Společnost Telefónica O2 uspořádala v rámci Career Days 2008 pro studenty trénink na téma "Co čekat od Assessment Centre?". Jeho smyslem bylo představit tuto metodu výběru zaměstnanců studentům a ukázat jim, na co se připravit a co od Assessment Centre (AC) očekávat. Pod pojmem Assessment Centre se skrývá skupinová metoda výběrového řízení, založená především na sérii simulací typických pracovních situací (jedná se nejčastěji o tzv. modelové situace či případové studie), při nichž se testuje způsobilost účastníka pro danou pracovní pozici.
Trénink vedli dva pracovníci společnosti Telefónica O2, konkrétně Lucie Thurnvaldová a Tomáš Doležel. Oba jsou zástupci personálního oddělení a ve své práci tuto metodu výběru zaměstnanců využívají, a to především k výběru zaměstnanců na pozice, které mají přímou vazbu na zákazníka, nebo při obsazování manažerských pozic.
Tréninku se zúčastnilo 20 studentů, trval 60 minut a byly v něm zahrnuty i některé prvky, které se při AC běžně používají. Studenti se např. dozvěděli, proč se forma výběru AC používá, kdy je užitečná, jaké jsou její výstupy a nač se mají připravit, pokud se budou ucházet o místo, u něhož je výběrové řízení touto formou nutné absolvovat. Dozvěděli se také, jakou formu mají AC ve společnosti Telefónica O2.
Mezi největší výhody AC patří možnost porovnat větší počet kandidátů najednou, a získat komplexnější informace o nich. A pro účastíky daleko větší možnost projevit své schopnosti a dovednosti, jako např. přizpůsobivost, situační pohotovost či schopnost spolupráce v týmu.
Mezi největší nevýhody zase např. patří to, že na výkonu uchazeče se může negativně projevit jeho nervozita. Jak ovšem upozornil Tomáš Doležel: "Zdravá nervozita může být i projevem správné motivace, neboť z ní lze usuzovat, že uchazeč o pracovní místo skutečně stojí."
V průběhu tréninku se např. studenti ptali, zda tato metoda zaručí výběr správného uchazeče a zda se uchazeči nemohou tzv. stylizovat do rolí. Na tuto otázku Tomáš Doležel odpověděl: "Žádná metoda vám stoprocentní záruku výběru toho pravého nedá. Ani Assessment Centre v tomto smyslu není všelék, dovede však otestovat celou řadu schopností a dovedností, které byste při klasickém osobním pohovoru neměli šanci poznat... Co se stylizace do rolí týče - někteří lidé pochopitelně mají tendence "sehrát divadlo". Nám však během AC, ač se to tak na první pohled nemusí zdát, o to nejde. Naopak, chceme, aby se jeho účastníci chovali co nejpřirozeněji."
A co zájem studentů a jejich aktivita přinesla zástupcům O2? Ptáme se Martina Beka, výkonného ředitele po lidské zdroje a podpůrné služby:
Pokolikáté se vaše společnost účastní Career Days a proč?
Naše společnost je již tradičním účastníkem Career Days. Je to pro nás příležitostí setkat se se studenty a talenty z řad vysokoškoláků a představit jim naši společnost jako potenciálního zajímavého zaměstnavatele. Pro studenty VŠ je to zase příležitost setkat se se zástupci naší společnosti i jinak, než na výběrovém řízení. Setkání na Career Days neprobíhají totiž pouze se zástupci personálního oddělení. Např. v tomto roce jsme studentům představili 15 našich spolupracovníků z různých částí společnosti (marketing, finance, obchod, IT a telekomunikace). Byli to většinou kolegové, kteří u nás začínali hned po škole a postupně se vypracovali. Studenti se tak s nimi mohli snadno identifikovat, protože mnozí z nich jsou dnes před rozhodnutím, kde začít svou kariéru. Musím říci, že tyto osobní příběhy našich kolegů studenty opravdu zaujaly, protože za nimi byli konkrétní lidé a O2 jako firma tak podle mého názoru získala lidskou tvář.
Na závěr našeho malého seriálu o Career Days 2008 se sluší poskytnout shrnutí. Ptáme se tedy Petry Vondráčkové z pořádající organizace AIESEC:
- Jak jste byli coby organizátoři spokojeni s průběhem a účastí?
Z pohledu organizátora mohu říci, že se naše očekávání naplnila. Na přípravě Career Days pracoval devítičlenný tým po dobu osmi měsícu a na místě konání se toto číslo rozrostlo až na 70 členů organizačního týmu. Tento projekt se uskutečnil už po šestnácté a letos jsme dosáhli nejvyšší návštěvnosti v celé historii. V průběhu dvou dní jsme na Career Days přivítali 1721 návštěvníků. Co se týče počtu firem, tak i v této oblasti jsme dosáhli vyššího čísla než loni, díky účasti 41 společností a 2 MBA škol, což zařadilo Career Days 2008 mezi nejúspěšnější ročníky v historii, a to i přes revoluční přestěhování Career Days do nových prostor.
- A co sami studenti? Jak ti hodnotili Career Days 2008?
Zpětnou vazbu od účastníků v současné době zpracováváme, proto mohu soudit zatím pouze z ohlasů, které jsme dostali na místě. Většina účastníků ocenila profesionalitu této akce a inovace, které v tomto roce proběhli.
- Letos se akce uskutečnila v nových prostorách - jak se osvědčily?
Organizace Career Days má velké nároky na místo konání, proto není jednoduché najít vyhovující prostory. Letos jsme se rozhodli Career Days přemístit do hotelu Diplomat a tento krok hodnotím velice pozitivně. Nové prostory splnily naše očekávání a pomohly nám posunout Career Days zase o krok dál.
Ještě bych dodala, že kromě Career Days, které probíhají jednou ročně, se snažíme studentům nabídnout i jiné možnosti rozvoje. Celoročně mají studenti možnost vyjet na zahraniční pracovní stáž, přičemž přihlašování probíhá právě v tuto dobu. Studenti se mohou dozvědět více na www.aiesec.cz. Studenti, kteří chtějí raději získat zaměstnání v ČR, mohou využít portál www.tvojekariera.cz, kde naleznou nabídky pracovních míst jak na plné, tak i částečné úvazky
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist