádu, je zjevně příčinou těžké nehody, při níž zemřeli tři lidé.

Až 10 let vězení

Dalších osmatřicet lidí bylo zraněno, z toho třináct těžce. Jejich stav je podle posledních zpráv již stabilizován. Mezi těžce zraněnými je i pravděpodobný viník nehody - řidič jedné z tramvají. Ten bude čelit trestnímu stíhání. Za obecné ohrožení mu hrozí až deset let. Nyní o něj kvůli špatnému psychickému stavu pečuje psychiatr.

Tramvaje linky číslo 5 se čelně srazily v pátek vpodvečer mezi zastávkami Poruba koupaliště a Vřesina.

Čtyřiadvacetiletý řidič podle prvotního šetření Drážní inspekce zřejmě doháněl zpoždění.

"Nepočkal na zastávce, až se mine s protijedoucím vozem, a navzdory zákazu vjel na jednokolejnou trať," uvedl mluvčí inspekce Zdeněk Neusar.

Oběti Ostrava odškodní

Na tragické následky nehody pak mohlo mít vliv navíc i to, že jedna z tramvají mírně překročila maximální povolenou rychlost.

"Oba řidiči brzdili všemi dostupnými prostředky, poté se snažili opustit kabiny. Povedlo se to jen řidiči tramvaje se dvěma vozy, kterého pak náraz zřejmě vymrštil oknem ven," dodal ředitel ostravské drážní inspekce Petr Maikranz. Hasiči vyprošťovali zraněné ze zaklíněných vozů téměř tři hodiny. Na místě nehody zasahoval také záchranářský vrtulník, který absolvoval celkem sedm letů. Zranění byli přepravováni do čtyř nemocnic. Den po nehodě se sešel ostravský primátor Petr Kajnar s vedením místního dopravního podniku a domluvili se na odškodnění zraněných i rodin obětí. Magistrát chce také úsek, na kterém došlo k nehodě, vybavit elektronickou signalizací a bezpečnostním systémem. Všechny okolnosti nehody budou definitivně známy až ve středu. Do té doby chtějí drážní inspektoři na místě provést rekonstrukci srážky a také zjistit, v jakém stavu byly obě tramvaje před nehodou.

"Ověříme například podmínky, na jakou vzdálenost se mohli řidiči vidět. Definitivně také vyloučíme technickou závadu souprav jako možnou příčinu a vyčíslíme škody, které předběžně odhadujeme na dva miliony korun," dodal mluvčí inspekce Neusar.


HN_080414_05a_ctk.jpg
Hasiči vyprošťovali zraněné ze zaklíněných vozů téměř tři hodiny. Záchranářský vrtulník absolvoval celkem sedm letů. Zranění, kterých bylo 38, byli přepravováni do čtyř nemocnic.

Foto: čtk