Česká energie, a.s., je dnes již poměrně známý pojem na českém energetickém trhu. Obchodního ředitele ing. Eduarda Pálky jsme požádali o stručné představení společnosti a o poodhalení tajemství jejího úspěchu na trhu?

Společnost Česká energie byla založena v roce 2002 s cílem poskytovat své služby na českém liberalizovaném trhu s elektrickou energií a zemním plynem. V roce 2002 se podmínky pro vstup na trh teprve formovaly a naše společnost se orientovala na poradenství v oblasti optimalizace nákladů za energie. Současně jsme na základě zkušeností formovali svou budoucí strategii. V první etapě liberalizace trhu s elektrickou energií se uvolňovaly obchodní vztahy s největšími českými průmyslovými odběrateli. I my jsme samozřejmě pošilhávali po tomto segmentu, ale naše rozhodnutí bylo jednoznačné, a to orientovat se na služby malým a středně velkým podnikům, podnikatelům a živnostníkům. Ze segmentu korporátní klientely jsme se soustředili na společnosti a nebo skupiny s velkým počtem odběrných míst.

A v čem je tedy skryto vaše tajemství úspěchu ve srovnání s takovými giganty jakými jsou ČEZ, RWE a další?

Kromě konkurenceschopné ceny, která je samozřejmě důležitá, jsou to ale především služby, které naše společnost každému klientovi k dodávce automaticky a na míru jeho potřeb poskytuje. Podmínky velkoobchodního trhu s elektrickou energií jsou dnes takové, že jednotlivé konkurenční nabídky dodávek se řádově liší o jednotky procent. Někdy i řádově významnějších úspor v nákladech však dosahujeme právě v oblasti poradenství a zpracování fakturačních dat.

Můžete své služby trochu více přiblížit?

Malé a středně velké podniky v řadě případů nemají žádného vlastního energetika a nebo je to kumulovaná funkce. Naše společnost v takovém případě nejen dodává energii, ale i radí klientovi jak se dívat na distribuční složku nákladů, na svou spotřebu, kde hledat rezervy, co má vliv na náklady a jak je hlídat či regulovat. Doporučujeme přijímat opatření která vedou ke snížení nákladů za elektrickou energii ale samozřejmě tak, aby nijak negativně neomezovala výrobu a nebo provoz klienta. Svou roli vnímáme tak, aby se náš klient mohl plně soustředit na své podnikatelské aktivity a měl jistotu, že v naší společnosti má partnera, který se stará o efektivitu jeho nákladů za energie. A tyto úspory jsou v řadě případů výrazně vyšší než rozdíl v nabídkách cen za dodanou energii.

Ale jak to vypadá v praxi? Můžete uvést nějaké příklady?

Samozřejmě. Vždy když přebíráme dodávky novému klientovi, nějakou dobu shromažďujeme měřená data a monitorujeme jeho chování jako odběratele. Pak tato data a informace analyzujeme a navrhujeme opatření. Naše doporučení odpovídají individuální povaze každého odběrného místa. A chcete li slyšet nějaké příklady realizovaných opatření v praxi, pak můžeme začít tím základem, kterým jsou kompenzace jalové energie, přes řízení a kontrolu špičkových odběrů až po změnu režimu práce. Tím, že jsme jak dodavatelem elektrické energie, tak zemního plynu, můžeme například opravdu nezávisle doporučit klientovi nákladově nejvýhodnější způsob vytápění jeho objektů. Takové doporučení teď realizujeme u jednoho z našich významných klientů, který má velký počet provozoven a roční úspory na jednu provozovnu dosahují řádově statisíců korun. U jiného klienta jsme řešili otázku směnného provozu a přeprogramování vybraných automaticky řízených spotřebičů na dobu, kdy dodáváme elektrickou energii v nízkém tarifu. Úspora bez jakéhokoli dopadu do výrobního programu přesáhla 10 % nákladů. Někdy ale stačí i skutečně jednoduché posouzení situace očima ekonoma a energetika. Vždy je to o schopnostech, zkušenostech a týmové práci našich specialistů a jejich schopnosti posoudit konkrétní situaci.

Zmínil jste se, že úspor dosahujete v oblasti zpracování fakturačních dat. Jak tomu mám rozumět?

To se týká zejména těch subjektů, které mají více provozoven a nebo elektroměrů či plynoměrů a třeba ještě dislokovaných po celé republice. Když jsme vyhodnocovali naše zkušenosti z poradenství, měli jsme před sebou pořád obrázek toho, jak odborní pracovníci a účtárny našich klientů zpracovávali každý měsíc horu faktur za energie a v řadě případů neměli sílu tyto faktury kontrolovat z hlediska jejich věcné správnosti a dále s daty pracovat s cílem řídit a plánovat své náklady. Jakákoli důslednost byla pro ně ohromnou pracovní zátěží. Tato zkušenost nás nakonec přiměla vyvinout vlastní SW fakturační nástroj, umožňující efektivní zpracování velkého množství odběrných míst a poskytnutí těchto fakturačních dat v přehledné, detailní a počítačově dále zpracovatelné formě klientovi a to ve struktuře přesně odpovídající struktuře jeho nákladových středisek. Máme dnes kupříkladu klienty, kteří mají několik set provozoven po celé republice a elektrickou energii elegantně zúčtovávají jednou účetní položkou měsíčně do svého účetního systému. Samozřejmě taková faktura má v papírové podobě třeba i několik set stran, ale v její elektronické podobě s ní může efektivně pracovat jak vnitropodnikový controling, tak management při plánování nákladů, či energetik při hodnocení technických opatření. A pracovníci účtárny, kteří dříve každý měsíc typovali jednotlivé faktury do účetního systému klienta se mohou věnovat třeba právě vnitřnímu controllingu. To už se dostáváme do oblasti efektivního využití kvalifikovaných pracovníků a jejich pracovní doby.

V této souvislosti musím zmínit další nezanedbatelnou službu, kterou našim klientům poskytujeme a kterou oceňují zejména ekonomické útvary našich klientů. Tou je zdánlivá maličkost a to schopnost uzavřít fakturace u maloodběrů k 31. 12. běžného roku a nebo třeba i s měsíční frekvencí, pokud si to klient přeje. Tato služba umožňuje uzavřít účetní rok bez starostí s dohadnými položkami za spotřebovanou elektrickou energii.

Hovoříme stále o vašich dodávkách a službách v oblasti elektrické energie. Občas do toho zmíníte i zemní plyn. Jste dodavatelem obou energetických médií a to co poskytujete v elektrické energii poskytujete i u zemního plynu?

Ano jsme dodavatelem obou médií, tedy elektrické energie i zemního plynu. Trh se zemním plynem byl v ČR plně liberalizován teprve v loňském roce a od té doby jej také našim klientům zajišťujeme, ale služby operátora trhu, nezbytné pro komfortní obsluhu našich klientů se v plné míře standardizují až v průběhu letošního roku. Stále však přetrvává problém přístupu obchodníků k zásobníkům zemního plynu, který je nezbytnou součástí souvisejících služeb.

Tak jak se dokončuje formát elektronické komunikace na velkoobchodním trhu, dokončujeme v těchto dnech elektronickou formu fakturace směrem k našim zákazníkům. Věřím, že klientský portál připravený pro zemní plyn bude mít stejnou pozitivní odezvu, jako portál pro elektrickou energii. Vždyť dnes naši klienti mají nejen on line přístup k měřeným datům, ale mohou si stáhnout a dále vyhodnocovat celou historii spotřeby a vliv jednotlivých parametrů na náklady, třídit si data podle provozoven, krajů a nebo dalších kritérií. K dispozici mají elektronický archiv faktur a k tomu konzultace našeho týmu. S radostí pozoruji, jak se postupně buduje skutečně operativní komunikace našich specialistů s našimi klienty. Individuálním přístupem možná jdeme proti trendu neosobních Call Center, ale chceme, aby naši klienti cítili, že jsme jim plně k dispozici.

rkp