Pro sledování dálkové přepravy zboží je už v současné době k dispozici systém, jehož mobilní část je tvořena vozidlovou jednotkou (Siemens MJ2016) s vestavěným modulem pro komunikaci v mobilní síti GSM, přijímačem GPS a šestnáctibitovým procesorem, který sleduje provoz a organizuje činnost jednotky směrem k nadřazenému systému. K mobilní jednotce lze také připojit skener čárového kódu Psion, jehož prostřednictvím lze například automaticky registrovat nakládané a vykládané zboží (skener lze nahradit klávesnicí s možností ručního vkládání dat). Perspektivně bude mobilní jednotka dovybavena také komunikačním modulem kompatibilním s mikrovlnným systémem pro výběr mýtného. Mobilní jednotka komunikuje s družicovým pozičním systémem GPS a přes mobilní síť GSM se serverem a dispečerským pracovištěm prostřednictvím instrukcí SMS odesílaných v přesně definovaném formátu. Monitorování polohy vozidel probíhá v reálném čase, data vyhodnocovaná prostředky GPS se mohou porovnávat s časovým i traťovým plánem cesty a dispečer je tak prakticky okamžitě upozorňován na vozidla, která se odchýlila bezdůvodně od stanovené trasy (přenáší se čas, rychlost, stání a směr jízdy) nebo jež neplní časový harmonogram jízdy (zprávy o zpoždění). Poloha sledovaných vozidel se zobrazuje na monitoru dispečera přes mapový podklad a dopravní situace se může v pravidelných intervalech také automaticky zapisovat do paměti serveru pro pozdější vyhodnocování. Vývoj systému není ukončen a v blízké budoucnosti bude zřejmě disponovat ještě celou řadou dalších funkcí, jejichž detailnější popis lze získat například na adrese www.tracker.cz.

Jiří Kříž

redaktor časopisu Sdělovací technika