Mezi studovaným oborem a uplatnitelností na trhu práce existuje přímá úměra. Absolventi určitých humanitních směrů hledají uplatnění na trhu práce jen velmi obtížně, zatímco studenti ekonomických nebo technických oborů jsou na trhu práce doslova "na roztrhání". Mají možnost vybrat si z široké nabídky velmi dobře odměňované práce. V průzkumech se opakovaně objevují tři hlavní motivační faktory, které u absolventů rozhodují o volbě budoucího zaměstnání - možnosti růstu, rozvoje, postupu a příležitost pracovat v zahraničí, dále pak jméno a prestiž firmy a konečně mzdové ohodnocení. Zaměstnavatelé v boji o talenty a mladé, inspirativní a energické zaměstnance rok od roku zvyšují své nabídky. Nic však není zadarmo. Vysoká mzda odpovídá vysokým nárokům a očekáváním. Atraktivní zaměstnavatelé navíc stále více využívají při výběrovém řízení náročných hodnoticích středisek, assessment center, kdy sítem projdou skutečně jen ti nejlepší z nejlepších.

Před deseti lety...


Při srovnávání dnešních a minulých absolventů je třeba nejprve si uvědomit společenský kontext, který výrazně ovlivnil přístup posledních generací. V roce 1998 přicházeli na trh absolventi, kteří měli v kapse čerstvý diplom s inženýrským nebo magisterským titulem a v prvním ročníku na střední škole prožili "sametovou revoluci". Tito mladí lidé byli obrovsky motivovaní a chtěli se chopit příležitostí, které se před nimi otevřely. Sálal z nich obrovský elán, vysoké pracovní nasazení a velká chuť něco dokázat. Aby načerpali novinky a nové poznatky, neváhali stát fronty u předních zaměstnavatelů, kteří měli jen trochu zahraniční know-how či zázemí.

...pro informace obětovali i volný víkend


Zmiňme například v této době velmi populární víkendový (zdůrazňujeme víkendový) blok finančních, auditorských a poradenských společností, který organizovalo sdružení AIESEC pod názvem Finanční víkend. V sobotu se studentům představily první čtyři společnosti, každá s asi hodinu a půl trvajícím blokem a krátkou závěrečnou diskusí. Další čtyři firmy se představily v neděli. A věřte nebo ne, posluchárny byly v sobotu ráno stejně nabité jako v neděli odpoledne. Účastníci v té době dokonce hradili organizátorům vstupné. Kdo chtěl pracovat v atraktivním oboru, musel se hodně snažit, navázat kontakt s firmou a hlavně uspět v obrovské konkurenci ostatních uchazečů. V té době byly informace o firmách méně dostupné a právě proto tak cenné.

Současný absolvent? Náročný a informovaný


Nyní je situace zcela opačná. Je naprosto nemyslitelné uspořádat pro studenty jakoukoliv aktivitu o víkendu. Naopak, student čeká kromě vyčerpávajících informací o firmě minimálně i drobný dárek, "give-away". Firmy se s nabídkami pro studenty předhánějí - od nejrozmanitějších "dnů otevřených dveří" až po "studentské soutěže" s velmi atraktivními cenami - a když atraktivními, tak tím myslíme například výhry v hodnotě 50 až 100 000 Kč nebo cestu či pobyt v zahraničí. Populární jsou i nejrůznější vzdělávací a zaměstnavatelské aktivity jako workshopy, přednášky nebo akademie. Studenti si mohou vybírat a také si vybírají!

Virtuální veletrhy


S příležitostmi, při nichž se studenti mohou setkat s budoucími zaměstnavateli, se doslova roztrhl pytel. Stačí se jen podívat na množství veletrhů, které probíhají nejen na samotných školách, ale i mimo vysokoškolské posluchárny. V současné době probíhají některé veletrhy, jako například Šance při Vysoké škole ekonomické v Praze, dokonce i dvakrát ročně. Nově přibývá i veletrhů pořádaných při školách. V loňském roce proběhl v pořadí druhý veletrh na České zemědělské univerzitě v Praze a letos se uskuteční první ročník pořádaný na Technické univerzitě v Liberci. Letošních Career Days se účastnilo více než 40 firem, což dokazuje velký zájem zaměstnavatelů. Zároveň padl rekord v návštěvnosti - na své potencionální zaměstnavatele se přišlo podívat více než 1700 studentů. K informačnímu boomu přispěl významnou měrou internet. Patří mezi hlavní zdroje informací jak o volných pozicích, tak i o firmách samotných. A dříve "fyzické" veletrhy se již začínají přesunovat i do virtuálního prostoru - příkladem může být největší český server pracovních nabídek www.jobs.cz, na němž bude v dubnu tohoto roku opět probíhat virtuální veletrh pro absolventy Měsíc absolventů On-line.

Chci kariéru i zábavu


Velmi dobré odborné znalosti, technická vybavenost, jazykové znalosti a suverénní práce s moderní technikou - to je profil současného absolventa. Řada z nich chce vyvážený život - kariéru i zábavu. Ve srovnání s generací před deseti lety často chybí dnešním absolventům právě ona cenná motivace, nasazení a snaha udělat něco navíc, něco významně nad očekávání. Zaměstnavatelé již zkrátka nemohou počítat s tím, že se pro ně čerstvý absolvent "rozkrájí", a to i přesto, že se teprve bude vše učit a zaměstnavatel do něj bude investovat nejen mnoho financí spojených s dalším školením a růstem, ale i energii a čas služebně starších kolegů, kteří mu budou předávat své zkušenosti. Rozevírají se také nůžky mezi úrovní absolventů, například v jazykové vybavenosti. Někteří studenti opakovaně absolvují studijní nebo pracovní stáže v zahraničí a jejich jazyková vybavenost a připravenost je pak přímo ohromující. Naopak jiní předvedou sotva jazykové minimum, které jim ve škole postačovalo.

Budoucnost? Například profesně-poradenská centra...


A co nás může čekat do budoucna? Netroufneme si odhadnout, jak budou vypadat absolventi v roce 2018 či jak bude absolventský trh v ČR fungovat, i když statistické informace o populačním poklesu a stárnutí Evropanů jsou obecně známé. Za zmínku by mohly stát trendy z Velké Británie nebo USA, kde při volbě zaměstnání hrají u absolventů důležitou roli profesně-poradenská centra, která působí při vysokých školách jako poradní orgány při volbě profese nejen pro studenty, ale i rodiče studentů. Poradenská centra orientují studenty nejen na firmy, které odpovídají jejich kvalifikačním profilům, ale mají za úkol zohlednit a identifikovat talent, vlohy, předpoklady a hodnotovou orientaci absolventů. Existuje pak velká pravděpodobnost, že profil studenta a požadavky firmy najdou společný průnik. Svou roli hrají i rodiče absolventů, pro něž řada firem nebo škol pořádá dny otevřených dveří. Získat náklonnost rodičů je velmi důležité, neboť studia v zahraničí jsou finančně náročná a často se na jejich financování podílí rodiče nebo se zadlužují samotní studenti. Je pak velmi důležité, aby absolvent na trhu zvolil firmu, kde svou profesi uplatní a náklady na studium postupně splatí. n


partner společnosti KPMG Česká republika odpovědný za nábor studentů


Senior Manager v oddělení řízení lidských zdrojů společnosti KPMG Česká republika

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist