Nová daňová reforma však karty s možnostmi volby financování značně zamíchala. Jednou z hlavních změn, a pro řadu společností tou nejzásadnější, je u finančního leasingu ztráta funkce daňového štítu sjednocením odpisové sazby z 3 na 5 let. "Pokud například přepravní společnost najezdí ročně 50 tisíc kilometrů a více, potřebuje vůz odepsat a vyměnit podstatně dříve než za pět let, což jí současná daňová legislativa neumožňuje," uvedl obchodní a marketingový ředitel společnosti ALD Automotive Jaroslav Laur. "Obecně lze předpokládat, že se firmy začnou více zajímat o další formy financování, jako jsou operativní leasing, u drobných spotřebitelů pak úvěr nebo splátkový prodej." To potvrzují i první statistické výsledky České leasingové a finanční asociace, která ve své zprávě za první čtvrtletí 2008 uvádí zvýšení podílu operativního leasingu na celkovém objemu leasingu strojů, zařízení a dopravních prostředků na 16,4 %.

Exotická ryba ve firemním akváriu vozového parku?


Jaké jsou vlastně základní vlastnosti operativního leasingu a pro koho je vhodný? Podívejme se nejdříve trochu do historie. Ještě před několika lety byl operativní leasing, potažmo operativní full-service leasing, takřka naprostou neznámou. Stejně tak tržní podíl obou produktů byl na leasingovém trhu nových osobních a užitkových vozů velmi nízký (pod 5 %), a to zejména ve srovnání s vyspělými evropskými ekonomikami. Časy se však mění. Co se u nás ještě nedávno zdálo jako exotický závan z dalekých krajů, je v dnešní době už samozřejmostí a nedílnou součástí leasingového trhu.

Finanční leasing versus operativní leasing


Podíváme-li se na tuzemský leasingový trh, nalezneme zde dva základní produkty: finanční leasing a operativní leasing. Automobil ve finančním leasingu je v průběhu trvání leasingové smlouvy stoprocentně odepsán a jeho zůstatková hodnota je nulová nebo symbolická. Po řádném ukončení smlouvy se předmět leasingu stává majetkem nájemce. Jde tedy v podstatě o určitou formu úvěru.

U operativního leasingu má ovšem odpisová křivka jiný tvar, u tříletého operativního pronájmu končí např. na 40 % z pořizovací ceny vozu. Klient hradí ve finančních splátkách pouze rozdíl mezi netto pořizovací cenou a zůstatkovou hodnotou (v tomto případě 60 %), finanční splátka je tudíž nižší než u finančního leasingu. Předmět leasingu (vozidlo) se po ukončení smluvního vztahu vrací leasingové společnosti, nestává se majetkem nájemce. Jde tedy o formu dlouhodobého pronájmu. Oproti finančnímu leasingu jsou zde všechny splátky plně uplatnitelné do nákladů bez ohledu na dobu pronájmu. V operativním leasingu existují i alternativy, kdy má klient opci na odkup vozidla po ukončení jeho pronájmu, a může si ho tedy např. za zmíněných 40 % z původní ceny odkoupit.

Zákazníci mají k dispozici i další možnosti financování


Nová daňová reforma do jisté míry znevýhodnila u nás doposud velmi rozšířený finanční leasing. Řada zájemců o financování nákupu, zejména osobních automobilů, se poohlíží po dalších formách financování. Pro mnohé může být výhodný úvěr, ale jsou také další možnosti financování, při kterých jsou klienti do jisté míry hýčkáni. Pokud bychom se chtěli posunout dále, dá se velmi vážně uvažovat o outsourcingu, nebo také o full-service leasingu, který může u užitkových vozidel být velmi zajímavým řešením.

Podle Jaroslava Laura ze společnosti ALD Automotive není full-service leasing nic jiného než konkrétní forma outsourcingu, navíc zejména v zahraničí jedna z nejrozšířenějších. Jde o model, kdy specializovaná leasingová společnost přebírá za svého klienta veškerou agendu spojenou se správou, provozem a financováním vozového parku. Vhodnost využití full-service leasingu závisí na mnoha faktorech, z nichž nejdůležitější jsou velikost vozového parku, způsob jeho správy, konkrétní forma používání vozidel, nastavení interních procesů a jejich efektivita. Při využití full-service leasingu pak dojde zejména k těmto pozitivním posunům:

- zefektivnění administrativy;

- zprůhlednění správy flotily;

- zjednodušení provozně administrativních procesů;

- snížení nebo úplná eliminace rizik;

- úspoře počtu zaměstnanců;

- úspoře času;

- snížení nákladů;

- zlepšení finančních ukazatelů v mezinárodních účetních standardech.

U distribučních společností, ve FMCG nebo v dalších odvětvích, kde jsou vysoké nároky na přepravu zboží, jsou užitková vozidla chápána jako jeden z nástrojů k vytváření zisku. Nevzniká zde tak silná emoční vazba k samotnému vozidlu, jako tomu bývá u osobních vozů, které se mohou využívat i k soukromým účelům. Proto je využití outsourcingu při provozování flotil užitkových vozidel optimálním řešením.

Uživatel full-service leasingu si na začátku vybere na míru nastavenou škálu služeb podle svých potřeb a možností a veškeré úkony spojené s provozem vozového parku za něj obstará specializovaná leasingová společnost. Zejména u užitkových vozidel do 3,5 tuny je běžné, že full-service leasing je používán i menšími firmami s flotilami 3 až 5 vozidel. U uzavřené kalkulace, kde na sebe leasingová společnost bere riziko spojené s pozáručními závadami, jde o naprosto bezrizikové řešení, které navíc zajistí 100% mobilitu.

Součástí měsíčních splátek v rámci operativního leasingu je:

- financování vozidla;

- havarijní pojištění a povinné ručení v plném rozsahu;

- pojištění skel;

- silniční daň, poplatek za rádio.

Při full-service leasingu All Inclusive je součástí měsíčních splátek:

- financování vozidla;

- havarijní pojištění a povinné ručení v plném rozsahu;

- pojištění skel, řešení pojistných událostí;

- veškeré servisní náklady včetně pozáručních, silniční daň, dálniční známka, poplatek za rádio, kvalitní letní a zimní pneumatiky včetně zimních ráfků, výměny, opravy a uskladnění pneu a čerpací karty CCS, Shell nebo OMV;

- náhradní vozidlo, silniční asistence po celé Evropě;

- on-line reporting Fleet Monitor.

Zdroj: ALD Automotive s.r.o.